ریپورتاژ آگهی
روستای تسكاتك

روستای تسكاتك

شهرستان نوشَهر یكی از شهرستان‌های استان مازندران در شمال ایران است
  • 1401/10/19
  • استان : مازندران
  • شهر : نوشهر
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : مازندران - نوشَهر
تلفن : 66059000-021

شهرستان نوشَهر یكی از شهرستان‌های استان مازندران در شمال ایران است كه از غرب به شهرستان چالوس، از شرق به شهرستان نور، از شمال به دریای خزر و از جنوب به رشته كوه‌های البرز متصل است. مركز این شهرستان شهر نوشهر است.

این شهر دارای بندر بوده و از دیرباز با كشورهای حاشیه دریای خزر مراودات تجاری داشته و دارد همچنین شهر بندری نوشهر دارای فرودگاه بوده و نزدیكترین فرودگاه از شرق مازندران به آن ساری و از غرب به آن رامسر می‌باشد. زبان مردم این شهرستان تبری با گویش كجوری است كه به گویش مردم شهرستان نور و شرق چالوس شباهت دارد.این شهرستان در تاریخ به همراه شهرستان نور ، شهرستان چالوس و شهرستان تنكابن یك ایالت كهن و تاریخی به نام رویان را تشكیل می‌دادند كه مركز آن شهر كهن كجور بود كه بعدها به رستمدار و استندار تغییر نام داد. شهر كهن رویان محل حكومت سلسله پادوسپانیان بود كه دومین سلسله طولانی جهان پس از سلسله آفتاب در ژاپن بود و حدود ۱۰۰۰ سال در این منطقه حكومت كردند.

 

چرا این روستا به توسكاتك شهرت یافته است؟
نام روستای توسكاتك برمی‌گردد به زمان‌های قدیم، آن هنگام كه چند خانوار بومی در 28 كیلومتری شرق شهرستان نوشهر (دهنو) به سمت شهرستان سلده (نور) در آن محل ساكن بوده و در جوار رودخانه‌ای كوچك یك درخت توسكا با ارتفاع بلند وجود داشته كه نماد روستا به شمار می‌رفت و افرادی كه از آن روستا عبور می‌كردند به چشم از دور دست‌ها آن تك درخت بلند توسكا را می‌دیدند.

افرادی كه از بستگان و خویشان این اهالی بودند و در كوهپایه و ییلاقات اطراف زندگی می‌كردند، با آدرسی كه از این تك درخت داشتند به راحتی به آن‌جا با پای پیاده و احشام می‌رسیدند، از این رو این روستا به تك توسكا و بعدها به توسكاتك شهرت یافت.
معنی توسكاتك یعنی (تك درخت توسكا) و در مورد خانواده‌های اصیل و بومی این روستا باید به طایفه (عابدینی، حسینی، نوری، نظری) اشاره داشت.

 

مساحت و جمعیت روستای توسكاتك

روستای توسكاتك در حدود 700 هكتار مساحت داشته كه از غرب به شرق در حدود 3 كیلومتر و از شمال تا جنوب در حدود 2600 متر امتداد دارد.

در مورد جمعیت بومی این روستا كه در حدود 530 خانوار و چیزی در حدود 1560 نفر جمعیت بومی دارد و جمعیت غیر بومی آن كه شامل ویلاداران و ملاكین است در حدود 1500 خانوار  را تشكیل می‌دهند.

جمعیت سه برابری غیربومی روستای توسكاتك نشان از منطقه‌ای زیبا و تجمع ویلاهای متعدد است كه افراد زیادی را جهت سرمایه‌گذاری و خرید ملك در توسكاتك گرد هم آورده است.

 

ورودی‌های اصلی و فرعی روستای توسكاتك

ورودی اصلی محل توسكاتك كه در مركز آن و به نام خیابان شهید آهنگریان نام دارد به تمامی قسمت‌ها و اماكن این روستا مرتبط است، خیابان‌های فرعی این روستا به نام های خیابان شكارگاه، خیابان مهرگان، خیابان مسجد، خیابان شهید كاظمی، خیابان نخ شمال، خیابان كشاورز، خیابان شالیزار نام دارند.

چرا شناخت روستای توسكاتك مهم است؟ توسكا شمال كجاست ؟

چون این روستا یكی از مهم‌ترین روستاهای شهرستان نوشهر است و به دلیل جاذبه بالا و مساحت بالای زمین، شهرك‌های ویلایی و ویلاهای مستقل زیادی را در خود جای داده و در حدود نیمی از جمعیت این روستا غیر بومی می‌باشند كه خرید ویلا در توسكاتك را برگزیدند و بهتر است با این روستا بیشتر آشنا شوند.

البته دلیل دیگر آن اتصال این روستا به روستای دیزیركلا است كه ویلا در این منطقه برای خریداران بسیار جذاب بوده و خرید ویلا در دیزیركلا را نیز در بر دارد و دلیل آن ارتفاع ابن منطقه از توسكاتك از سطح دریا می‌باشد، پس این مهم بانیان مسكن را بر آن داشته تا روستای توسكاتك را برای شما شرح دهد.

روستای تسكاتك-K6NtRBeNhG