ریپورتاژ آگهی
اوكسر كریم‌ كلا

اوكسر كریم‌ كلا

اوكسر كریم‌كلا روستایی از روستاهای فریدونكنار كه در استان مازندران واقع شده‌است.
  • 1401/10/18
  • استان : مازندران
  • شهر : فريدونکنار
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : روستای اوكسر از شمال به شالیزار های سرسبز ، از جنوب به روستای اوكسر ، از سمت شرق به جنگل كوچك و شالیزارو از غرب به روستای جزین دسترسی دارد .
تلفن : 66059000-021

 اوكسر كریم‌كلا روستایی از روستاهای فریدونكنار كه در استان مازندران واقع شده‌است.این روستا در بخش دهفری قرار دارد و براساس سرشماری مركز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۲۹ نفر (۸۸ خانوار) بوده‌است.

روستای اوكسر شهر فریدونكنار
هر قدم از خاك سرسبز و غنی استان پهناور مازندران سرشار است از زیبایی و طراوت. سفر به استان مازندران لذتی غیر قابل وصف دارد. تمام شهرها و تمام روستاها و تمام جنگل‌های این استان دل‌نواز، زیبا هستند و هر نقطه‌اش وسوسه‌برانگیز است. روستای اوكسر روستایی سرسبز و جذاب و چشم‌نواز كه از توابع شهر معروف و محبوب فریدون‌كنار به شمار می‌رود و زیرمجموعۀ استان بهشتی مازندران محسوب می‌شود. بدون شك می‌توان ادعا كرد كه روستای اوكسر یكی از دیدنی‌ترین جاهای دیدنی مازندران به شمار می‌رود، لیست روستاهای شهر فریدونكنار.

روستای اوكسر یكی از هفت روستای كریم كلای بزرگ بوده كه جزء بخش دهفری شهرستان فریدونكنار می باشد. این روستا در دهستان امامزاده عبدالله قرار دارد و براساس سرشماری مركز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن 329 نفر (88 خانوار) بوده‌است.

 

مشاغل در روستای‌اوكسر
شغل اصلی روستاییان كشاورزی از نوع شالیكاری است كه در چند سال اخیر با مدیریت صحیح در یك سال دو مرحله شالی كشت می كنند. این امر باعث رونق و پیشرفت اقتصادی روستاها گردیده است.

تولید برنج درجه یك فریدونكنار در اراضی شالیزاری به عنوان یكی از مزیت‌های این روستا است.

علاوه بر كشاورزی، اهالی روستا برای تامین مایحتاج و خوراك مورد نیاز خود به پرورش دام و طیور مشغول اند و از این بابت به خودكفایی رسیده اند. افرادی كه در سطح وسیع تولید و پرورش میكنند با ایجاد بازارچه های محلی محصولات خود را به فروش می رسانند و درآمد مناسبی را از این راه كسب می كنند . یكی از شناخته شده ترین بازارچه های محلی در این منطقه، « دوشنبه بازار » كه هر هفته در روز دوشنبه اهالی برای به فروش رساندن محصولات خود به زبان عامیانه بساط می كنند.

 

 

آب و هوای روستای اوكسر
آب و هوای روستای اوكسر معتدل و خزری بوده كه مناسب كاشت انواع محصولات زراعتی می باشد.

در فصل بهار ، رویش گل ها و معتدل بودن دمای هوا زمان مناسبی برای سفر و بازدید ازمناظر زیبای این منطقه می باشد.

در تابستان از یك سو زمین های كشت برنج و از سوی دیگر گرمای دلنشین آن احساس خوشایندی را به بیننده منتقل خواهد كرد.

پاییز به لحاظ موقعیت مابین دو فصل گرم و سرد، بارش پراكنده و زرد شدن برگ درختان حس آرامش بخشی را به مخاطب القا می كند.

زمستان سرد و بارش های گاه و بی گاه باران و در آخر نزدیك شدن به فصل بهار و سبز شدن مجدد گیاهان حس سرزندگی و آرامش را در مخاطب ایجاد خواهد نمود.

 

جشن های مذهبی و فرهنگی‌روستا:

در بهمن ماه سال 1394 جشن پیروزی انقلاب اسلامی با حضور مقامات شهری و استانی وقت مثل حجت الاسلام و المسلمین موسوی نماینده ی محترم ولی فقیه در جهاد كشاورزی مازندران با همراهی مردم اسبوكلا و اوكسر بخش دهفری شهرستان فریدونكنار در روستای اسبوكلا برگزار گردید. این مراسم با همراهی و مشاركت مردم به نحو احسن صورت گرفت.

 

موقعیت جغرافیایی روستای اوكسر

روستای اوكسر  از شمال به شالیزار های سرسبز ، از جنوب به روستای اوكسر  ، از سمت شرق به جنگل كوچك و شالیزارو از غرب به روستای جزین دسترسی دارد .

 

مسیر های دسترسی به روستای اوكسر

دسترسی به روستای اوكسر از سمت فریدونكنار:

كیلومتر 10 جاده فریدونكنار به آمل – جاده خط جدید – بعد از روستای جزین

 

دسترسی به روستای اوكسر  از سمت هادی شهر ( كله بست) :

كله بست – جاده سپاه دانش – بعد از پمپ گاز – اولین دوراهی سمت راست – بعد از روستای ولیكرودپشت

 

اوكسر كریم‌ كلا-ZlyPVsodSA