ریپورتاژ آگهی
رستوران خاورخاله

رستوران خاورخاله

رستوران خاور خانم در یك روستای كوچك در بالای یك كوه به اسم سرولات قرار دارد.
  • 1401/10/15
  • استان : گيلان
  • شهر : چابکسر
  • دسته : چایخانه , مهمانسرا و رستوران
آدرس : رستوران خاور خانوم در جاده سرولات است. در منطقه‌ای به نام لیمه سرا بین چابكسر و رامسر قرار دارد.

رستوران خاور خانم در یك روستای كوچك در بالای یك كوه به اسم سرولات قرار دارد. از اون جاهاییه كه هم تعریفش قشنگه و هم رفتن و دیدن ولی حتما باید رفت. مناطق شمالی ایران به خاطر طبخ غذاهای اصیل ایرانی و سنتی خاص خود شهرت زیادی دارند. در این میان استان گیلان به لطف بانوان هنرمندش از این نظر جایگاه ویژه‌ای دارد. خاور خانم یك بانوی خوش ذوق و كوشای گیلانی است كه با تاسیس رستورانی نسبتا كوچك با غذاهای بسیار خوشمزه شهرت زیادی كسب كرده است.

این رستوران كه یك زمانی یك رستورن كوچیك بیشتر نبود را یك خانوم شمالی به اسم خاور خانوم به همراه بچه ها و عروس ها و دامادانش راه انداخته است. در این رستورن فقط غذای محلی شمالی سرو می شود و همه ی غذاها بصورت سنتی و خانگی پخته میشود.

خاور خانم، مدیر این رستوران در زندگی اش همه كار كرده و حتی منشی دكتر هم بوده. به خاطر كار همسرش مدتی را در قزوین زندگی می‌كردند.

بعد از چند سال، خاور خانم به سرولات برگشت و خانه قدیمی‌اش را بازسازی كرد. یك روز بارانی شانس به او و شوهرش رو می‌كند و زندگی خانم جربانیان از این رو به آن رو می‌شود.

رستوران خاور خانوم در جاده سرولات است. در منطقه‌ای به نام لیمه سرا بین چابكسر و رامسر قرار دارد.

رستوران خاورخاله-JUODy4Cv4g

قصه زندگی نامه خاور خانم

خاور خانم اهل روستای سرولات است كه پس از ازدوجش برای زندگی به قزوین رفتند، همسر وی كارمند نیروگاه شهید رجایی بود و خاور خانم از خانه نشستن خسته شده بود از این رو 4 سال منشی دكتر شد و پس از آن كار همسرش به بندر عباس منتقل شد و خانواده ها به شدت مخالف معاجرت زوج جوان به جنوب بودند، به همین دلیل تصمیم بر این شد كه كار را رها كنند و به شهر خود یعنی سرولات برگردند.خاور خانم و همسرش خانه 70 متری خود را تعمیر كردند و ساكن شدند و به كشاورزی مشغول شدند. خاور خانم خانه ای روستایی با نمایی چشم گیر داشت از یك طرف رو به جنگل و از سوی دیگر بالكنی 20 متری داشت كه همان زندگی آنان را دگرگون كرد.

در سال 1347 كه خاور خانم مشغول كارهای خانه بود مسافرانی را دید كه در زندگی خانه آن ها بساط ناهار و پیك نیك را آماده كرده اند. ناگهان باران شدیدی گرفت و خانواده از خاور خانم خواهش كردند كه تا بند آمدن باران در بالكن بنشینند. همچنان باران می بارید و آن ها خواهش كردند كه بساط كباب را در بالكن برپا كنند، مسافران غذای خود را خوردند و زمانی باران بند آمد كه نزدیك به شب بود.

این خانواده شب را در خانه خاور خانم ماندند و روز بعد  به اتفاق خاور خانم برای خرید به بازار رامسر رفتند، خاور خانم ماهی خرید و پاك كرد، سرخ كرد و برایشان كته گذاشت و از این طریق با هم دوست شدند. آن ها موقع رفتن گفتند چقدر می شود و چون خاور خانم قیمت نداشت گفت هزار تومان! آن ها 9 هزار تومان به خاور خانم دادند و از دستپخت وی كلی تعریف كردند، آنها گفتند كه دوباره پیش شما می آییم. خاور خانم به دلیل این كه در خانه تلفن نداشتند شماره خانه برادرش را به آن ها داد كه آن ها قبل از آمدنشان به آن ها اطلاع بدهند. این شد كه خاور خانم به قدری مشتری روزانه داشت مجبور شد خودش و همسرش كار كشاورزی را رها كنند و میزبان مهمانان شوند.پس از مدتی به فكر راه اندازی رستوران محلی افتادند كه بالكن 20 متری خود را گسترش دهند، در حال حاضر تبدیل به رستوران 4 طبقه بر بلندی های سرولات شده كه 2 كیلومتر مانده به رستوران صف ماشین های پارك شده نیز به چشم می خورد.

خاور خانم كار آفرینی موفق

طبق گفته خاور خانم وی در حال حاضر 20 میلیار تومان خرج توسعه اش كرده است و اكثر اوقات در روز 1000 پرس غذا ارائه می شود. او زمانی فقط خودش و همسرش در آشپز خانه كار می كردند اما در حال حاضر 40 نفر از اهالی روستا روزانه در رستوران كار می كنند و در روزهای تعطیل و زمان سفر تعدادشان به 60 نفر هم می رسند. خاور خانم نه هزینه های گزاف كرده و نه به دنبال دكورها و چیدمان های آنچنانی بوده است، در رستوران خاور خانم نه غذاهایی با اسم های عجیب و غریب وجود دارد و نه ردی از تجملات در رستورانش پیدا می شود.

كار خاور خانم به قدری تحسین بر انگیز است كه حتی مورد استقبال بسیاری از توریست های خارجی قرار گرفته است. این رستوران با سرو غذاهای خانگی و محلی به سرعت مشهوریت یافت. رستوران خاور خانم نه تنها از معروف ترین ها در رامسر بلكه همه ایران است.بیشتر از 10 سال از زمانی كه خاور خانم خانه و طبقه اش را به رستوران تبدیل كرد و از خانواده نزدیك خود دعوت كرد تا در آشپزی كمكش كنند می گذرد. سال ها است كه خاور خانم چادرش را به كمرش می بندد و پایین رستوران به همراه بقیه كاركان خود غذا می پزد و رستورانش در حال حاضر جزو جاذبه های چابكسر و سرولات است. سرولات در دامنه ی كوه های البرز قرار دارد كه آب و هوای فوق العاده ای دارد كه هر مسافری را مجذوب خود می كند.

از ویژگی های غذا ها در این رستوران بر آن است كه مواد غذایی به صورت روزانه تهیه می شود و از ین رو تازگی مواد خوشمزگی آن را چندین برابر كرده است.نوع پخت غذا روی اجاق های قدیمی و فضای ساده و صمیمی رستوران به همراه غذاهای عالی و اخلاق خوب خاور خانم باعث شده است تا میل كردن غذا در این رستوران برای بسیاری از مردم حتی از رستوران هایی با شهرت بین المللی هم جذاب تر باشد. می توان علت اصلی این گرایش ها را در فرهنگ و سنت های ایرانی دانست كه امروزه اثر چندانی از آن ها باقی نیست و با این وجود هنوز در خون مردم می توان یافت.