ریپورتاژ آگهی
مسجد یادگار شاه تسوج

مسجد یادگار شاه تسوج

در تسوج مسجد زیبایی وجود دارد كه مسجد «یادگار شاه» نامیده می شود. این مسجد در مركز شهر، نزدیك به خیابان پهلوی واقع شده است
  • 1401/11/02
  • استان : آذربايجان شرقي
  • شهر : شبستر
  • دسته : مساجد تاریخی ایران
آدرس : آذربایجان شرقی٬ شبستر٬ تسوج، مركز شهر٬ نزدیك به خیابان پهلوی، كوچه مقبره
تلفن : 66059000-021

در تسوج مسجد زیبایی وجود دارد كه مسجد «یادگار شاه» نامیده می شود. این مسجد در مركز شهر، نزدیك به خیابان پهلوی واقع شده است.این بنا ۲۳ متر طول و اا متر عرض و ۵/۴ ارتفاع دارد.. سه گنبد ضربی آجری دارد.قطر گنبدها چهار متر است. گویی سه، چهارطاق یك نواخت را در كنار هم قرار داده اند.. خواجه نشین‌های جنوبی هر یك 4×4 و خواجه نشین‌های شمالی هر سه 4×2 متر است. دو پنجره چوبی بزرگ مسجد را به سه قسمت تقسیم می‌كند. اكنون قسمت وسطی مفروش و مورد استفاده عموم قرار گرفته است. مسجد دو در دارد یكی از جانب شرق و دیگری از سوی غرب.

تاریخ بنای مسجد معلوم نیست. سالخوردگان تسوج می گویند كه یكی از شاهان صفوی هنگام جنگ با سلاطین عثمانی نذر كرده بود كه چون بر دشمن غلبه جوید مسجدی در تسوج بنا كند. حاجتش برآید و هنگام بازگشت این مسجد را بنا كرد. نام مسجد یادگار شاه ماند ولی نام بانی فراموش شد. اكنون كتیبه و سنگ نبشته ای در دست نیست تا نام بانی معلوم شود. فقط شیوه بنا و مصالح ساختمانی به كار رفته، حكایت از قدمت مسجد دارد.

مالكیت بنا دولتی است و در اختیار اداره كل اوقاف و امور خیریه است . مرمت آن به سال ۱۳۱۳ بر می گردد .

 

مسجد یادگار شاه تسوج-qTAgDcnO5y

مسجد یادگار شاه تسوج-U6xESlYXdx