ریپورتاژ آگهی
روستا و آبشار عیش آباد

روستا و آبشار عیش آباد

عیش‌ آباد در گویش بومی، ایش‌اوبا گفته می‌ شود. عیش‌ آباد تنها ۱۹ كیلومتر از شهرستان مرند دور است
  • 1401/11/04
  • استان : آذربايجان شرقي
  • شهر : مرند
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : آذربایجان شرقی٬ مرند٬ ۱۹ كیلومتری مرند، توابع دهستان میشاب شمالی، بخش مركزی مرند٬ روستای عیش آباد
تلفن : 66059000-021

عیش‌آباد ‌روستایی به رنگ گیلاس و آفتابگردان

عیش‌ آباد در گویش بومی، ایش‌اوبا گفته می‌ شود. عیش‌ آباد تنها ۱۹ كیلومتر از شهرستان مرند دور است. بخشی از راه دسترسی به آبشار، اتومبیل‌ رو و بخش دیگر، كوهستانی است. در كنار كوه و دره‌ هایی كه آبشار در آن است، چشم‌ اندازهای بی‌ مانند و زیبای طبیعی خودنمایی می‌ كنند. هرچند در بیشتر روزهای سال می‌ توان از عیش‌ آباد و آبشار آن دیدن كرد اما بهترین هنگام برای دیدار از این روستا و آبشار آن، پایان اردیبهشت ماه است. خوشبختانه اگر از مرند با ماشین به این آبشار برویم تنها باید نیم ساعت راه بپیماییم.

 

بعد از توقف در عیش‌آباد در همان قسمت ورودی روستا، با منظره روستایی ساده و بسیار دست نخورده روبرو می‌ شوید؛ پای مظاهر امروزی شدن روستاها هنوز به عیش‌ آباد باز نشده و بیشتر خانه‌ ها بافت سنتی، خشت و گل و سنگی خود را حفظ كرده‌ اند.

 

با عبور از جاده نه چندان عریض وسط روستا می‌ توانید تا مسجد روستا و چند بقالی كوچك اطراف آن بروید. اگر به مواد خوراكی یا سرویس بهداشتی نیاز دارید، اینجا تنها محلی است كه می‌ تواند به شما یاری برساند؛ پس از این فقط كوه، درخت، سنگ و آب پیش روی شماست.

 

می‌ توانید بساط صبحانه خود را در یكی از باغ‌ های گیلاس، زردآلو یا گردوی اطراف روستا پهن كنید؛ بیشتر باغ‌ های روستا دارای پرچین و موانع ورودی نیستند و اهالی با روی خوش اجازه می‌دهند در باغ آنها استراحت كنید.

 

پس از خوردن صبحانه‌ ای سبك و مقوی، كفش‌ های راحت و مقاوم به پا كنید و در مسیر سنگ‌ های جامانده از مسیر رودخانه به سمت آبشار بروید؛ با یك پیاده‌ روی معمولی و تفریحی دو ساعتی تا آبشار راه دارید.

 

در این مسیر چشم‌ انداز باغ‌ های اطراف مسیر حركت‌ تان منظره جالبی برای عكاسی خلق می‌كند، تمام چین و شكن‌ های كوه در انتهای خط خود، محل رویش درختان مختلفی شده و عبور از این مسیر پر از سنگ‌ های كوچك و بزرگ را دلپذیرتر می‌ كند.

 

درفصل تابستان عبور از بركه نه چندان كوچكی كه از آب جویبارهای منتهی به آبشار ساخته شده خیلی سخت نیست؛ می‌ توانید با رعایت احتیاط و كمی خیس شدن از میان بركه و از روی سنگ‌ های بزرگ درون آن عبور كنید؛ اما اگر مایل به این كار نیستید، باید كمی كوه‌ نوردی جدی‌ تر را هم در دستور كار قرار دهید و با عبور از مسیر كوهستانی به موازات همین بركه خود را به آبشار برسانید.

 

با رسیدن به محوطه بزرگی كه متاثر از آبشار است، در میان هوای خنك و عطر درختان و گل‌ های وحشی منطقه قرار می‌ گیرید؛ طول آبشار كمی بیشتر از 15 متر است و آبشار از لابه‌ لای صخره‌ ها جاری می‌ شود تا به سطح زمین و بركه آب زلال آن برسد.

 

بزرگی قطعه‌ های سنگ جدا شده از دیواره كوه‌ ها و فضای كوهستانی سراسر صخره و خاكی رنگ محوطه آبشار در تقابل با درختان و سبزه‌ های روییده در این محوطه، منظره بی‌ نظیری برای عكاسی خلق كرده است.

 

پس از استراحت و خوردن میان وعده‌ ای سبك و مقوی و همچنین میوه‌ های آبداری كه می‌ توانید آنها را در ابتدای سفرتان از اهالی روستا تهیه كنید باید به سمت روستا برگردید و این مسیر اگر باز هم از میان بركه آب پر از سنگ بگذرید كوتاه‌ تر می‌شود.

 

فقط قبل از برگشتن به یك نكته بسیار مهم توجه داشته باشید؛ در سال‌ های اخیر و با كم توجهی گردشگران به حفظ نظافت محوطه آبشار، زباله‌ های مختلف به معضلی برای منطقه تبدیل شده‌ اند؛ در جمع كردن زباله‌ هایتان نهایت دقت را داشته باشید تا این آبشار زیبا در سال‌ های آینده هم بتواند میزبان گردشگران طبیعت باشد.

 

در محوطه روستا امكان تهیه سوغات ویژه‌ ای فراهم نیست؛ اما می‌ توانید از اهالی روستا و باغداران میوه‌ های مختلف و یا فرآورده‌ های باغی مانند لواشك‌ های بسیار مرغوب و ترش و قیسی بخرید.

 

در فصل تابستان شاید بهترین انتخاب خرید گیلاس و زردآلو باشد. با توجه به اینكه باغات روستا با روش‌ هایی بسیار سالم پرورده می‌ شوند و آب و هوای سالم منطقه بر درختان اثر می‌ گذارد، طعم میوه‌ های عیش‌آباد بسیار مطبوع است.

 

اگر خوش‌ شانس باشید و یكی از خانم‌ های خوش سلیقه روستا را هم ببینید، می‌ توانید مقداری پونه صحرایی تازه یا خشك شده تهیه كنید؛ این نوع پونه در كنار رودخانه آبشار و باغات روستا می‌روید و می‌تواند مكمل غذاهای مختلف و عصرانه‌ های سبك باشد.

 

در محوطه روستا جای خاصی برای چادر زدن وجود دارد؛ اما اگر برایتان مهم است می‌ توانید جایی در نزدیكی مسیر منتهی به آبشار كه كمی سنگلاخ است، چادر بزنید.

 

حتی در فصل تابستان در خنك شدن بیش از حد تصور هوای شبانگاهی شك نكنید و همراه داشتن لباس گرم را فراموش نكنید.



موقعیت جغرافیایی آبشار:

آبشار عیش‌آباد در موقعیت جغرافیایی N382050 E453636 در استان آذربایجان شرقی واقع است. یكی از جای‌ های دیدنی استان آذربایجان شرقی است كه در پیرامون روستای عیش‌آباد از توابع دهستان میشاب شمالی بخش مركزی شهرستان مرند قرار گرفته‌ است. بخشی از جاده منتهی به آن اتومبیل رو و بقیه راه كوهستانی است.

عیش‌آباد در گویش بومی، اشاواد گفته می‌شود. عیش‌ آباد تنها ۱۹ كیلومتر از شهرستان مرند دور است.



مسیر دسترسی به روستای عیش آباد:

اگر مبدأ حركت شما شهر تبریز باشد باید در مسیر جاده صوفیان از شهر خارج شده و حدود یك ساعت بعد به شهر مرند و پس از آن به پمپ بنزین و سه‌ راهی مرند برسید. جاده سمت چپ این پمپ بنزین دو منظوره شما را به موازان سد شهید كلانتری به سمت جاده ورودی روستاهای انامق و محبوب‌ آباد می‌ برد، پس از عبور از این ورودی‌ ها، جاده‌ ای فرعی و تقریباً هموار شما را تا روستای عیش‌آباد همراهی می‌ كند. قسمت آخر مسیر كوتاه است، اما برای حركت در این جاده با توجه به فضای نیمه كوهستانی دامنه‌ های میشاب و مزارع گل آفتابگردان كه در فصل تابستان سراسر زرد و سبز میشوند، بهتر است با سرعتی آهسته‌ تر حركت كنید. البته اگر نخواهید با ماشین شخصی مسافر این جاده شوید، می‌توانید با اتوبوس تا ترمینال مرند بیایید و همانجا، در میدان امام حسین سوار تاكسی‌ های روستای عیش‌ آباد شوید و دقایقی بعد خود را در میان گل‌ های آفتابگردان و صدای رودخانه بیابید.



امكانات رفاهی:

در محوطه روستا جای خاصی برای چادر زدن وجود دارد؛ اما اگر برایتان مهم است می‌ توانید جایی در نزدیكی مسیر منتهی به آبشار كه كمی سنگلاخ است، چادر بزنید. با وجود اینكه در فصل تابستان هستیم، در خنك شدن بیش از حد تصور هوای شبانگاهی شك نكنید و همراه داشتن لباس گرم را فراموش نكنید.

سفر به عیش‌آباد و دیدار از آبشار زیبای روستا یك روز بیشتر وقت نمی‌گیرد. به همین جهت می‌توانید برای استراحت شبانگاهی به تبریز برگردید؛ اما اگر بخواهید شب را در منطقه بگذرانید باید قبل از غروب آفتاب به مرند برگردید و به سراغ مهمانسرای جهانگردی مرند كه در كیلومتر چهار جاده قدیم مرند - تبریز قرار دارد بروید. البته ممكن است بتوانید برای یك شب از روستائیان هم اتاق كرایه كنید.

روستا و آبشار عیش آباد-b9hVEG1n04

روستا و آبشار عیش آباد-B7M7Bb3lHF