ریپورتاژ آگهی
شوش قوم هریس

شوش قوم هریس

منطقه گردشگری شوش قوم یا آغ قوم پدیده‌ طبیعی و نادری است كه به گفته اهالی منطقه، با وزش بادهای غالب در گذر زمان به ‌وجود آمده؛ منظره‌ ای كه در این منطقه از آذربایجان شرقی كمتر دیده شده است
  • 1401/11/06
  • استان : آذربايجان شرقي
  • شهر : هريس
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : آذربایجان شرقی، هریس، مقصودلو
تلفن : 66059000-021

منطقه گردشگری شوش قوم یا آغ قوم پدیده‌ طبیعی و نادری است كه به گفته اهالی منطقه، با وزش بادهای غالب در گذر زمان به ‌وجود آمده؛ منظره‌ ای كه در این منطقه از آذربایجان شرقی كمتر دیده شده است. این منطقه دیدنی و زیبا مانند كویری كوچك در دل منطقه زیبا و خوش آب و هوای روستای مقصودلوی بخش مركزی هریس واقع شده كه علاوه بر جاذبه‌ گردشگری و تفریحی، برای درمان مفاصل و عضلات نیز كاربرد دارد. با وجود قابلیت ‌های گردشگری متعدد در شهرستان هریس، تاكنون این منطقه بكر و گردشگر پذیر آنگونه كه باید به مردم معرفی نشده و گمنام مانده است. منطقه گردشگری شوش قوم منطقه ای خاص و طبیعی است كه مشابه آن در شهرستان ‌های همجوار وجود ندارد. مساحت این منطقه گردشگری حدود ۲ كیلومتر مربع بوده و در فاصله حدود ۱.۵ كیلومتری روستای مقصودلو، در ۱۰ كیلومتری شهرستان هریس واقع شده است. در جوار این منطقه گردشگری، چشمه‌ های خنك با آب گوارا جریان دارد و گردشگران می ‌توانند از طبیعت بكر این منطقه برای تفریح استفاده كنند. منطقه گردشگری شوش قوم یك عارضه طبیعی است كه به مرور زمان به صورت طبیعی شكل گرفته و حالت كویری دارد. شوش قوم برای گردشگری، تفریح و ورزش، خصوصا ورزش كویری بسیار مستعد است و خاك آن نیز از نظر درمانی برای دردهای مفصلی و عضلانی بسیار مفید است. چشم ‌انداز طبیعی منطقه شوش قوم تنها در این نقطه از استان مشاهده شده و به مناطق كویری یزد و كرمان شباهت دارد. در نزدیكی صوفیان نیز قوم تپه مشابه كویرهای جنوب ایران است.

 

 

طبق گزارش ‌های اهالی منطقه در خصوص تخریب و انتقال خاك شوش قوم، مشخص شد كه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان از سال ۱۳۹۲ مجوزی به یكی از شركت ‌های منطقه مبنی بر برداشت مصالح مورد نیاز از این منطقه داده است. متاسفانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان نیز از این موضوع اظهار بی ‌اطلاعی كرده و در صدد جلوگیری از این اقدام بر آمده است.


موقعیت مكانی
شوش قوم در ۶۵ كیلو متری شهر تبریز، واقع در شهرستان هریس، روستای مقصود لو می باشد و در حد فاصل ۳ روستای مقصود لو، مینق و صومعه بخش مركزی هریس واقع شده است.

 

شوش قوم هریس-L8rDqZX4YZ

شوش قوم هریس-lyZCOO1Vea

شوش قوم هریس-jAgmiJSyiU

شوش قوم هریس-3MGd8kYg5x