ریپورتاژ آگهی
روستای وردیج و واریش

روستای وردیج و واریش

«تهران» همان اندازه كه جاذبه‎های شهری بی‌پایان دارد
  • 1401/11/05
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : «روستای وردیج» در شمال غرب تهران قرار دارد
تلفن : 66059000-021

«تهران» همان اندازه كه جاذبه‎های شهری بی‌پایان دارد، به واسطه جغرافیای ویژه و قرار گرفتن در میانه كوه و كویر از نعمتِ طبیعتی زیبا، بكر و هیجان‌انگیز هم برخوردار است كه تشنه كشف شدن است. كافی است كفش و كلاه كنید و كمی از شهر دور شوید تا در میان طبیعتی سحرانگیز و دلربا قرار بگیرید و غرق آرامش شوید. اصلا این خصوصیت زندگی در پایتخت هم هست، باید گاهی از شلوغی، ترافیك و زندگی روزمره دور شد و به جای دیدن آپارتمان‎های بلند، خیابان‌های پر از ماشین و آدم‌هایی كه با عجله به این سو و آن سو می‌روند، به كوه‎های استوار، آسمان آبی و درختان سبز چشم بدوزید و حال و هوایی تازه كنید. در همین نزدیكی شهرِ شلوغ، جایی بكر و سحرانگیز منتظر شماست. روستایی با جاده‎ای پیچ‌واپیج، رودخانه‌ای پر آب و كوه‎هایی با اشكال عجیب.

«روستای وردیج» در شمال غرب تهران قرار دارد و جزو منطقه كن و سولقان است؛ پیش از رسیدن به این روستا جاده زیبا و مارپیچش شما را مجذوب خود خواهد كرد، جاده‎ای كه دامنه كوه را می‌تراشد و به بالا می‌رود و یك جاهایی آنقدر باریك می‎شود كه باید با احتیاط جلو رفت. اما همین جاده باریك و پر پیچ و تاب یكی از جذابیت‎های روستای وردیج است.

پیچ‌های جاده را كه رد كنید ناگهان در كنارِ جاده با منظره‌ای عجیب از كوه‎هایی با فرم‎های جادویی مواجه می‌شوید؛ انگار پا در دره جنیان گذاشته‎اید یا به محدوده‌ای پر از آدم‌های طلسم‌شده رسیده‎اید. درباره این كوه‌های عجیب حرف و حدیث و افسانه بسیار است، برخی این سنگ‌ها را قومی سنگ‌شده می‌پندارند و برخی می‌گویند اینجا بقایای قلعه‎ای قدیمی است كه حالا تنها این سنگ‌ها از آن باقی مانده است. در كنار این بخش از كوه، شانه‎ای خاكی هم هست كه می‌توانید اتوموبیل خود را پارك كنید و از این كوه‌های جادویی بالا بروید و در میان این آدمك‌ها و شمایل‌های سنگی بایستید و محو این آدمك‎های عجیب شوید كه البته دلیل علمی ایجاد شدن آنها فرسایش كوه با باد است.

اگر این جاده را ادامه بدهید به روستای واریش می‎رسید، روستایی زیبا و ییلاقی در دامنه كوه‌های سر به آسمان كشیده با باغ‎هایی كه در این دامنه شكل‌گرفته‌اند و شاتوت، گیلاس، آلبالو و گردو ثمره آن‌هاست. مردم این روستا هم مردم خوش‌ذوقی هستند و به خوبی از این طبیعت زیبایی كه در اختیار آنها قرار گرفته محافظت می‎كنند. بنابراین پیش از ورود به جاده باید عوارض اندكی را به عنوان هزینه پاكسازی طبیعت بپردازید و یك كیسه زباله دریافت كنید تا بتوانید زباله‎های خود را داخل آن بیندازید. در داخل روستا هم با تابلوهای «زباله نریزید» مواجه خواهید شد.

در ورودی روستا فلشی را كه مسیر چشمه را مشخص می‌‏كند، خواهید دید و با ادامه دادن این مسیر به رودخانه‌ای پر آب و گوارا می‎رسید كه كناره آن پر است از باغ‎های سرسبز و زیبا. اگر بهار و خصوصا اردیبهشت به این منطقه بروید، با شكوفه‌های رنگارنگ و دامنه‎ای پر از گل‌های وحشی چون شقایق و لاله مواجه خواهید شد. در تابستان هوای این اطراف همچنان خنك و روح‌نواز است و درختان زیر بار میوه، قد خم كرده‌اند. پاییز این روستا رنگارنگ و دلفریب است و زمستان رخت عروس به تن كوه و كوهپایه و درختها می‎پوشاند.

اگر حدود یك ساعت مسیر كنار رودخانه را ادامه بدهید به آبشار «لَت مال» می‎رسد، آبشار بلند و زیبا با آبی زلال و دلچسب. اما اگر این مسیر برای شما طولانی بود هرجا كنار رودخانه كه اتراق كنید، از این طبیعت بكر و هوای پاك و آسمان آبی لذت خواهید برد.

بهترین مسیر برای رسیدن به این دو روستای خیال‎انگیز از غرب تهران و اتوبان تهران- كرج است. بعد از رسیدن به ورودی پمپ بنزین وردآورد، باید به سمت خیابان شهید اردستانی شوید و بعد از گذشت از مسیر كوتاهی در سمت راست خود، ورودی جاده این وردیج و واریش را خواهید دید.  

-SbxovXjBnn