ریپورتاژ آگهی
موزه دكتر نادعلیان

موزه دكتر نادعلیان

موزه دكتر نادعلیان یكی از جاهای دیدنی جزیره هرمز است كه حس وطن‌دوستی و خدمت به خلق را برای هر بازدیدكننده‌ای زنده می‌كند
  • 1401/10/20
  • استان : هرمزگان
  • شهر : هرمزگان
  • دسته : موزه های ایران
آدرس : برای دیدن موزه باید آدرس تكیه مولا را از بومی‌ها بپرسید. روبه‌روی تكیه یك كوچه هست كه شما را به موزه نادعلیان می‌رساند
تلفن : 66059000-021

موزه دكتر نادعلیان یكی از جاهای دیدنی جزیره هرمز است كه حس وطن‌دوستی و خدمت به خلق را برای هر بازدیدكننده‌ای زنده می‌كند. در این موزه، فرهنگ و هنر بومیان جزیره هرمز نظیر نقاشی روی كوزه، نقاشی روی شیشه، سوزن‌دوزی، صنایع دستی زنان بومی و... به چشم می‌خورد. ضمن اینكه آثار شخص دكتر نادعلیان، هنرمند محیطی مطرح در عرصه‌های بین‌المللی، در موزه و نگارخانه دائمی دكتر احمد نادعلیان به نمایش درآمده است.

آدرس موزه

برای دیدن موزه باید آدرس تكیه مولا را از بومی‌ها بپرسید. روبه‌روی تكیه یك كوچه هست كه شما را به موزه نادعلیان می‌رساند. اگر در موزه بسته بود، حتما زنگ بزنید تا در را برای شما باز كنند.

تاریخچه

زمانی كه ساختمان موزه خریداری شد، یك ویرانه بود و پاتوق افراد بزهكار محسوب می‌شد. این خانه در سال ۱۳۸۸ هجری شمسی بازسازی شد و با نام هنرمندسرا آغاز به كار كرد. سرانجام نام آن در سال ۱۳۹۳ هجری شمسی به موزه دكتر احمد نادعلیان تغییر یافت.

امروزه این موزه كه از جاهای دیدنی استان هرمزگان محسوب می‌شود، محل حضور اهالی هنر است و هنردوستان از گوشه‌وكنار كشور با هدف دیدن شاهكارهای هنری آن راهی این موزه می‌شوند. موزه دكتر نادعلیان از لحظه ورود با سنگ‌فرش حیاط كه به‌تنهایی یك اثر هنری محسوب می‌شود و درخت نخل تنومندش، ‌نگاه گردشگران را به خود خیره می‌كند. در ادامه نوبت به نقاشی‌های بی‌بدیلی می‌رسد كه روی دیوارهای موزه خودنمایی می‌كنند و ذوق هنری خالق خود را به تصویر می‌كشند. گویی هر یك از این نقاشی‌ها، داستانی در دل خود دارند. نقش زنان جنوبی با لباس‌های سنتی و بومی، جزو زیباترین تصاویر در میان نقاشی‌های موزه به حساب می‌آیند.

موزه دكتر نادعلیان-nA0aKSGYQq
موزه دكتر نادعلیان محلی برای آموزش رایگان كودكان در زمینه فرهنگ، محیط زیست، آفرینش هنری و زبان انگلیسی است. افراد و نهادها با حمایت خود از موزه، هزینه  آموزش كودكان و دستمزد مریبان را تامین می‌كنند. علاوه بر این، كتابخانه موزه دكتر نادعلیان محیط خلاق و متفاوتی دارد كه كودكان می‌توانند به‌راحتی و بدون ثبت‌نام از آن استفاده كرده و بازی، خنده و شادی را تجربه كنند. در كنار یكدیگر نقاشی بكشند و زبان یاد بگیرند. خندیدن و فریاد كشیدن كودكان در موزه و كتابخانه بلامانع است!

این كتابخانه از مهر ماه ۱۳۹۹ آغاز به كار كرد. تعدادی از كسانی كه با موزه همكاری دارند و همچنین عده‌ای از مردم بومی، با معرفی راهنما، بومگردی، اقامتگاه، سوئیت، هتل و غذاخوری، از این كتابخانه حمایت می‌كنند. پس برای اینكه تجربه لذت‌بخشی در جزیره داشته باشید، بازدید از موزه را در اولویت قرار دهید و از سایر امكانات ارائه‌شده در آن نهایت استفاده را ببرید.

آموزش نقاشی با خاك و شن رنگی پشت شیشه به زنان جزیره هرمز، یكی دیگر از فعالیت‌های بی‌شمار دكتر نادعلیان است كه از سال ۱۳۸۷ هجری شمسی كلید خورد. این روش ابداعی بدون استفاده از قلمو است و هنرجویان از طریق خاك و شن اقدام به رنگ‌آمیزی می‌كنند. در سال‌های اول آموزش، همه رنگ‌ها برای كارهای نقاشی، از طبیعت جزیره فراهم می‌شد. صدف برای ظرف رنگ مورد استفاده قرار می‌گرفت و رنگ مشكی از كیسه ماهی مركب به دست می‌آمد.جالب اینكه موزه مذكور در كتب معتبر بین‌المللی به زبان‌های مختلف معرفی شده است و بسیاری از آژانس‌های گردشگری، بازدید از این موزه را در برنامه خود گنجانده‌اند. در موزه می‌توانید شاهد فایل تصویری كوتاهی به دو زبان فارسی و انگلیسی باشید كه شما را با آثار استاد در عرصه جهانی آشنا می‌كند. همچنین با تماشای این فایل، بسیاری از پرسش‌های شما پاسخ داده می‌شود و از طبیعت، زندگی و توسعه فرهنگی و... جزیره هرمز بیشتر می‌دانید.

تابلوهای كوچكی با پوشش زنان جنوب ایراندیوارهای منقوش و نخلی در وسط حیاط موزهتختی با روتختی چهل تكه و دیوارهای مملو از عكسانواع تابلوها و عكس ها روی دیوار موزهتابلوهای مختلف روی دیوار موزه نادعلیاناتاقی مملو از شلوارهای سوزن دوزی جنوبیماسه چاپ اثر دكتر نادعلیاناتاقی با كارهای هنری متنوع

پس اگر گذرتان به جزیره هرمز افتاد، در قدم اول به دیدن موزه دكتر نادعلیان بروید؛ زیرا مفهوم جزیره هرمز را برای شما عوض می‌كند. هنگام بازدید از موزه با ساختار اجتماعی فعلی جزیره آشنا خواهید شد و علت حضور زنان بومی در عرصه گردشگری و صنایع دستی را متوجه می‌شوید. ضمن اینكه پی می‌برید كه چرا بومگردی و سفره‌خانه‌های بسیاری در جزیره توسط زنان مدیریت می‌شود و امكان آشنایی با فرهنگ جزیره برایتان به وجود می‌آید.

موزه دكتر نادعلیان-bLDKax8ODg