ریپورتاژ آگهی
روستای مارین گچساران

روستای مارین گچساران

روستای مارین از جاهای دیدنی گچساران به شمار می‌رود. این روستای زیبا با طبیعت بكر و جاذبه تاریخی پیش از اسلام خود یكی از روستاهای هدف گردشگری در استان كهكیلویه و بویر احمد است.
  • 1401/10/18
  • استان : کهگيلويه و بويراحمد
  • شهر : گچساران - دوگنبدان
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : كهگیلویه و بویراحمد _گچساران
تلفن : 66059000-021

روستای مارین از جاهای دیدنی گچساران به شمار می‌رود. این روستای زیبا با طبیعت بكر و جاذبه تاریخی پیش از اسلام خود یكی از روستاهای هدف گردشگری در استان كهكیلویه و بویر احمد است.

معرفی روستای مارین

اگر از جاده قدیم دهدشت به سمت گچساران حركت كنید، یك ساعت بعد به منطقه كوهستانی دیل می‌رسید. كمی قبل از روستای دیل سمت چپ، جاده‌ای كوهستانی است كه با گذر از تپه‌ها و جنگل بلوط خود را به دامن كوه خامین (خومی) می‌رساند، جایی كه روستای مارین با باغ‌های فراوان در دل تنگه، روزگار سپری می‌كند.روستای مارین از جاهای دیدنی استان كهگیلویه و بویراحمد است و در ۳۶ كیلومتری شمال شهر گچساران و ۱۹۸ كیلومتری جنوب شرقی یاسوج قرار دارد. این روستا از شمال به كوه دلی گنج و از شرق به كوه خامی و از جنوب غربی به كوه دیل محدود می‌شود. ارتفاع این روستا از سطح دریا ۱۰۸۰ متر است. آب و هوای مارین در فصول بهار و پاییز ملایم و مطبوع، در تابستان نسبتا گرم و در زمستان سرد و خشك است. رودخانه شاه بهرام از شمال شرقی روستا عبور می‌كند.

فرهنك و آداب و رسوم مردم روستای مارین

مردم روستای مارین در اعیاد بزرگ ملی و مذهبی مانند نوروز، فطر، قربان و غدیر به جشن و پای‌كوبی و در ایام محرم و وفات ائمه به عزاداری می‌پردازند. مهم‌ترین مراسم ویژه این روستا، مراسم «كوسه گلین» است كه در فصل زمستان و هنگام خشك‌سالی به‌منظور طلب باران برگزار می‌شود. سازهای سرنا، دهل و نقاره، آلات رایج در موسیقی روستای مارین هستند. این سازها، آواها و نغمه‌های محلی را در مراسم مختلف همراهی می‌كنند. در مراسم شادی و عروسی، رقص‌های محلی زیبایی اجرا می‌شود. از معروف‌ترین بازی‌های رایج در روستا می‌توان به بازی كل‌كل برد، هفت‌سنگ، گرنا من كیش، فربجك، تركه بازی، چوگو و بره غزی اشاره كرد. پوشاك محلی مورد استفاده مردان این روستا شلوار و پیراهن، جبه، كلاه نمدی، شال، دوال (كمربند)، زناره و كورك است. پاپوش مردان اغلب گیوه، گالش و كفش است. پوشاك زنان روستا، طرح‌ها و رنگ‌های متنوع و زیبایی دارد و مشتمل بر دستمال لاكی یا چارقد لاكی به رنگ مشكی، لچك، دستمال دور سر، دلك (آرخالیق و كت زنانه)، جومه (پیراهن پرچین، و بلند) تنبان، مناگیر (دستبند) و چادر است. پاپوش معمول زنان، نعلین، كفش و گیوه است.رسم ما ایرانی‌ها بر این است تا به هر جایی كه سفر می‌كنیم برای خود یادگاری بگیریم كه در این خصوص نزدیكان خود را هم فراموش نمی‌كنیم و همیشه دنبال سوغاتی خریدن برای آن‌ها هستیم. تولید صنایع‌دستی و بافته‌های پشمی در میان روستائیان و عشایر منطقه متداول است. انواع گلیم، جاجیم، قالی و توبره، مهم‌ترین صنایع‌دستی و هنری مردم روستای مارین است. معروف‌ترین سوغات روستای مارین را صنایع دست بافت، انار، رب انار، كره، ماست، روغن، كشك و دوغ محلی و مغز بنه تشكیل می‌دهد كه در این بین تولید مغز بنه فقط در انحصار مردم این روستا است (مغز بنه بعد از طی چندین مرحله پخت‌وپز از میوه درخت كوهی بنه به دست می‌آید) آش كارده، آش دوغ، شیربرنج، گونه و نان تیری، از غذاهای محلی معروف و خوش‌طعم این روستا هستند.

روستای مارین گچساران-7BESw9F2ho

روستای مارین گچساران-XtXcvzs3ae