ریپورتاژ آگهی
شور سو مراغه

شور سو مراغه

مراغه در مشرق دریاچه ارومیه، بر دامنه جنوبی كوه سهند قرار گرفته و دارای چشمه‌ های متعدد معدنی است كه جنبه‌ های درمانی دارند
  • 1401/11/02
  • استان : آذربايجان شرقي
  • شهر : مراغه
  • دسته : چشمه های ایران
آدرس : آذربایجان شرقی، مراغه، روستای چایباغی
تلفن : 66059000-021

مراغه در مشرق دریاچه ارومیه، بر دامنه جنوبی كوه سهند قرار گرفته و دارای چشمه‌ های متعدد معدنی است كه جنبه‌ های درمانی دارند. از چشمه‌ های معدنی معروف اطراف شهر مراغه می ‌توان به شورسو، گشایش، ایستی ‌بلاغ، قره ‌پالچیق و ساری‌ سو اشاره كرد.

آب چشمه شور سو در ۸ كیلومتری جنوب مراغه همراه با گاز از زمین خارج می ‌شود و درردیف آب ‌های معدنی بیكربناته كلسیك و منیزیم گازدار و آهن دار است. آب چشمه مزه ‌ای گزنده دارد و برای‌ استحمام مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

چای‌ باغی یكی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است كه در جنوب مراغه و در دهستان قره ‌ناز بخش مركزی شهرستان مراغه واقع شده‌ است. در حال حاضر تعداد خانوار این روستا بالغ بر ۱۰۰ خانوار و جمعیت آن بالای ۵۰۲۰ نفر می ‌باشد. شغل اصلی اهالی آن باغداری است. فاصله آن تا شهر ۷ كیلومتر می باشد.

این روستا با قرار گرفتن آب معدنی شور سو (آب شور) در آن جزو روستاهای توریستی محسوب می ‌شود. آب این چشمه معدنی، به طور معجره آسایی، برای درمان بیشتر بیماری ‌های پوستی از جمله حساسیت‌ های مخملی و... بیماریهای رماتیسم، زانو درد موثر است. همچنین آرام بخش بسیاری ار بیماری‌ های روانی و افسردگی محسوب می ‌شود.

از دیگر مراكز دیدنی این روستا می ‌توان به دره اژدها (لانه اژدها نیز در آن واقع شده) و دره خرم چایباغی اشاره نمود. این روستا مهد علم و فرهنگ در گذشته و حال محسوب می ‌شود.

شهرستان مراغه با حدود ۵۱۵ اثر تاریخی و تپه های شناسایی شده جزو ۱۰ شهر دارای بافت غنی تاریخی و فرهنگی در كشور محسوب می شود كه حدود ۳۰۰ اثر تاریخی آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مسیر دسترسی
مراغه میدان مسلم، راه آهن، یوسف آباد، روستای ورجوی. ازمیدان این روستا به  خیابان شرقی وارد شوید، شورسو، روستای چایباغی

شور سو مراغه-rhJVnSxknl

شور سو مراغه-grL7CTCDwP

شور سو مراغه-gZH2KsaRfO