ریپورتاژ آگهی
گوردخمه فخریگاه

گوردخمه فخریگاه

وجود دو مقبره كوچك در آن نشان میدهد این مكان محل دفن مردگان بوده است.
  • 1401/11/11
  • استان : آذربايجان غربي
  • شهر : مهاباد
  • دسته : مكانهای تفریحی جهان
آدرس : آذربایجان غربی، ابتدای جاده مهاباد به میاندوآب، روستای اگریقاش
تلفن : 66059000-021

وجود دو مقبره كوچك در آن نشان میدهد این مكان محل دفن مردگان بوده است.

این گور دخمه دارای دو جفت ستون در مدخل و میان است كه ستونها استوانه ای كامل نبوده و قطر آنها در بالا كمتر از قسمت تحتانی میباشد. ستونهای جلوی این ایوان و داخل مقبره به مرور زمان از بین رفته و تنها پاستون ها و سر ستون ها باقی مانده اند. داخل مقبره نیز یك سالن به اندازه عرض ایوان وجود دارد كه با ۲ پله بلند از هم جدا میشود. ستونهای داخلی ضخامت كمتری از ستونهای بیرونی دارند و هر ۴ ستون دارای پایه و سرستون هایی مربع شكل میباشند.

ارتفاع گور دخمه از لب ایوان تا پایین ترین قسمت تراشیده شده ۵۳۰ سانتی متر و تا دامنه كوه نیز حدود ۱۰ متر است. تعیین قدمت این مقبره دشوار است، ولی تشریفات تدفین در آن با رسمی كه در گذشته در ناحیه اطراف دریاچه ارومیه متداول بود تفاوت دارد. برخی دیگر از باستان شناسان مقبره موجود در این گور دخمه را متعلق به یك شاهزاده مانایی میدانند.

ساكنین اندرقاش برخلاف مورخین دربارهٔ دخمهٔ مزبور نظر دیگرى دارند و مىگویند این دخمهٔ بزرگ كه در دل كوه كنده شده، مدتى اقامتگاه فرهاد بوده است. این عاشق شوریده حال مدت زمانى كه در این محل اقامت كرده، به یاد معشوق حجارى‌ هایى انجام داده است و احتمالاً كلمهٔ فقرگاه مخفف فرهادگاه باشد.

دیاكونوف باستان شناس معروف در مورد این دخمه می‌گوید:
«شمالی ترین مقبره مادی فخریك در مانای باستانی و نزدیك مهاباد است كه جلوخان ندارد و سقف ساده سنگی آن را چند ستون نگاه می‌دارد و ظاهراً محلی برای گذاشتن جنازه‌ها بوده‌است. تعیین تاریخ این مقبره دشوار است ولی تشریفات تدفین در آن با مراسمی كه پیشتر در ناحیه اطراف دریاچه ارومیه متداول بوده تفاوت دارد و در نتیجه نمی‌توان تاریخی قدیمی تر از قرن هفتم برای آن قائل شد.»

غار فخریگاه شهرستان مهاباد همه ساله میزبان میهمانان و گردشگرانی است كه علاقه مند به جاذبه های تاریخی كشور هستند.
 

 

گوردخمه فخریگاه-pZkQDogXUN

گوردخمه فخریگاه-ozdE3NRrVY