ریپورتاژ آگهی
پارك ملی ارسباران

پارك ملی ارسباران

تنوع زیستی و اكولوژیكی، جنگل های ارسباران را تبدیل به یكی از مناطق منحصربه فرد كرده است. بخشى از جنگل‌ هاى این منطقه در محدوده شهرستان كلیبر قرار گرفته و در سال 1976 در شمار اندوختگاههاى زیست كره برنامه انسان و كره مسكون (MAB) به ثبت رسید.
  • 1401/11/06
  • استان : آذربايجان شرقي
  • شهر : کليبر
  • دسته : پارك های ایران
آدرس : قلعه دره سی در استان آذربایجان شرقی و در سه كیلومتری جنوب غرب شهرستان كلیبر، در جوار قلعه بابك قرار گرفته است.
تلفن : 66059000-021

تنوع زیستی و اكولوژیكی، جنگل های ارسباران را تبدیل به یكی از مناطق منحصربه فرد كرده است. بخشى از جنگل‌ هاى این منطقه در محدوده شهرستان كلیبر قرار گرفته و در سال 1976 در شمار اندوختگاههاى زیست كره برنامه انسان و كره مسكون (MAB) به ثبت رسید. منطقه به ثبت رسیده محل انحصارى رویش گونه‌ هاى گیاهی نادر و یگانه زیستگاه یكى از كمیاب ترین پرندگان به نام سیاه خروس است. همچنین پناهگاه و جنگل معروف آزنا در شهرستان كلیبر با گونه ‌هاى مختلف حیات وحش نیز از سوى این برنامه وابسته به سازمان ملل، به عنوان یكى از مناطق جنگلى ارزشمند جهان معرفى شده است. مراتع ارسباران با ۶۷۴۰۰ هكتار وسعت علاوه بر اینكه رویشگاه گونه‌ هاى متنوع گیاهى است مهمترین منبع تغذیه دام عشایر منطقه نیز محسوب مى ‌شود.

 

قلعه دره‌ سی (دره قلعه) نیز كه در جنوب قلعه بابك واقع شده‌ است، دره ‌ای جنگلی و سرسبز است كه در میان جنگل‌ های ارسباران در شمال استان آذربایجان شرقی قرار گرفته است. صعب ‌العبورترین مسیر صعود به قلعه بابك (قلعه جمهور) در این دره است.

این منطقه علاوه بر سرسبزی و خرمی، آبشارهای بلندی از چشمه های كوهستانهای جمهور دارد كه بر زیبایی طبیعت قلعه دره سی افزوده است.
در ماه‌ های اردیبهشت، خرداد و تیر ماه طبیعت زیبایی خود را با شكوه تمام به نمایش می ‌گذارد. در این دوره از سال مراتع، كوهها، باغ‌ ها و لب رودخانه ‌ها پر از گیاهان رنگانگ می شود.

 

این منطقه در هر فصلی زیبا است اما پاییز آن لطف و رنگ دیگری به خود می ‌گیرد. آواز انواع پرندگان كوچك و بزرگ در دل جنگل در شب و روز نوازشگر روح گردشگران است. این تفرجگاه محل زندگانی پرندگانی مانند كبك و پرندگان شكاری مانند شاهین و همین طور پرندگان خوش الحال است.  

لازم به ذكر است كه جشنواره زغال اخته با هدف معرفی جاذبه ‌های گردشگری منطقه ارسباران، از جشن هایی است كه در منطقه نمونه گردشگری قلعه دره سی شهرستان كلیبر برگزار می‌ شود.

امكاناتی از قبیل هتل، اتاقكهای پیش ساخته، چادر، سرویس بهداشتی، آب و برق و تلفن در این منطقه فراهم است. در آینده ای نه چندان دور تله كابین، مركز تفریحی، مراكز اقامتی، سایت طبیعت گردی، تالار و رستوران نیز در قلعه دره سی راه اندازی می ‌شود.


موقعیت مكانی
قلعه دره سی در استان آذربایجان شرقی و در سه كیلومتری جنوب غرب شهرستان كلیبر، در جوار قلعه بابك قرار گرفته است.  

پارك ملی ارسباران-UWFSHE2Zlu

پارك ملی ارسباران-2zLRTAppjA

پارك ملی ارسباران-8wYOUKhfqZ