ریپورتاژ آگهی
روستای بكر آباد

روستای بكر آباد

نام روستا ی بكرآباد حاكی از طبیعت بسیار جذاب و زیبا و بكر آنست
  • 1401/11/06
  • استان : آذربايجان شرقي
  • شهر : ورزقان
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : آذربایجان شرقی٬ ورزقان٬ حدود 8 كیلومتری شمال ورزقان
تلفن : 66059000-021

وجه تسمیه و آثار ملی روستا:

نام روستا ی بكرآباد حاكی از طبیعت بسیار جذاب و زیبا و بكر آنست. از مكانهای گردشگری و تاریخی آن می توان  به این موارد اشاره كرد: قیه آراسی (مابین یخچال طبیعی كرویق و بكرآباد) ساری چشمه، گولی چیمن، صفرچیمنی، دالی چیمن و توغلو چیمنی و چشمه قیل قیل كه دارای 16 لوله پراز آب درجریان بوده وبسیاردیدنی ودر نوع خودبی نظیراست. در بكرآباد دهها گورستان و تپه های باستانی و قلعه ها ی ویران شده و آثار بجای مانده از روستای قدیم به نام كند یئری بجای مانده كه نشان از تاریخ وتمدن كهن بكرآباد میباشد. تعدادی از این آثار از طرف سازمان میراث فرهنگی به ثبت آثار ملی رسیده است ازجمله تپه باستانی صفر چیمنی به شماره ثبت 26381 با قدمت هزاره اول قبل از میلاد و قبرستان بكرآباد به شماره ثبت 26378 باقدمت قرون 6-8 هجری و قمری و قنات قیل قیل بكرآبادكه در فهرست قنات های كشور به ثبت رسیده است. این قنات بسیار كهن و باستانی است و احتمالا مربوط به دوران مادها بوده است. 

فرهنگ روستا:

اكثر اهالی بكرآباد باسواد و دارای تحصیلات عالی دانشگاهی میباشند كه در نهادها و ادارات ودانشگاهها وبخش كشاورزی، دامپروری ، زنبورداری و صنایع دستی و مجتمع مس سونگون فعالیت میكنند. اهالی بكرآباد از لحاظ شعور سیاسی و فرهنگی و اجتماعی در منطقه قاراداغ از قدیم الایام جایگاه خاصی دارند و از اولین مناطق قره داغ است كه مكتب خانه و مراكز آموزشی و كتابخانه در آن تاسیس شده است. این روستا از قدیم الایام انسانهای ارزشمند تحویل جامعه داده است از جمله؛ میرزا سید محمد شفیع زاده اولین ریس آموزش و پرورش (اداره فرهنگ اهر) قاراداغ درسال 1325 ه.ش و میرزا باقر(تاسیس اولین مكتب خانه در بكرآباد)، استاد میرزا كاظم خان نصیری حافظ و قاری قرآن و صاحب مكتب خانه كه از نامه ها ایشان درموزه اسناد ملی مجلس شواری اسلامی نگهداری میشود.

شرایط اقلیمی- جغرافیایی:

آب و هوای این منطقه درزمستان سرد و در فصول بهار و تابستان بسیار معتدل میباشد.

این روستا دربین دو دره سرسبز و در كنار رودخانه واقع شده و از لحاظ موقعیت جغرافیایی در طول 46 درجه و41 دقیقه و 48 ثانیه درعرض 38 درجه و 34 دقیقه و 32 ثانیه و ارتفاع آن ازسطح دریا 1814 متر بالاتر قرارگرفته است.

موقعیت مكانی:

روستای بكرآباد، با طبیعت بكر و باصفا در دل قاراداغ یا كوههای ارسباران واقع است. روستای توریستی بكراباد (بئكوو) یكی از چهار دهستان بخش مركزی ورزقان میباشد كه در حدود هشت كیلومتری شمال این شهرستان  واقع شده است.

روستای بكر آباد-BibuEEZRVM

روستای بكر آباد-GSJ9kFEphn