ریپورتاژ آگهی
غار چنشت

غار چنشت

این غار اسرارآمیز در ۶۰ كیلومتری جنوب شهرستان سربیشه و غرب روستای چنشت بر دامنه كوه باقران قرار دارد. غار چنشت بر اساس متون تاریخی، ۶۱۴ سال پیش به وسیله «سیدمحمد مشعشع» كشف شده است
  • 1400/11/12
  • استان : خراسان جنوبي
  • شهر : سربيشه
  • دسته : غارهای ایران
آدرس : در ۶۰ كیلومتری جنوب شهرستان سربیشه و غرب روستای چنشت بر دامنه كوه باقران
تلفن : 66059000-021

این غار اسرارآمیز در ۶۰ كیلومتری جنوب شهرستان سربیشه و غرب روستای چنشت بر دامنه كوه باقران قرار دارد. غار چنشت بر اساس متون تاریخی، ۶۱۴ سال پیش به وسیله «سیدمحمد مشعشع» كشف شده است. بنا به قول حسامی، سیدمحمد مشعشع پس از كشف غار، اجساد سیدمحمد علوی و دو فرزندش كه از مبارزین علوی بوده‌اند و به دست عُمّال خلیفه عباسی؛ «الطایع بالله»، به شهادت رسیده و در این غار رها شده بودند را یافته و اجساد را از غار به بیرون منتقل و در سردابه‌ای به خاك سپرد و بر آن سردابه بقعه‌ای ساخت كه هم اكنون نیز آن بقعه موجود است.

غار چنشت هزاران سال پیش بر اثر وقوع زلزله‌ای مهیب ایجاد شده است. این غار فضاهای عجیب و متفاوتی دارد و گاه عبور از آن به سختی صورت می‌گیرد. در هر نقطه‌ای از غار آثار مرگ و حیات پراكنده است. آثار حیات قطعات سفال، چوب و پارچه هستند و آثار مرگ استخوان‌های درهم شكسته و اجساد نیمه متلاشی. وجود این آثار در غار چنشت حكایتگر این امر است كه آن محل در دوران درازی از تاریخ به عنوان پناهگاهی امن مورد استفاده فراریان و مظلومان بوده است.

غار چنشت بیش از ۵۹ متر طول دارد و ارتفاع برخی گذرگاه‌های آن از ده متر تجاوز می‌كند، كف غار در همه جا ناهموار است و وسعت آن حدود ۹۰ هزار متر مربع برآورد شده است.

غار چنشت-mZmcm9aTJY

غار چنشت-35cMKC1wI9

غار چنشت-gdjP7HLd6J