ریپورتاژ آگهی
سد آیدوغموش میانه

سد آیدوغموش میانه

سد آید وغموش به فاصله تقریبی ۲۰ كیلومتر در جنوب غربی شهرستان میانه در استان آذربایجان شرقی، در شمال غرب ایران قرار دارد.
  • 1401/11/06
  • استان : آذربايجان شرقي
  • شهر : ميانه
  • دسته : سد-آب بند
آدرس : آذربایجان شرقی، میانه
تلفن : 66059000-021

سد آید وغموش به فاصله تقریبی ۲۰ كیلومتر در جنوب غربی شهرستان میانه در استان آذربایجان شرقی، در شمال غرب ایران قرار دارد.

این سد با انگیزه بهره گیری از جریان سطحی رودخانه آیدوغموش كه از شاخه های اصلی رودخانه قزل اوزن می باشد و به منظور توسعه و بهبود آبیاری اراضی منطقه طراحی شده است.

سد آید و غموش از نوع سنگریزه ای با هسته ناتراوای میانی به ارتفاع ۸۷ متر از پی می باشد. عمق حفاری در زیر بستر رودخانه برای رسیدن به سنگ سخت حدود ۲۰ متر بوده است. طول تاج سد ۲۹۷ و عرض آن ۱۲ متر و رقوم آن ۱۳۵۰ متر از سطح دریا می باشد.

حجم مخزن سد در تراز نرمال ، ۷/۱۴۵ میلیون متر مكعب، حجم مفید آن ۱۳۷ میلیون متر مكعب و حجم آب تنظیم شده ۱۳۱ میلیون متر مكعب است. برای انجام عملیات تزریق در پی و جناحین، گالری تزریق مشتمل بر دو بخش روباز و تونلی طراحی شده است.

سنگ پی در ساختگاه سد آید وغموش مجموعه ای از تراكی آندزیت ها، آگلومراها و برشهای آذرین است كه در تكیه گاه ها با برشهای نه چندان سخت رسوبی پوشانده شده اند. به منظور بهسازی پی و جناحین عملیات تزریق در بستر و جناحین سد پیش بینی شده است.

 

سازه های جنبی سد آیدوغموش

سرریز:
تخلیه سیلاب بدون خطر روگذری با دبی حداكثر ۲۴۵۰ متر مكعب بر ثانیه توسط سرریز آزاد با طول آستانه ۶۵ متر و تند آب به طول ۱۲۵ كه عرض آن از ۶۵ متر به ۴۰ متر كاهش می یابد و در انتها به باكت پرتابی جهت استهلاك انرژی ختم می گردد، انجام می پذیرد.

سیستم انحراف آب:
مشتمل بر دو نوع تونل با مقطع دایره ای جمعا به طول ۶۴۸ متر، فراز بند به ارتفاع ۱۴ متر و نشیب بند به ارتفاع ۳ متر (هر دو به عنوان جزیی از بدنه سد) و دیواره های آب بند در زیر فراز بند و نشیب بند (از جنس بتن پلاستیك) می باشد. ظرفیت سیستم انحراف آب ۳۱۰ متر مكعب بر ثانیه می باشد.

سیستم آبگیری و تخلیه تحتانی :
تونل های حفاری شده انحراف به عنوان بخشی از سیستم آبیاری و تخلیه كننده تحتانی بكار گرفته خواهند شد. آبگیری برای مصارف كشاورزی توسط برج آبگیر با چهار دریچه مطابق با چهار دوره بهره برداری صورت می پذیرد.

سد آیدوغموش میانه-PZ1bXZ2PQB

سد آیدوغموش میانه-NCjvggNNoZ