ریپورتاژ آگهی
چشمه آبگرم شوط

چشمه آبگرم شوط

شوط یكی از شهرستان های استان آذربایجان غربی است كه مركز آن شهر شوط می باشد.
  • 1401/11/10
  • استان : آذربايجان غربي
  • شهر : شوط
  • دسته : چشمه های ایران
آدرس : آذربایجان غربی، شوط _بزرگراه تبریز - بازرگان. سه راهی شوط» و «سه راهی اصلی شوط-چالدران-چایپاره»
تلفن : 66059000-021

شوط یكی از شهرستان های استان آذربایجان غربی است كه مركز آن شهر شوط می باشد. این خطه در منطقه آزاد تجاری ماكو قرار گرفته است. شهرهای ماكو، پلدشت، چالدران و چایپاره دور تا دور آن را احاطه كرده اند. چشمه آب گرم شوط، اصلی ترین جاذبه گردشگری این شهرستان است كه هر سال گردشگران زیادی را به قصد درمان به سوی خود جذب می كند. این چشمه، دو سرچشمه اصلی دارد كه چهل متر دورتر و بر روی تپه ای قرار گرفته اند. از دو سوی این تپه آب گرم و از وسط آن آّب سرد می جوشد. در مظهر اصلی چشمه استخرهایی ساخته شده است كه آب آنها به صورت دائمی در جریان است.
در این منطقه یك مجتمع گردشگری و آب درمانی در حال احداث است كه مساحتی در حدود سه هكتار برای این كار در نظر گرفته شده است.


مشخصات چشمه
آب گرم شوط دارای دو سرچشمه اصلی است كه به فاصله تقریبی ۴۰ متر بر روی پشته ای با ارتفاعی متفاوت از هم واقع شده ‌اند. مظهر اصلی چشمه را یك حوضچه طبیعی به شكل نامنظم تشكیل می دهد كه در اثر رسوب گذاری آب چشمه، حوضچه های طبیعی و زیبایی به وجود آمده است. روی حوضچه ها استخرهایی ساخته شده است و آب گازدار به طور دائم و جوشان در آن جریان دارد. آب گازدار از قسمت غربی حوضچه از زمین می جوشد و از مجرایی كه در جنوب غرب حوضچه قرار دارد خارج می شود. در شمال غرب چشمه اصلی، سه حوضچه دیگر نیز وجود دارد كه مجاری خروج آب آنها در سطح تپه نمایان است. چشمه آبگرم شهرستان شوط در محیطی دلپذیر و مفرح در حاشیه شهر شوط واقع شده است.

 

 

چشمه آبگرم شوط-KIAGc3IU0L

خواص درمانی
آب این چشمه كمی ترش مزه و بی رنگ است و از بیكربنات و آهن تشكیل شده است. از خواص درمانی آن بیشتر برای درمان پادرد و نیز به ‌صورت استحمام برای تسكین درد مفاصل استفاده می‌ شود.


امكانات مجتمع
در حال حاضر مجتمع گردشگری و آب درمانی این منطقه با هدف جذب گردشگر و توسعه گردشگری منطقه آزاد ماكو در زمینی به مساحت سه هكتار و با زیربنای ۱۸۰۰ مترمربع در حال احداث است. در حال حاضر بر روی این چشمه یك استخر روباز ایجاد شده است كه گردشگران از آن استفاده می كنند. ایجاد چهار استخر مجزا و سرپوشیده برای بانوان و آقایان، ایجاد بوفه، سویس بهداشتی و محوطه سازی و فضای سبز، آلاچیق، پاركینگ و محلی برای بازی كودكان، در دستور كار پروژه بهسازی این آب گرم قرار دارد.


سایر جاذبه های گردشگری شوط

  • غار شیخ سلو، جاذبه طبیعی دیگر این شهر است كه در روستای شیخ سلو قرار دارد.
  • تپه خلیل آباد، كه متعلق به دوران ماقبل تاریخ است و به عنوان یك اثر ملی به ثبت رسیده است از دیگر دیدنیهای این شهرستان است.
  • گنبد مقبره تاریخی كندال كه در جنوب روستای كندال قرار گرفته شش كیلومتر دورتر از شوط واقع شده است. گنبد بر روی یك تپه ساخته شده و گنبدی سنگی است كه برخی آن را به روس ها و برخی به ارامنه نسبت می دهند. این گنبد دایره ای شكل و با ارتفاعی در حدود سه متر می باشد.
  • عمارت تاریخی خان، كه بر اساس معماری آن، قدمتش را به اواخر دوره قاجار و كمی از اوایل دوره پهلوی نسبت می دهند كه در روستای خوك شوط قرار گرفته است.

 

مسیر دسترسی به شهرستان شوط
از تهران، تبریز و ارومیه به مقصد شوط اتوبوس های مسافربری وجود دارد. این شهر در مسیر بزرگراه تبریز به سمت بازرگان، یك خروجی دارد.
با اتوموبیل: «بزرگراه تبریز - بازرگان. سه راهی شوط» و «سه راهی اصلی شوط-چالدران-چایپاره»)