ریپورتاژ آگهی
روستای قره خاچ ماكو

روستای قره خاچ ماكو

منطقه، توریستی، تفریحی و گردشگری قره خاچ در كوهستان‌ های اطراف ماكو با طبیعتی دل‌انگیز و آب و هوایی معتدل در تابستان مقصد گردشگران بسیار از گوشه و كنار ایران است.
  • 1401/11/10
  • استان : آذربايجان غربي
  • شهر : ماکو
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : آذربایجان غربی، ماكو، قلعه دره سی، قره خاچ
تلفن : 66059000-021

منطقه، توریستی، تفریحی و گردشگری قره خاچ در كوهستان‌ های اطراف ماكو با طبیعتی دل‌انگیز و آب و هوایی معتدل در تابستان مقصد گردشگران بسیار از گوشه و كنار ایران است. قره خاچ یك دهكده توریستی تفریحی و گردشگری در نزدیكی شهر ماكو است كه بر اساس تقسیمات كشوری جزو دهستان قلعه درسی به شمار می ‌آید.

آخر هفته‌ های قره خاچ بسیار دیدنی است گرچه هر ‌روز شهروندان زیادی برای برداشت آب گوارا از چشمه‌ های همیشه جوشان این منطقه، از كوههای اطراف ماكو بالا می ‌روند و با آب‌ های زلال و بهشتی به خانه‌ های خود بر می‌ گردند.

قره خاچ در بین اهالی روستا از دو بخش تشكیل شده كه شامل قره خاچ بالا و پایین (شمالی و جنوبی) است. كشاورزی و گاوداری از عمده فعالیتهای اقتصادی مردم این منطقه می باشد. این دهكده حدود هشتاد خانوار سكنه دارد. قره خاچ پایین حدود ده خانوار و قره خاچ بالا حدود هفتاد خانوار را در خود جای داده است.

طبیعت قره خاچ در تمام فصل ها تماشایی است. بهار با عطر و رنگ دل آویز شكوفه ها و تابستان با انواع محصولات و طبیعتی سر سبز، پاییز با برگهای رنگارنگ و زمستان با پوششی از برف چشم را می نوازد. در زمستان تفریحات زمستانی از قبیل سرسره بازی و... برای اهالی و گردشگران لذت بخش است.

امكانات روستا
مسجد و حسینیه امام جعفر صادق (ع)، مدرسه ابتدایی، خانه بهداشت و مهد كودك خصوصی و دهیاری از جمله امكانات روستای گردشگری قره خاچ است.

چشمه چنگیز خان
از جاهای به یادماندنی و زیبای قره خاچ چشمه زلال و خنك چنگیز خان است كه در مراتع بالایی قره خاچ قرار گرفته است. قابل توجه اینكه آب این چشمه بقدری خنك است كه به سختی میتوان به یكباره آنرا سر كشید. چشمه چنگیز خان در محدوده ای به وسعت 1500 متر مربع واقع شده است. منبع این چشمه آب های زیر زمینی قره خاچ می باشد. آب این چشمه بقدری زلال و شفاف است كه حتی كوچكترین اثری از خود بر روی لوازم مورد استفاده نمی گذارد.

موقعیت مكانی
غرب منطقه آزاد ماكو، ارتفاعات جنوبی شهر ماكو

روستای قره خاچ ماكو-WgpJIj3rwn

روستای قره خاچ ماكو-BWCObphfuy

روستای قره خاچ ماكو-ljt6KTQ51t