ریپورتاژ آگهی
گنبد مدور مراغه

گنبد مدور مراغه

برج مدور از بناهای ساخته‌ شده در دورهٔ سلجوقیان در شهر مراغه می‌باشد كه در فاصلهٔ ده متری شمال گنبد كبود قرار گرفته‌ است
  • 1401/11/04
  • استان : آذربايجان شرقي
  • شهر : مراغه
  • دسته : مكانهای تفریحی جهان
آدرس : آذربایجان شرقی٬ مراغه، خیابان موسوی
تلفن : 66059000-021

برج مدور از بناهای ساخته‌ شده در دورهٔ سلجوقیان در شهر مراغه می‌باشد كه در فاصلهٔ ده متری شمال گنبد كبود قرار گرفته‌ است. بر روی كتیبهٔ برج به خط كوفی تاریخ احداث بنا سال ۵۶۳ هجری میباشد؛ ولی دربارهٔ نام بانی و مدفون داخل آن هیچ‌ گونه اطلاعی در دست نیست و مزاری كاملاً ناشناخته‌ است.

این بنا برجی است مدوری‌ شكل با ظاهری ساده كه با گنبدی دو پوش پوشیده شده‌ بود؛ ولی از گنبد و سقف آن در اثر مرور زمان چیزی برجای نمانده‌ است. برای جلوگیری از خرابی بنا، سقف پوششی با شیروانی برروی آن احداث نموده‌ اند.

سردر ورودی برج مدور دارای قاب و تاقی هلالی‌ شكل بوده كه درگاه را احاطه كرده و در بالا و زیر تاق هلالی، كتیبه‌ ای به‌ خط كوفی با نقوش پیچیده‌ ای از آجر و كاشی‌ های فیروزه‌ ای به‌ چشم میخورد.

ارزش بنا در این است كه ترقی و تكامل نمای مینایی را طی دوران كوتاه میان تاریخ احداث این بنا و تاریخ ساخت گنبد سرخ نشان می‌ دهد. این بنای آجری بروی سكوی بلندی از سنگ كه سردابی در میان دارد، ساخته شده است.

بررسی بقایای این برج‌ ها حاكی است كه برج‌ های مزبور دارای پلان مدور بوده و در ساخت و سنگ فرش محوطه آن از مصالحی همچون ساروج و قطعه‌ های سنگی نسبتا بزرگ مربوط به دوره سلجوقی استفاده شده است.

گنبد مدور دومین مزار از قبرهای پنجگانه مراغه است.

بنا ظاهر ساده ای دارد و از دو طبقه تشكیل یافته، سردابه و اتاق فوقانی. اگر قبری در داخل سردابه وجود داشته، به مرور زمان از بین رفته است. سر در ورودی برج مدور مانند گنبد سرخ دارا ی قاب و طاقی هلالی شكل است كه درگاه را احاطه نموده و دربالای آن و همچنین زیر طاق هلالی كتیبه ای به خط كوفی با نقش های پیچیده از آجر و كاشی های فیروزه ای به چشم می خورد: " كل نفس ذاءقه الموت تم البنا بر سنه ثلث و ستین و خمساءه "

تزئینات كاشی و نقوش كه در بند كش بین آجرها به صورت مهره هایی با نقش الله و نقوش هندسی بكار رفته همه و همه امتیاز خاصی به این بنا داده اند. اتاق فوقانی سابقا" دارای پوششی ازگچبری و تزئینات گچی بوده كه از آن همه هنر و زیبایی فقط در گوشه و كنار آن قطعاتی به جای مانده و مابقی از بین رفته است. نمای خارجی بنا بسیار ساده و شامل ازاره سنگی و آجركاری معمولی است.

 

گنبد مدور مراغه-yTZScfjnG7

گنبد مدور مراغه-NLOoXP7v86

گنبد مدور مراغه-D5iaoS77Mm