ریپورتاژ آگهی
روستای چرات

روستای چرات

روستای چرات ییلاق رویایی سوادكوه حوالی آلاشت می باشد . در حدود ۲۲ كیلومتری آلاشت و منطقه‌ای است ییلاقی كه از جنوب خط راس آن مرز استان تهران (فیروزكوه) و مازندران را تعیین می‌كند
  • 1401/10/15
  • استان : مازندران
  • شهر : سوادكوه
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : مازندران - سوادكوه
تلفن : 66059000-021

روستای چرات ییلاق رویایی سوادكوه حوالی آلاشت می باشد . در حدود ۲۲ كیلومتری آلاشت و منطقه‌ای است ییلاقی كه از جنوب خط راس آن مرز استان تهران (فیروزكوه) و مازندران را تعیین می‌كند از غرب و شمال غربی به كوه‌ها بندپی بابل هم مرز است با چراگاه‌های سرسبز. چرات و مراتع اطراف آن كه از رشته كوه البرز مركزی محسوب می‌شود به لحاظ اینكه در ارتفاع بیش از ۲۷۰۰ متر واقع شده‌است به جزء در دره‌های آن كه قابل كشاورزی است سایر جاهای آن فقط برای چراگاه دام كاربرد دارد.برخی بر این باورند كه نام سوادكوه از كوه سوات گرفته شده كه در جنوب شرقی روستای چرات در دهستان ولوپی واقع شده و در ارتفاعات آن آثاری از تمدن قدیم مشاهده می‌شود كه احتمالاً به‌دلیل استقرار حاكمان قدیم سوادكوه بر جای مانده‌است. یكی از سرچشمه‌های رودخانه تالار تلار رود از چرات است.

نام شهرستان سواد كوه از قله‌ای به نام سواد كه محلی‌ها به آن شاه‌نشین می‌گویند، گرفته شده‌است. چرات در سال ۱۳۳۶، قبل از زلزله، نزدیك به هزار خانوار بوده كه آثار ویرانه‌های آن هنوز باقی است. از مناطق دیدنی چرات می‌توان از چشمه‌های فراوان، حمامی كه بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد و آبشاری به نام گرچلینگ و تنگه نارم و قله شاه‌نشین و غارهای باستانی و مناظر و طبیعت زیبا نام برد.چراتی‌ها مردمان با سواد وغیور و تأثیرگذار هستند.جهان پهلوان رضا یزدانی و حسن یزدانی كشتی گیران بلند آوازه ایرانی از طایفه چراتی هستند.
چرات همچنین نام یكی از پادگان‌های ارتش پاكستان در پیرامون شهر پیشاور است. مولوی محمد نبی سیاست‌مدار افغان ساكن چرات پاكستان بوده‌است.جالب است بدانید در كتاب تاریخ خاندان مرعشی از روستای چرات نامی آورده شده است و این نشان دهنده قدمت این روستا است.

 

روستای چرات ییلاق رویایی سوادكوه-T6G3iiNbVM

آبشار گرچلینگ

آبشاری با نام گرچلینگ و تعداد زیادی چشمه از زیبایی های این روستا به حساب می .آیند. آبشار گرچلینگ ارتفاع زیادی ندارد چیزی حدود ده متر می باشد . اما به دلیل چشمه ها و چشم انداز كوهستانی زیبا از جاذبه های گردشگری سوادكوه به حساب می آید. دره ای كه پشت این آبشار قرار دارد بسیار زیبا و چشم نواز است.خوب است بدانید كه این آبشار به نام های نارم ، آلاشت و پل سفید نیز شناخته می شود .

كوه نوردان از این دره به عنوان مبنای صعود به كوه های اطراف به خصوص كوه پرچنان استفاده می كنند.

 

حمام قدیمی چرات

از دیگر قسمت های دیدنی این روستا، حمامی قدیمی است كه بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد.

 

غارهای باستانی روستای چرات

در این روستا می توانید علاوه بر قله شاه نشین غار های باستانی و مناظر و چشم اندازهای طبیعی دیگری را ببینید. یكی از این غارهای زیبا غار لی پشت است. این غار به نام سرخ غار نیز شهرت دارد. این غار در كوه لی پشت قراردارد و فاصله آن تا دامنه كوه حدود یك ساعت می باشد. قسمت پایانی راه رسیدن به غار سخت و صعب العبور میباشد. این غار با ورودی طاق مانند و مواد معدنی مانند سنگ مرمر بسیار زیبا می باشد. تنگه ای به نام تنگه نارم نیز از زیبایی های چرات می باشد. این روستا با طبیعت زیبا و رویایی خود گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می كند.

بهترین زمان برای سفر به این منطقه فصل بهار و تابستان می باشد. زیرا این روستا كوهستانی است و آب و هوایی ییلاقی دارد.

 

روستای چرات ییلاق رویایی سوادكوه-vTxlD9sdzh