ریپورتاژ آگهی
حمام لج

حمام لج

یكی از عادات رایج در میان ایرانیان از دوران باستان تا كنون توجه به نظافت و شستشوی بدن است
  • 1401/10/18
  • استان : آذربايجان غربي
  • شهر : مهاباد
  • دسته : حمام های تاریخی ایران
آدرس : آدربایجان غربی-ارومیه
تلفن : 66059000-021

یكی از عادات رایج در میان ایرانیان از دوران باستان تا كنون توجه به نظافت و شستشوی بدن است، و این امر در نزد آنان از اهمیت زیادی برخوردار بوده به گونه ای كه در تمامی آثار تاریخی و بنا ها و قلعه های به جامانده از پادشاهان گذشته مكانی كه مخصوص استحكام بوده وجود دارد و این امر به دوران قبل از ورود اسلام به ایران بر می گردد.
حمام های قدیمی زیادی در شهرهای مختلف ایراین وجود دارد كه با توجه به گذشت سالیان زیاد از احداث آن اكنون در زمره آثار تاریخی قرار گرفته اند كه یكی از آن ها حمام لج مهاباد است كه در ادامه این مبحث قصد داریم ا طلاعاتی از این جاذبه تاریخی و دیدنی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم با ما همراه باشید.

معرفی حمام لج مهاباد
حمام لج در نزدیكی روستایی با همین نام در منطقه شارویران مهاباد واقع شده است، برای دیدن از این حمام تاریخی نیاز به طی كردن مسافت زیادی از شهر نمی باشد چراكه تنها در 21 كیلومتری مهاباد قرار دارد.
قدمت این حمام قدیمی و تاریخی به دوران صفویه بر می گردد و در زمان حكمرانی صارم بیگ مكری از نوادگان بداق سلطان ساخته شده است.
اگر به دنبال مكانی برای گذراندن لحضات مفرح و شاد با خانواده هستید، بدون شك پیشنهاد میكنیم از پارك ملت این شهر دیدن فرمایید.

 معماری حمام لج مهاباد
در پی ریزی این بنای قدیمی از سنگ های محلی كه در آن منطقه قرار داشته استفاده كرده اند و در ساخت دیوارهای بنا نیز آجر چهارگوش قرمز رنگ به كار رفته است. از نظر معماری به مسجد جامع و پل سرخ كه از دیگر آثار تاریخی مهاباد هستند شباهت زیادی دارد.
محیط اصلی این حمام گرم از داخل حدود 35 متر مربع می باشد كه به صورت سه بخش كه به یكدیگر راه دارند با مصالح خشت ساخته شده است.
جالب است كه بدانید آب این حمام از طریق لوله های سفالی از كانالی كه به رودخانه مهاباد منتهی می شود تامین شده است و كوره خانه ای كه در این بنای قدیمی .جود دارد برای گرم كردن آب آن بوده كه سوخت آن نیز از درختان جنگلی تامین شده است.اجاره اقامتگاه در مهاباد
در سفر به شهر مهاباد نگران اجاره اقامتگاه نباشید زیرا در داخل و اطراف این شهر به منظور اسكان مسافران و گردشگرانی كه به این شهر سفر می كنند سوئیت ها و اقامتگاه هایی با بهترین امكانات رفاهی احداث شده است كه شما می توانید به راحتی و بدون دغدغه برای اسكان چند روزه در این شهر به گشت و گذار و دیدن از جاذبه های تاریخی و طبیعی آن بپردازید.

 

حمام لج-XkHxMGzbov

حمام لج-U5QR7lFzmd