ریپورتاژ آگهی
آبدرمانی ایستی سو چاراویماق

آبدرمانی ایستی سو چاراویماق

شهرستان چاراویماق كه قبلا ازدهستانهای شهرستان هشترود بود، دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی است. این منطقه با توجه به قدمت سنگ قبور روستاها و تپه های تاریخی آن، دارای قدمت بسیار می باشد.
  • 1401/11/06
  • استان : آذربايجان شرقي
  • شهر : چاراویماق
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : آذربایجان شرقی، چاراویماق، روستای ایستی سو
تلفن : 66059000-021

شهرستان چاراویماق كه قبلا ازدهستانهای شهرستان هشترود بود، دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی است. این منطقه با توجه به قدمت سنگ قبور روستاها و تپه های تاریخی آن، دارای قدمت بسیار می باشد.

این شهرستان از سمت شمال با شهرستان هشترود، از سمت شرق با شهرستان میانه، از سمت غرب با استان آذربایجان غربی و شهرستان مراغه و از سمت جنوب با استان‌های آذربایجان غربی و زنجان همسایه است.

از مكان های دیدنی چاراویماق می توان به چشمه زیبای روستای 'آبداللار' و آبگرم های 'منشگه' و 'ایستی سو' اشاره كرد.

چشمه آب معدنی روستای ایستی سو در ۲۵ كیلومتری جنوب شهرستان، در دامنه آب پخشان شمال روستای آبگرم با جریان دائمی واقع شده است.

چشمه های مورد نظر در امتداد یك گسل با جابجائی افقی و در كف دشت قرار گرفته است.

دمای آب آن ۴۲ درجه سانتیگراد (توربید تید، شفاف)، مزه (ملحی و گس)، رنگ (بی رنگ)، بو (بی بو)، تیپ آب چشمه بیكربنات سولفات كلسیك گرم می باشد. این آب با دبی ۲۰ لیتر در ثانیه از دهانه چشمه جاری می باشد.

در ایام تعطیلات نوروزی برخی مدارس و همچنین خانه معلم شهر قره آغاج برای اسكان و پذیرایی از مسافران آماده هستنند.

 

برخی آبگرم های منطقه
چشمه آبگرم منشگه كه در یك كیلومتری جنوب غربی روستای منشگه قرار گرفته، از چشمه های خیـلی گرم محسوب می شود كه در این منطقه واقع شده است.

چشمه های آبگرم حمام نیز از دیگر جاذبه های توریستی است كه در محل روستای حمام در جنوب شرقی روستای ایستی سو قرار گرفته است و یكی از این دو چشمه آبگرم در این روستا بنام چشمه آبگرم حمام (1) سرپوشیده بوده و دارای حوضچه ای طبیعی است و رسوبات گوگردی رشته ای به وضوح دیده می شود. چشمه آبگرم حمام (2) نیز دارای حوضچه ای روباز در مظهر این چشمه است و آب آن مزه ای ترش متمایل به شیرین دارد.

 

جاذبه های منطقه
غار طبیعی و صخره ای دلیك بولاغ (حاجی آباد) نیز در ۴۶ كیلومتری جنوب شهرستان در دامنه آفتابگیر ارتفاعات 'اؤكوز اؤله ن' از كوه های تخت سلیمان واقع شده است و از دهانه غار آبی با دبی ۶۰ لیتر در ثانیه جریان دارد. این غار دارای آبشار و قندیل های بسیار زیبا و دارای اتاقك طبیعی است و آبشار و قندیل های آن بسیار دیدنی و بدیع می باشد كه در نوع خود بی نظیر هستند. دیواره های غار از كنگلومرا و ماسه سنگ و رسوبات دریایی تشكیل یافته و فسیلهای مختلف در لایه های آن وجود دارد.

در مقابل غار تپه ای نمایان است كه مردم منطقه این تپه را قلعه نادری می نامند قلعه نادری دارای پله های حجاری شده است و می توان از بالای آن شهرهای آذربایجان غربی و ارتفاعات بلند آذربایجان را تماشا كرد.

تپه باستانی شهردل (شره دل) نیز از دیگر آثار تاریخی است كه در آن پاره های ظروف سفالین مربوط به دوران بعد از اسلام مشاهده می شود.

همچنین در روستای چرچرا ، محل معروف به اوچ قیزلار و موزاداشی و محوطه های اطراف، آثار و علائم زندگی مشاهده می شود. در منطقه اوچ قیزلار در میان سه كوه سنگی قلعه ای با ارتفاعی حدود سی الی چهل متر وجود دارد كه قدمت آن را از روی پراكندگی سفال در سطح آن به هزاره اول تا دوره اسلامی تخمین می زنند.

آبدرمانی ایستی سو چاراویماق-r8HMCqL21Y

آبدرمانی ایستی سو چاراویماق-WvbKK2Hgw1