ریپورتاژ آگهی
آیین كهن «كیسه دوزان» دامغان برگزار شد

آیین كهن «كیسه دوزان» دامغان برگزار شد

آیین كیسه دوزان با قدمت بیش از ۵۰۰ سال در روز بیست و هفتم ماه مبارك رمضان در مسجد تاریخانه دامغان برگزار شد.
  • 1401/10/15
  • استان : سمنان
  • شهر : دامغان
  • دسته : اخبار گردشگری
آدرس : سمنان - دامغان
تلفن : 66059000-021

آیین كیسه دوزان با قدمت بیش از ۵۰۰ سال در روز بیست و هفتم ماه مبارك رمضان در مسجد تاریخانه دامغان برگزار شد.به گزارش جمعه شب ایرنا، در مراسم سنتی و مذهبی كیسه دوزان، بانوان برای برآورده شدن حاجات كیسه‌ای كوچك رنگی می‌دوزند كه به مراد معروف است؛ درون آن تعدادی سكه، مقداری برنج و یا اسكناس قرار می‌دهند و آن را تا ۲۷ ماه رمضان سال بعد نزد خود نگه می دارند و خرجش نمی‌كنند، سپس در سال بعد پول داخل كیسه را بر می دارند.

آئین كیسه دوزی از ساعت ۹ روز ۲۷ رمضان تا بعد از نماز ظهر و عصر در مسجد كهن تاریخانه دامغان دایر است و زنان محلی با مقداری پارچه و نخ به دوختن كیسه مشغولند؛ عده‌ای نیز بر این باورند كه باید حاجت خود را بین نماز ظهر و عصر از خداوند طلب كنند كه كار دوخت كیسه را همراه با ذكر سلام و صلوات در این زمان انجام می‌دهند.

آیین كهن «كیسه دوزان» در دامغان برگزار شد-MA3KeMBDj1

قدمت ۵۰۰ ساله آیین معنوی كیسه دوزان دامغان

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دامغان در گفت و گو با ایرنا گفته است: این آئین معنوی كه پنج قرن مورد استقبال مردم قرار گرفته، ریشه در اعتقادات مذهبی دارد.

مهدی قاسمی ادامه داد: بانوان در این آئین مذهبی، حاجات خود را از خداوند درخواست كرده و به نیت بخت گشایی، فرزندآوری، بركت مال و دارایی، كیسه مراد می‌دوزند.

وی اضافه كرد: بانوانی كه حاجت سال پیش آنها برآورده شده است، سال بعد هنگام كیسه دوزی به شكرانه مستجاب شدن دعایشان نان و شیرینی بین سایر بانوان تقسیم می‌كنند تا هنگام افطار استفاده كنند و یا مقداری پارچه و نخ و سوزن برای دوخت كیسه به مسجد آورده و بین سایر نمازگزاران تقسیم می‌كنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دامغان افزود: شركت كنندگان در این آئین پس از دوختن كیسه، ۲ ركعت نماز حاجت خوانده و حاجت خود را از خداوندمنان درخواست می‌كنند.

یكی از بانوان حاضر در این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: اعتقاد به این مراسم معنوی برای من ثابت شده چون دوخت كیسه، چندین بار تا امروز حاجتم را برآورده كرده است.

به گزارش ایرنا، این مراسم در گوشه و كنار مسجد كهن تاریخانه توسط دختران، بانوان و زنان میانسال امروز برگزار شد، بسیاری از نوجوانان و جوانان به تماشای این آئین مشغول شدند و تعدادی از آنان در دوختن كیسه به كهنسالان كمك كرده و حاجت خود را طلب كردند.

مسجد تاریخانه یكی از مساجد قرون اولیه و مرجع تاریخ گذاری جهان اسلام است و به خاطر اهمیت معنوی و تاریخی آن، آئین كیسه دوزی در این مكان برگزار می‌شود، مسجد تاریخانه دامغان ۱۵ دی ۱۳۱۰ به‌ عنوان اثر ملی ایران به ثبت رسیده است.

آیین كهن «كیسه دوزان» در دامغان برگزار شد-60r8APq6VB