ریپورتاژ آگهی
روستای سر آقا سید

روستای سر آقا سید

روستای سر آقا سید كوهرنگ از زیباترین جاذبه‌های طبیعی در استان چهار محال و بختیاری است
  • 1401/10/21
  • استان : چهارمحال و بختياري
  • شهر : كوهرنگ
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : استان چهار محال و بختیاری، شهرستان كوهرنگ، شهر چلگرد، روستای سر آقا سید4
تلفن : 66059000-021

روستای سر آقا سید كوهرنگ از زیباترین جاذبه‌های طبیعی در استان چهار محال و بختیاری است كه در میان كوهستان‌های سرسبز زاگرس قرار دارد. معماری پلكانی، پوشش اصیل و سنتی مردم، آداب و رسوم خاص و طبیعت بكر و تماشایی از برجسته‌ترین ویژگی‌های روستای سر آقا سید هستند. در طول سال‌های اخیر به‌دلیل استقبال طبیعت گردان از این منطقه، گردشگران زیادی با این روستا آشنا شده‌اند و گردشگران خارجی نیز به این منطقه سفر كرده‌اند.

روستای سر آقا سید از زیباترین جاهای دیدنی چهار محال و بختیاری است كه هنوز بكر و دست نخورده مانده است. این روستا امكانات محدودی دارد و یكی از بهترین گزینه‌ها برای علاقه‌مندان سفر به مناطق روستایی دنج و خلوت به شمار می‌رود. در فصل‌های سرد سال جمعیت روستای سر آقا سید كاهش می‌یابد و در طول فصل‌های گرم گردشگران زیادی به این منطقه می‌روند. عشایر بختیاری نیز در ۶ ماه نخست سال به اطراف این روستا كوچ می‌كنند.

روستای سر آقا سید در بخش مركزی دهستان میانكوه در استان چهار محال و بختیاری قرار دارد. این دهستان در شهرستان كوهرنگ و در فاصله ۱۳۵ كیلومتری شمال غربی شهركرد و ۴۵ كیلومتری «چلگرد» قرار دارد. اطراف این روستای تاریخی را زیباترین جاهای دیدنی استان چهار محال و بختیاری پوشانده‌اند. شهرستان كوهرنگ از معروف‌ترین نقاط این استان به شمار می‌رود و در طول سال از گردشگران زیادی میزبانی می‌كند.

روستای سر آقا سید از بكرترین مناطق طبیعی استان چهار محال و بختیاری در میان كوه‌های زردكوه زاگرس است

روستای سر آقا سید یكی از روستاهای كوهستانی ایران به شمار می‌رود و ساختاری پلكانی دارد. این روستا میان كوه‌های زردكوه بختیاری واقع شده است و شباهت‌ زیادی به روستای ماسوله در استان گیلان دارد. به همین دلیل از آن با نام «ماسوله زاگرس» یاد می‌كنند؛ البته برخلاف روستای ماسوله، روستای سر آقا سید بین گردشگران چندان شناخته شده نیست و داخل این روستا رستوران و بازارچه سنتی وجود ندارد.

شهرستان كوهرنگ در طول سال‌های اخیر از طرف فرمانداری استان چهار محال و بختیاری به‌عنوان یكی از قطب‌های اصلی گردشگری در این استان معرفی شده است. این منطقه از مهم‌ترین نواحی كوچ ییلاقی عشایر كشور ما نیز به شمار می‌رود و اگر در فصل‌های بهار و تابستان به این منطقه سفر كنید، می‌توانید چادرهای عشایر را بر دامنه‌های سرسبز زاگرس ببینید.

روستای سر آقا سید-Bw3Az0B7RC

با وجود ظرفیت‌های برجسته گردشگری در این منطقه ساكنان روستای سر آقا سید امكانات محدودی دارند و به همین دلیل به سنتی‌ترین روش‌ها زندگی خود را می‌گذرانند. كودكان و نوجوانان این روستا تنها می‌توانند تا پایان مقطع راهنمایی را در روستا بگذرانند و برای ادامه تحصیل در مقطع دبیرستان باید به روستاها و شهرهای اطراف بروند. در این روستا تنها انرژی برق وجود دارد و برای گرم كردن منازل و پختن غذا از روش‌های سنتی استفاده می‌شود.

اطراف روستای سر آقا سید را كوهستان‌های انبوه پوشانده‌اند و این روستا از شمال با كوه «كنگله»، از شمال شرقی با كوه «نرمه» و از جنوب با كوه‌های «وند» و «خیمه» احاطه می‌شود. تنها مسیر دسترسی به این روستا از شهر «چلگرد» می‌گذرد كه در مركز شهرستان كوهرنگ قرار دارد. برای رسیدن به شهرستان كوهرنگ ابتدا باید به استان چهار محال و بختیاری وارد شوید. این استان در مركز ایران و نزدیك به شرق كشور ما قرار گرفته است. با توجه به محل سكونت خود و قرار داشتن شهرستان كوهرنگ در شمال غربی این استان، نزدیك‌ترین مسیر به این شهرستان را انتخاب كنید.

مسیر دسترسی روستای سرآقاسید

تنها مسیر دسترسی به روستای سر آقا سید از غرب شهر چلگرد، در مركز شهرستان كوهرنگ آغاز می‌شود. بیشتر این مسیر خاكی است و در زمان بارش برف زمستانی مسدود می‌شود

مسیر دسترسی به روستای سر آقا سید از غرب شهر چلگرد آغاز می‌شود. فاصله این شهر تا روستای سر آقا سید در حدود ۵۰ كیلومتر است. در ابتدای مسیر این جاده به روستای «شیخ علیخان» خواهید رسید. پس از آن جاده آسفالت تمام می‌شود و ادامه مسیر را باید در جاده‌ای خاكی و پرپیچ‌وخم طی كنید. در طول این مسیر می‌توانید از جاذبه‌های طبیعی زیبایی مانند «غار یخی چما» و «قله زردكوه» دیدن كنید.

در مسیر چلگرد تا روستای سر آقا سید خودروهای محلی تردد می‌كنند و در صورت تمایل می‌توانید ماشین خود را در شهر چلگرد پارك كنید و باماشین‌های خطی به‌سمت این روستا بروید. جاده خاكی روستای سر آقا سید تنها مسیر ارتباطی مردم این روستا با شهرها و روستاهای دیگر است كه در سال ۱۳۶۳ ساخته شد. این جاده در طول فصل‌های سرد به‌دلیل یخ زدگی مسیر و احتمال بالای ریزش سنگ، مسدود می‌شود.

  • آدرس روستای سر آقا سید: استان چهار محال و بختیاری، شهرستان كوهرنگ، شهر چلگرد، روستای سر آقا سید4

روستای سر آقا سید-yPLXdWtIiq