ریپورتاژ آگهی
تالاب قره گل

تالاب قره گل

این تالاب وسعتی معادل با ۳۰۰ هكتار دارد و با برخورداری از شرایط زیست‌محیطی مناسب، از مناطق مهم برای تخم‌گذاری و زادآوری پرندگان آبزی و كنارآبزی به‌شمار می‌رود.
  • 1401/10/18
  • استان : آذربايجان غربي
  • شهر : بوكان
  • دسته : تالاب و دریاچه های ایران
آدرس : تالاب قره گل در ۴۰ كیلومتری جاده بوكان به میاندوآب و در مجاورت روستای قره گل قرار گرفته است
تلفن : 66059000-021

تالاب قره گل در ۴۰ كیلومتری جاده بوكان به میاندوآب و در مجاورت روستای قره گل قرار گرفته است. این تالاب وسعتی معادل با ۳۰۰ هكتار دارد و با برخورداری از شرایط زیست‌محیطی مناسب، از مناطق مهم برای تخم‌گذاری و زادآوری پرندگان آبزی و كنارآبزی به‌شمار می‌رود.

این تالاب كه با توجه به كاهش باران در سال های اخیر به تالابی فصلی تغییر كرده بود در پی بارش های عمده سال 98 و سیلابی شدن سیمینه رود، احیا شد.

تالاب دارای نیزار و پوشش گیاهی تالابی است. حداكثر عمق تالاب 2 متر و ارتفاع آن از سطح دریا 1250 متر است. این تالاب گرد به قطر حدود 300 متر از گرد آمدن آب برف ها و سیلاب ها به وجود آمده است.

بیشترین ژرفای آن در حال حاضر بیش از 2 متر تخمین زده شده است. افزوده شدن آثار پدیده آتشفشانی و خاكستر آتشفشانی به خاك بستر تالاب، دور نمای سیاه رنگی به آب تالاب بخشیده است كه وجه تسمیه نام قره گل نیز همین است.

 آب تالاب از ذوب شدن برف‌ها و سیلاب‌ها تامین می‌شود. وجود خاكستر آتشفشانی به بستر تالاب، دورنمای سیاه‌ رنگی به آب تالاب داده است و از همین رو با نام قره گل خوانده می‌شود.

 

احیای مجدد این تالاب موجب ورود انواع پرندگان مهاجر و بومی طی روزهای اخیر به این تالاب شده است. این تالاب فصلی در حال حاضر شاهد ورود پرندگانی مانند غاز خاكستری، پلیكان، فلامینگو، چنگر، مرغابی كله سبز، كاكایی صورتی و خاكستری و پرستوی دریایی به این تالاب است كه همین موضوع می­ تواند برای علاقمندان به حوزه پرنده نگری جالب باشد.

در سال های گذشته جز در فصل تابستان، در بقیه ماه های سال دارای آب بوده است كه با توجه به احیای آن در تمامی طول سال می تواند پذیرای بازدیدكنندگان و علاقمندان طبیعت باشد.

 

تالاب قره گل-FZaM9lOomc