ریپورتاژ آگهی
روستای درده

روستای درده

روستای درده جاده چالوس یكی از روستاهای تابعه بخش آسارا در استان البرز است.
  • 1401/10/18
  • استان : البرز
  • شهر : جاده چالوس
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : البرز _جاده چالوس
تلفن : 66059000-021

روستای درده جاده چالوس كجاست؟

روستای درده جاده چالوس یكی از روستاهای تابعه بخش آسارا در استان البرز است. بنابراین با وجود اینكه این روستا به لحاظ آب و هوایی شبیه به روستاهای استان مازندران است اما در حقیقت جزئی از استان البرز به شمار می رود. بخش آسارای استان البرز از سه دهستان تشكیل شده است كه دهستان های آدران، نسا و آسارا می باشند. این سه دهستان روی هم از پنجاه و شش روستای كوچك و بزرگ تشكیل شده اند. دهستان آسارا در بر دارنده بیست و یك روستا از این پنجاه و شش روستا است. روستای درده جاده چالوس نیز یكی از این بیست و یك روستا می باشد. روستای درده در كیلومتر چهل و چهارم جاده چالوس، پس از روستای آسارا و پیش از روستای همه جا قرار گرفته است.

 

طبیعت روستای درده جاده چالوس

روستای درده جاده چالوس در موقعیتی دره ای قرار دارد. نام روستا هم در حقیقت در دره است كه در گذر زمان به درده تغییر یافته است. قرارگیری در این موقعیت جغرافیایی باعث شده است تا این روستا به شدت بادخیز باشد. بنابراین مهمترین و خاص ترین ویژگی روستای درده وزش دائمی نسیم های خنك و بادهای نوازشگر در آن است. در اطراف این روستا كوه های زیادی نیز قرار گرفته است. بنابراین علاقه مندان به تفریح آرامش بخش كوهنوردی نیز می توانند انگیزه های زیادی برای سفر به درده داشته باشند.

 

جاذبه ها و جاهای دیدنی

روستای درده جاده چالوس در نزدیكی دو قله مرتفع و زیبا واقع شده است. بنابراین می توان گفت كه مهمترین جاذبه گردشگری این روستا همین دو قله می باشند. این قله ها یكی قله كرچان با حدود سه هزار و هشتصد متر ارتفاع و دیگری قله هزاربند با حدود سه هزار و چهارصد متر ارتفاع هستند. در محدوده روستای درده جاده چالوس همچنین چشمه های پرآب و جوشان فراوانی نیز قرار دارد. چشمه پل چشمه، چشمه زنگران، چشمه مگس سنگی، چشمه گوبندی، چشمه مراد اوكی، چشمه زاگیری، چشمه جوور، چشمه جیر، چشمه خیر نچالی، چشمه خره راهی و چشمه اسیویی شماری از چشمه های موجود در محدوده این روستا هستند.

دیگر جذابیت ویژه روستای درده جاده چالوس پوشش گیاهی متنوع این روستا است. شما می توانید در تپه های نزدیك روستا با انواع و اقسام سبزیجات كوهی از قبیل شورك، والك، زنبالك، آویشن، چای كوهی، آقاج واش، نسترن و گل ختمی روبرو شوید. در واقع چیدن این سبزیجات كوهی یكی از تفریحات مورد علاقه گردشگران در این روستا می باشد. روستای درده علاوه بر سبزیجات كوهی مامنی برای رشد درختان تناور و انبوه گردو، سیب، انگور و گلابی نیز هست. از دیگر گیاهانی كه در محدوده نزدیك به این روستا می رویند می توان به شیرخشت، كنگر، كماه، گرز، حلوی، وایه و كرزنگ اشاره كرد.

كوهنوردی در روستای درده جاده چالوس تجربه ای خاص است. دلیل این امر هم به سبب جذابیت های خود كوه ها و هم به سبب عطر دل انگیزی است كه در ارتفاعات درده می توان استشمام كرد. همانطور كه گفتیم درده یك روستای بادخیز است. این بادها با آوردن بوی سبزیجات كوهی و عطر درختان و گیاهان مختلف چنان فضایی را رقم می زنند كه تنها باید بود و تجربه كرد. هر بادی كه در درده بر می خیزد همراه خود عطر دل انگیز و جانفزای گیاهان و درختانی را حمل می كند كه بر پهنه كوه ها و ارتفاعات این منطقه می رویند.

دیگر جذابیت كوهنوردی در روستای درده جاده چالوس مربوط به منظره ای است كه در ارتفاعات این روستا زیر پای شماست. می توانید جاده چالوس زیبا را به تمامی در زیر نگاه خود داشته باشید و یك بار دیگر خدا را شكر كنید كه وارث این سرزمین زیبا هستید.

 

روستای درده-5sa4jQN00i