ریپورتاژ آگهی
موزه آب بندرعباس كجاست؟

موزه آب بندرعباس كجاست؟

عمر و قدمت ساختمان این موزه تاریخی به دوران صفویه بر می گردد، در آن زمان مردم با كمبود آب و بارندگی مواجه شده بودند و برای نگهداری كردن از آب و مصارف روزانه این فضا را بنا كردند.
  • 1401/10/15
  • استان : هرمزگان
  • شهر : بندر عباس
  • دسته : موزه های ایران
آدرس : موزه آب بندرعباس در خیابان معروف ۲۲ بهمن واقع شده است
تلفن : 66059000-021

تاریخچه موزه آب بندر عباس

عمر و قدمت ساختمان این موزه تاریخی به دوران صفویه بر می گردد، در آن زمان مردم با كمبود آب و بارندگی مواجه شده بودند و برای نگهداری كردن از آب و مصارف روزانه این فضا را بنا كردند. پس از گذشت سال ها از این ماجرا، شركت آب بندرعباس برای حفظ ارزش، فرهنگ و تمدن مردم در گذشته و انتقال میراث به نسل های بعدی، تصمیم گرفت گنجینه ای از آثار و بناهای مربوط به دوران قدیم تا به امروز را در موزه آب جمع آوری كند و در معرض دید بازدید كنندگان قرار دهد. پس از این ماجرا در سال ۱۳۸۴ موزه آب را افتتاح كردند تا مردم با نحوه زندگی و وسایل مورد نیاز زمان قدیم برای تامین آب از نزدیك آشنا شوند.

نقشه و معرفی بخش های مختلف

موزه آب بندرعباس در زمینی به مساحت ۱۷۰۰ متر مربع بنا شده و دارای ۲ سالن مجزا است. این مجموعه دیدنی دارای یك فضای بازی به مساحت ۱۵۸۰ متر مربع است كه نما های جذابی مانند آب انبارها، پل، سد ها و مجسمه های مردم محلی را به نمایش گذاشته اند.
در ابتدا كه وارد محوطه موزه بشوید، گاو چاه را مشاهده خواهید كرد كه قلق آب كشی از چاه در زمان های گذشته را نشان می دهد. چاه های زیادی در قسمت های مختلف این موزه قرار دارند كه گفته می شود چاه های تكامل یافته ای از چاه های تلا بندر لافت هستند. در موزه آب بندرعباس انواع خمره، كوزه، كندر، پایه مشبك، جهله، تصاویر ظرف های آب و گاو، چاه و چاه چرخ گاوی وجود دارد

در واقع این موزه، محل مناسبی برای شناخت آثار قدیمی مربوط به آب است و جزء یكی از شاهكار های ایران به شمار می رود. در قسمت شمالی موزه یك سد با معماری منحصر به فرد و مدرن قابل رویت است توجه افراد را به خود جلب می كند. در قسمتی دیگر از موزه آب بندرعباس، یك بركه وجود دارد كه در آن انواع لوازم مردم قدیم از جمله ظروف، لیوان، جام های آب و وسایلی كه توسط مردمان قدیمی این خطه استفاده می شده است، دیده می شود.

 

آدرس و نحوه دسترسی با وسایل مختلف

موزه آب بندرعباس در خیابان معروف ۲۲ بهمن واقع شده و دسترسی به آن از طریق بلوار امام خمینی بسیار راحت است. قابل ذكر است كه مسافران از هر شهری می توانند با استفاده از هواپیما، قطار، اتوبوس و خودروی شخصی به این بندرعباس سفر كنند.

موزه آب بندرعباس-KicLRWqmNz