ریپورتاژ آگهی
غار قدمگاه

غار قدمگاه

غار قدمگاه یكی از غارهای تاریخی استان آذربایجان شرقی است كه در شهرستان آذرشهر واقع شده‌ است.
  • 1401/10/26
  • استان : آذربايجان شرقي
  • شهر : آذرشهر
  • دسته : غارهای ایران
آدرس : آذربایجان شرقی٬‌ آذرشهر٬ روستای قدمگاه (روستای بادامیار)٬ دهستان قبله داغی
تلفن : 66059000-021

غار قدمگاه یكی از غارهای تاریخی استان آذربایجان شرقی است كه در شهرستان آذرشهر واقع شده‌ است. این غار در نزدیكی روستای قدمگاه (روستای بادامیار) در دهستان قبله داغی واقع در جنوب شهر آذرشهر قرار گرفته‌ است و  از جاذبه های طبیعی و گردشگری این استان می باشد. قدمت آن به‌ طور دقیق مشخص نشده‌ است؛ ولی به دورهٔ پیش از اسلام و حتی قبل از زرتشت نسبت می‌ دهند. در دوره‌های قبل از اسلام به عنوان معبد مهر استفاده می‌ شد. این معبد در قرون ۶ الی ۸ هجری قمری به عنوان تكیه عرفا و دراویش و سپس به عنوان مسجد مورد استفاده قرار ‌گرفت.

فضای غار زیرزمینی دایره شكل است كه قطری برابر ۱۵ متر دارد و دالانی به طول ۹ متر با عرض ۱٫۵و ارتفاع حدود پنج متر به دهلیزی وسیع تر به طول ۵٫۵ متر با عرض بیش از ۲۰متر با ارتفاع پنج تا چهار متر می پیوندد كه این دهلیز به فضای گنبدی شكل غار باز می شود و این فضا هم از كف تا پنجره نورگیر سقف حدود ۱۲متر ارتفاع دارد. محراب این غارگنبدی شكل با مقرنس های آویخته كه به دوره صفوی تعلق دارد، به نحوی احداث شده كه گمان می رود در زمانی نزدیك تر تعبیه شده و می توان فرض كرد این فضا برای مقاصد مذهبی ساخته نشده باشد، یعنی نه مسجد و نه مقبره بوده است.

برخی از باستان ‎شناسان قدمت آن را به دوران پیش از تاریخ نسبت می‎ دهند كه بعدها به صورت عبادتگاه و نیایشگاه درآمد، در دوران بعد از اسلام آن را با تعبیه محرابی كه رو به قبله دارد به صورت عبادتگاه اسلامی در آورده اند.

در زمان حاضر برخی از اهالی روستاهای همجوار آیین های مذهبی ماه های رمضان و محرم را در آنجا برگزار می كنند و نذور خود را در كنار این مكان قدیمی به جا می آورند.

در كنار معبد و مسجد گنبدی شكل روستای بادامیار(قدمگاه) آذرشهر گورستان تاریخی نیز قرار گرفته است. گورستان قدیمی بادامیار روی پشته ای قرار دارد و سنگ نبشته ها و حجاری ها و مجسمه های متنوعی در آن به چشم می خورد، سنگ نبشته ها و الواح قبور به خط كوفی و ثلث نو است.

خطوط كوفی اغلب سنگ نبشته های ثلث به طور تقریبی همه یكنواخت و یك دست است و نشان می دهد كه در روزگاری كنده شده اند كه مذهب جعفری در آذربایجان رسمیت و عمومیت یافته و محبت خاندان نبوت در دلها جا گرفته و نام ائمه اطهار (ع) زینت بخش كتیبه های قبور بزرگان علم و عرفان شده است.

متاسفانه با گذشت زمان در بی توجهی مسولان ذی ربط بیشتر سنگ نوشته های این گورستان تاریخی توسط افراد سود جود تخریب و از بین رفته است.
 



موقعیت مكانی روستای بادامیار و غار باستانی:

روستای بادامیار كه در زبان محلی به آن قدمگاه گفته می شود در حدود هفت كیلومتری جنوب شرقی آذرشهر واقع شده است. این مكان باستانی نیز در نزدیكی روستای قدمگاه (روستای بادامیار) در دهستان قبله داغی واقع در جنوب شهر آذرشهر قرار گرفته‌ است.

 

غار قدمگاه-KkwTgsesNB

غار قدمگاه-jT0FeancCa