ریپورتاژ آگهی
مسجد حنفیه گوراوان

مسجد حنفیه گوراوان

این مسجد تاریخی دو ستون اصلی و قدیمی داشته كه پایه آن آجری و سرستونهایش سنگی است
  • 1401/11/02
  • استان : آذربايجان شرقي
  • شهر : عجب شير
  • دسته : مساجد تاریخی ایران
آدرس : مسجد حنفیه گوراوان
تلفن : 66059000-021

این مسجد تاریخی دو ستون اصلی و قدیمی داشته كه پایه آن آجری و سرستونهایش سنگی است و جزو نمونه‌ های اولیه ستونهای مساجد ایلخانی هستند. ستونهای مسجد حنیفه گوراوان در دوره‌ های مختلف از حالت سنگی خارج و به پایه ستونها آجری و سرستونها و سقف چوبی تغییر كرده و با اضافه شدن نقاشی و حكاكی بر روی سر ستون و سقف تكامل یافته‌اند.

 

سقف این مسجد شبستانی پیش از این تخت چوبی بود اما در سال 79 از حالت تخت به شیب دار تغییر یافته است. نمای غربی این بنا جزو بخشهای الحاقی آن است.

 

فضای بكر و دست نخورده این مسجد تاریخی از دیگر شاخصه‌ های اصلی مسجد حنیفه گوراوان میباشد. هر چهار جهت مسجد تاریخی گوراوان باز است و حیاط ندارد، یك میدان این مسجد را احاطه كرده و فضا سازی و رواق سازی در آن انجام نشده است.

 

این مسجد با یك طبقه پلان مستطیل به طول پنجاه متر و عرض ‎ سی متر كه كشیدگی آن شرقی و غربی بوده دارای شبستان اصلی و بخش الحاقی با كاربری سرویس و آشپزخانه در ضلع غربی است.

 

كف این بنا به دلیل رطوبت های سطحی پنج پله بالاتر از سطح زمین قرار گرفته و تیرهای اصلی سقف به صورت یكپارچه و شرقی و غربی است.

 

در این مسجد ‎ دوازده ستون بكار رفته كه دو ستون آن آجری با قطر نسبتا زیاد و ده ستون دیگر چوبی با سرستون های معمولی بوده و دارای نمای آجری است.

 

قدمت اولیه مسجد حنیفه گوراوان به دوره ایلخانان باز می گردد كه مساحت اولیه آن بزرگتر از حالت فعلی بوده و تغییراتی در اواخر قاجاریه در آن صورت گرفته است.

 

از بنای اولیه دو ستون آجری و احتمالا كتیبه ای سنگی كنده كاری شده با قاب بندی آجری به یادگار مانده كه در بازسازی مسجد در گوشه شمال شرقی نصب و تاریخ آن ‎ 794 هجری قمری است.


مسجد حنفیه گوراوان-o1LipCq2TU