ریپورتاژ آگهی
شامی بابلی

شامی بابلی

مواد تشكیل دهنده: سبزی معطر مخصوص شامی : ۵۰۰ گرم گوشت گوسفند : ۵۰۰ گرم لپه : ۲۵۰ گرم پیاز : ۲ عدد تخم‌مرغ : ۴ عدد نمك . فلفل . زردچوبه . دارچین : مقدار لازم
  • 1400/11/12
  • استان : مازندران
  • شهر : بابل
  • دسته : غذاهای محلی ایران

مواد تشكیل دهنده:
سبزی معطر مخصوص شامی : ۵۰۰ گرم
گوشت گوسفند : ۵۰۰ گرم
لپه : ۲۵۰ گرم
پیاز : ۲ عدد
تخم‌مرغ : ۴ عدد
نمك . فلفل . زردچوبه . دارچین : مقدار لازم

متن دستور آشپزی:

ابتدا گوشت ، پیاز ، كمی دارچین و زردچوبه و ۲ لیوان آب روی حرارت قرار دهید و بگذارید تا گوشت كاملا بپزد به طوری كه آب آن به خورد گوشت برود ، لپه را از۲-۳ ساعت قبل خیس كنید و پس از این مدت بپزید و مانند گوشت بگذارید اب لپه نیز كاملا تمام شود.
گوشت ، لپه و تمام سبزی ها را چرخ كنید و به آن نمك ، فلفل و كمی دارچین بزنید و مخلوط كنید ، تخم‌مرغ ها را تك تك بشكنید و به موادی كه چرخ كرده اید اضافه كنید سپس تمام مواد شامی را خوب ورز دهید.
درون تابه ای مناسب روغن بریزد و بگذارید تا داغ شود ، كمی از مایه شامی بردارید و كف دست تان بصورت گرد پهن كنید و وسط شامی را با انگشت سوراخی ایجاد كنید سپس شامی‌ را درون روغن داغ بیندازید تا سرخ شود، پس از سرخ شدن یك طرف شامی را برگردانید تا طرف دیگر ان سرخ شود ، برای سرو شامی را درون ظرف قرار داده و با سالاد تزئین كنید.

نكته ها :
_ میتوانید بجای دارچین از ۱ قاشق غذاخوری اب زعفران اماده شده استفاده كنید ،

_ بدلیل وجود سبزی در این شامی خوشمزه رنگ روغن كمی تیره میشود ، بهتر است با حرارت ملایم شامی را سرخ كنید.

_ سبزی این شامی تركیبی از جعفری + تره + شنبلیله + زلنگ + اناریجه + گشنیز + سیر + سرسم + اوجی میباشد كه مقدار جعفری و تره و سیر دو برابر بقیه سبزی ها است. سرسم و اوجی از خانواده نعنا هستند و زلنگ و اناریجه هم از سبزی های كوهی شمال هستند كه از دامنه كوه جمع میشوند ، میتوانید در صورتی كه سبزی های شمال در دسترس ندارید از تركیب جعفری + نعنا + شنبلیله + گشنیز + سیر و … استفاده كنید.

شامی بابلی-rUyvk4OKIl
_ برای شكل دهی بهتر به شامی دست تان را زمان فرم دادن به شامی با كمی تخم مرغ اغشته كنید ، مقدار تخم مرغ ها بسته به اندازه انها میباشد ، باید تا اندازه ای تخم مرغ به مایه شامی اضافه كنید كه قابلیت شكل دادن را داشته باشد ، برای انسجام بیشتر مواد شامی از ۱ عدد سیب زمینی پخته چرخ شده یا كمی ارد میتوانید استفاده كنید