ریپورتاژ آگهی
زیپ لاین منطقه آزاد ارس جلفا

زیپ لاین منطقه آزاد ارس جلفا

زیپ لاین منطقه آزاد ارس در شهر جلفا یكی از زیپ لاین های مهیج در شمال غرب كشور است كه با هم مرز بودن با جمهوری خودمختار نخجوان تنها زیپ لاین در خط مرزی كشور هست.
  • 1401/10/28
  • استان : آذربايجان شرقي
  • شهر : جلفا
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : آذربایجان شرقی٬‌ جلفا٬ جاده جلفا به سمت كلیسا سنت استپانوس٬ بالای دره پارك منطقه آزاد ارس
تلفن : 66059000-021

زیپ لاین منطقه آزاد ارس در شهر جلفا یكی از زیپ لاین های مهیج در شمال غرب كشور است كه با هم مرز بودن با جمهوری خودمختار نخجوان تنها زیپ لاین در خط مرزی كشور هست. زیبایی مسیر طی شده زیپ لاین هم به نوبه خود از زیبایی خاصی برخوردار است.
مسیر طی شده زیپ لاین منطقه آزاد ارس جلفا ۲۰۰ متر با ارتفاع ۴۰ متری از سطح زمین هست كه بالای دره پارك منطقه آزاد ارس را با سرعت زیاد و مهیج طی می كند كه ارزش بازدید شما از شهر زیبا٬ توریستی و تجاری جلفا را چندین برابر می كند.



در مورد زیپ لاین:
زیپ لین٬ سیپ لاین٬ زیپ سیم٬ باند هوایی٬ اسلاید كابل هوایی٬ اسلاید مرگ٬ خفاش میوه خوار و اسلاید فوفی (آفریقای جنوبی) شامل یك قرقره روی كابل معلقی كه معمولا از یك فولاد ضد زنگ از یك شیب بلند به سمت شیب كم نصب شده تشكیل می شود. زیپ لاین به مسافران و استفاده كنندگان خود این امكان را می دهد كه با استفاده از نیروی جاذبه مسیر زیپ لاین را از یك سمت به سمت دیگر آن طی كنند.

زیپ لاین ها در انواع مختلفی هستند كه اكثرا به قصد سرگرمی از آن استفاده می شود. زیپ لاین ها را می توان در پارك ها تفریحی در اندازه های مختلف مناسب برای سنین مختلف یافت. زیپ لاین های طویل و بلند معمولا به منظور دسترسی به مناطق دور افتاده مانند جنگل های بارانی استفاده می شود كه جنگل های كاستاریكا٬‌ فلوریدا٬ پورتو والارتا و نیكاراگوئه از جمله مقاصد مورد علاقه برای زیپ لاین است. 

حال آنكه امروزه از این زیپ لاین های بیشتر برای سرگرمی های پرهیجان و ماجراجویانه در كمپ ها و پاركهای طبیعت مورد استفاده قرار میگیرد كه توجه ویژه جوانان را در كنار دیگر ورزش ها و سرگرمی های پرهیجان به خود جلب كرده است.



تاریخچه:

زیپ وایر در بعضی از كشورهای كوهستانی به عنوان یك وسیله حمل و نقلی سالیان زیادی مورد استفاده قرار گرفته است. در بعضی مناطق دوردست در چین مانند دره نوجیانگ (سالوین) در استان یونان به منظور عبور از رودخانه به عنوان پل مورد استفاده قرار میگرفت كه به دلیل پایین بودن امنیت این زیپ لاین ها در سال ۲۰۱۵ با پل های جایگزین شدند.

 

زیپ لاین منطقه آزاد ارس جلفا-dHKgruOjuX