ریپورتاژ آگهی
چمن متحرك چملی

چمن متحرك چملی

چمن متحرك تكاب كه به نام های جزیره شناور، چملی گول نیز مشهور است جاذبه بی نظیر طبیعی است كه متاسفانه تاكنون ناشناخته مانده است.
  • 1401/11/10
  • استان : آذربايجان غربي
  • شهر : تکاب
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : آذربایجان غربی، كیلومتر 15 شمال شرقی تكاب، دهستان افشار، ۳ كیلومتری شرق روستای بدرلو
تلفن : 66059000-021

چمن متحرك تكاب كه به نام های جزیره شناور، چملی گول نیز مشهور است جاذبه بی نظیر طبیعی است كه متاسفانه تاكنون ناشناخته مانده است.

تالاب چملی گول (چمن متحرك بدرلو) در كیلومتر پانزده شمال شرقی شهرستان تكاب و در ۳ كیلومتری شرق روستای بدرلو از دهستان افشار بخش مركزی واقع شده است. در داخل دره سرسبز و درختان چنار و بید و نیزار و چمن دریاچه ای به قطر تقریبی ۸۰ متر و با جزیره ای شناور مملو از نی به قطر ۶۰ متر  وجود دارد كه در اثر وزش باد به اطراف در حال حركت است كه به علت لجن زار بودن و نیزار انبوه اطراف دریاچه كه ارتفاع آنها به دو متر هم میرسد، نزدیك شدن به محدوده آن مشكل و تنها از طرف شرق دریاچه یك راه باریك منتهی به محدوده و ساحل دریاچه موجود است. این چمن بصورت جزیره‌ای متحرك با مساحت هشتاد متر مربع بر روی دریاچه‌ای كوچك خودنمایی می‌كند كه با وزش باد و جریان هوا و یا تكان خاصی به جهات مختلف تغییر مسیرداده وحركت می‌كند وهمین امرموجب منحصر به‌فرد شدن این جاذبه طبیعی شده‌است. اگر چمن در صورت حركت به سواحل نزدیك شد انسان می تواند بر روی این چمن بایستد اما اگر بر اثر وزش باد حركت كرد باید یا منتظر ماند دوباره چمن به سواحل نزدیك شود یا مجبور به شنا كردن می شوید. كل مساحت این بركه عجیب به وسعت یك هكتار است.

چمن بصورت معلق و شناور در وسط این بركه قرار گرفته و دارای پوشش گیاهی كاملا مطلوب و مناسب است و حتی در فصل زمستان و سرمای هوا نیز چمن آن سبزی خود را از دست نمی‌ دهد.

 

«چملی گول» در زبان محلی این منطقه یعنی «جزیره ای از چمن بر روی بركه»، چمن متحرك چملی، قطعه بزرگی از نی ها یی است كه از به هم چسبیدن ریشه آنها بدون ارتباط با زمین بر روی آب شناور مانده، تشكیل شده است.

این بركه در میان دره ای عمیق قرار گرفته كه نیزارها، چمن سرسبز درختان بلند و گلهای زیبا اطراف آن جلوه ای خاص و طبیعی و زیبا به آن بخشیده است.

چمن متحرك تكاب در تمام فصول سال سبزی خود را از دست نمی دهد.

قطعه چمن متحرك به صورت یك نیم قوس كمانی كه از پیرامون بركه جداست هنگام حركت جاذبهٔ فوق العاده ای را ایجاد می كند و از این لحاظ یكی از مناطق مهم طبیعی و گردشگری آذربایجان غربی محسوب می شود.عمق این بركه زیاد بوده و براساس سنجش اولیه 8 تا 15 متر تخمین زده شده است. ماهی و مرغابی های وحشی در اطراف این چمنزار جلوه و زیبایی خاصی را پدید می آورد. بر اساس بررسی های به دست آمده این  منطقه متعلق به دور سوم زمین شناسی است و چمن نیز از ریشه های به هم تنیده نی ها درست شده است در این راستا با وزش باد به راحتی حركت می كند.

از علت حركت و شناور بودن این چمن شگفت انگیز اطلاعی دقیق در دست نیست اما برخی كارشناسان علت آن را منطبق و متناسب با حركت وضعی زمین و عده ای دیگر ناشی از عوامل طبیعی و وزش باد می دانند.

این جاذبه طبیعی هر ساله با آغاز فصل بهار میزبان بسیاری از اهالی تكاب، شهرهای جنوبی آذربایجان غربی و شهرستان‌ های استانهای زنجان، كردستان و آذربایجان‌ شرقی است.
 

نبود جاده دسترسی مناسب، نبودن امكانات رفاهی و بهداشتی متناسب با حضور گردشگران داخلی و خارجی و  عدم تبلیغات و معرفی این مكان یكی از دلایل ناشناخته ماندن آن است. علاوه بر این اثر جاذبه طبیعی شهرستان تكاب آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی منحصر به فردی از جمله قلعه اربابان، مسجد جامع تكاب، چمن متحرك دارد كه متاسفانه تحت الشعاع اثر جهانی تخت سلیمان در این شهرستان واقع شده اند.

مسیر دسترسی

این چمن در ۱۵ كیلومتری شهر تاریخی تكاب واقع شده است.

۱) در شهرستان تكاب بعد از بازدید از تخت سلیمان و زندان برنجه میتوان ادامه مسیرداد و به چملی گول رسید كه این مسیر بسیار نامناسب و خاكی بوده و توصیه نمی شود.
۲) از سمت شهرستان تكاب راهی روستای چملی گول شوید كه حدود نیم ساعت سواری تا این روستا زمان نیاز دارید و مسیر آسفالت و مناسبی دارد. پس از رسیدن به روستا میتوانید ماشین خود را پارك كرده پیاده تا چملی گولی پیش بروید كه حدود نیم ساعت طول می كشد.

پیشنهاد ویژه:

قابل ذكر است كه بعد از دیدن چملی گلی اگر در جاده خاكی كه به سمت تخت سلیمان میرود حدود پانصد متر پیش بروید به سنگهایی بر می خورید كه در نوع خود دیدنی هستند. حدود دو الی سه دقیقه با چملی گولی فاصله دارد.

 

چمن متحرك چملی-aYloEDUj0J

چمن متحرك چملی-e0bnabGnPI