ریپورتاژ آگهی
جاهای دیدنی مرزن آباد ، منطقه ای رویایی و سرسبز

جاهای دیدنی مرزن آباد ، منطقه ای رویایی و سرسبز

جاهای دیدنی مرزن آباد را در این مطلب مورد بررسی قرار می دهیم. مرزن آباد یكی از بهترین جاهای دیدنی چالوس را در بر میگیرد
  • 1401/10/14
  • استان : مازندران
  • شهر : مرزن آباد
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : مازندران - مرزن آباد
تلفن : 66059000-021

جاهای دیدنی مرزن آباد را در این مطلب مورد بررسی قرار می دهیم. مرزن آباد یكی از بهترین جاهای دیدنی چالوس را در بر میگیرد كه شامل طبیعت روستایی و بكر منطقه ای شمال كشور می باشد. رودخانه، كوه، جنگل، غار، دریاچه، سد، امامزاده و روستا. كمتر می شود با یك تیر این همه نشان زد و جاده چالوس، تیری است به همه این نشان ها. جاده چالوس با چم و خم های دیدنی اش اگرچه مسیری سه چهار ساعته است برای رساندنه مسافران از تهران به شمال و به عكس اما می توان ده ها مقصد بكر و دیدنی را در همین جاده انتخاب كرد.
ضمن اینكه خود جاده چالوس، با خم هایش و در همجواری كوه های بلند و رود خروشان و درختان دل فریب، مسیری فراتر از یك محل عبور و سرشار از لذت و طراوت است.

تاریخچه

سعدآباد نام قدیمی شهر مرزن آباد بوده كه در حال حاضر نام یكی از محلات شهر می‌باشد. این نام برگرفته از نام حاكم عرب دوران عباسی این منطقه به نام سعید بن دعلج بوده‌است. به نام سعید آباد نامگذاری شده بود كه به سعدآباد تغییر نام یافت. همچنین در كتاب تاریخ طبرستان، رویان، مازندران نوشته سید ظهیرالدین بن نصرالدین المرعشی و كتاب حبیب اسیر فی اخبار افراد بشر نوشته غیاث الدین بن همام. حسن بن زید بن اسماعیل از فرزندان امام حسن مجتبی (ع) كه در ری زندگی می‌كرد. به دعوت مردم رویان جهت دادخواهی و مبارزه با حكومت عباسی كه با مردم منطقه بدرفتاری می‌كردند.

 

 در سال ۲۵۰ هجری قمری در سعدآباد با نمایندگان اهالی كلار و رویان طبرستان بیعت نمودند. در طول بیست سال حكومت علویان طبرستان اعتبار فراوانی كسب كرد. بر دیلمان، ری و گرگان دست یافت. موقعیت جغرافیایی این شهر، یعنی قرار گرفتن در مسیر شمال ایران هم اهمیت این شهر را در طول تاریخ چندین برابر كرده است. زیرا كاروان‌هایی كه قصد گذر به سمت شمال ایران را داشتند، در این شهر توقف و استراحت می‌كردند. سپس به مسیر خود ادامه می‌دادند. تا اینكه حدود ۱۰۰ سال پیش جاده چالوس فعلی احداث شد. این جاده از مركز این شهر می‌گذشت و این منطقه بیش از پیش مسافران مختلف را به چشم خود دید.
با تاسیس پادگان در این منطقه، اینجا اهمیت استراتژیكی نیز پیدا كرد. خلاصه اینكه عوامل مختلفی دست به دست هم داده است تا این شهر كوچك از مازندران اهمیت زیادی داشته باشد.

جاهای دیدنی مرزن آباد ، منطقه ای رویایی و سرسبز-C0T2NHFEQ0

بهترین زمان سفر به مرزن آباد

این شهر كوهپایه‌ای با آب‌وهوای خنكی كه دارد، یكی از بهترین مقاصدی‌ است كه برای فصول گرم و معتدل مثل بهار و تابستان می‌توانید برای سفر به آن برنامه‌ریزی كنید. در اینجا چندان خبری از رطوبت شهرهای شمالی نیست، مخصوصا در اطراف شهر و روستاهای آن خنكی هوا شما را یاد پاییز می‌اندازد.در فصل بهار هوا خنك‌تر است و سرسبزی و زیبایی طبیعت دوچندان می‌شود. در این فصل یكی از بهترین جاهای دیدنی مرزن آباد، چشمه‌های آبگرم آن است كه در خنكی‌ هوا می‌توانید تن به آب‌های گرم و مطبوع بزنید.
اما در پاییز و زمستان هوا حسابی سرد می‌شود. پس اگر قصد دیدن جذابیت‌های رنگارنگ پاییز در طبیعت شمال را دارید یا مقصد خود را تغییر دهید یا اینكه اوایل پاییز را برای سفر انتخاب كنید كه هوا خیلی سرد نشده باشد. در ماه‌های سرد به‌ جز سرما، جاده‌های لغزنده هم شرایط سفر را سخت‌تر می‌كند.

جاهای دیدنی مرزن آباد ، منطقه ای رویایی و سرسبز-OGIqP0ixoJ

سوغاتی‌های جذاب؛ از خوراكی تا صنایع دستی

سفر به شهرهای شمالی با صنایع دستی مختلف عجین شده است. غرفه‌هایی كه محصولات مختلفی را در گوشه‌وكنار شهر و حتی جاده‌ها ارائه می‌دهند. این شهر هم صنایع دستی زیبایی دارد كه از جمله آن‌ها می‌توان به قالی، جاجیم، جوراب‌ و دستكش پشمی، محصولات سفالی، صنایع دستی چوبی و حصیری اشاره كرد.

یك بخش دیگر هم سوغاتی‌های خوشمزه است كه هم می‌توانید در سفر نوش جان كنید و هم به عنوان سوغات بخرید. رایج‌ترین خوراكی‌های این منطقه انواع ترشی و مربا، كلوچه و لبنیات محلی‌ هستند. مزیت خوراكی‌های اینجا این است كه به‌صورت ارگانیك تولید شده و با طعم اصیلی كه دارند، در كمتر جایی می‌توانید نظیر آنها را پیدا كنید. ضمن اینكه این محصولات معمولا بدون واسطه عرضه شده و تولیدكنندگان محصولات خود را اعم از صنایع دستی یا خوراكی در غرفه‌ها به فروش می‌رسانند.

 

جاهای دیدنی مرزن آباد ، منطقه ای رویایی و سرسبز-fIHJAsb2ZT

جاده كلاردشت به عباس‌آباد
۲۵ كیلومتر جاده در دل جنگل، تصویری رویایی است كه می‌توان به راحتی محققش كرد. جاده كلاردشت به عباس‌آباد یكی از زیباترین جاده‌های ایران و در مواقعی از بكرترین آنهاست. در طول جاده آلاچیق‌ها و استراحتگاه‌هایی هم هست كه میتوان غذاهای محلی شمال را در آنها امتحان كرد.

آب و هوای این جاده در بیشتر فصل‌های سال مناسب است. نسبت به نقاط اطراف هوای بهتری دارد. این جاده در مسیری پرپیچ‌وخم از كوهستان ارتفاع می‌گیرد و سپس فرود می‌آید. اگر چشمان قوی و آشنایی لازم با طبیعت را داشته باشید. با دیدن بوته‌های تمشك، ماشین را در كناری پارك كرده و با كمی كنجكاوی، ازگیل، انار و آلوچه هم خواهید یافت. ارتفاعات مازیچال، دریاچه عباس آباد و پارك ملی خشكه داران سایر دیدنی‌هایی هستند. در نزدیكی یكی شهرهای مبدا و مقصد در دسترس شما قرار می‌گیرند. البته، در نظر داشته باشید كه این جاده نیز به هنگام بارش برف و باران، خطرات خود را دارد و اگر در فصل سرد مهمانش شوید. باید حتما لوازم ایمنی لازم را به همراه داشته باشید.

جاده جنگلی عباس آباد-كلاردشت با وجود زیبایی‌های بی‌شمار و استقبال گردشگران، امكانات خدماتی و رفاهی چندانی ندارد.زیباترین مناظر جاده عباس آباد به كلاردشت دره‌های سرسبز، درخشش خورشید از میان درختان بلند و كلبه‌های زیبای ییلاقی در طول مسیر هستند. به شما پیشنهاد می‌كنیم در این جاده شیشه‌های ماشین را پایین بیاورید و به موسیقی زیبای طبیعت گوش كنید. تماشای طبیعت شگفت انگیز همراه با صدای پرندگان، می‌تواند از زیباترین خاطرات شما در سفر به غرب مازندران باشد.

 

دریاچه ولشت
دریاچه ولشت در یك منطقه كوهستانی در جنوب غربی شهر چالوس و ۷ كیلومتری شمال شرقی شهر كلاردشت قرار دارد. مسیر دسترسی به آن از طریق جاده كندوان و محور ارتباطی چالوس به تهران آغاز گردیده و در كیلومتر ۲۳ به بعد از پل كجور به سمت غرب منشعب شده است. در مسیری پرپیچ و خم با جنگل‌های زیبای كاج به روستای كردی چال و جاده‌ای خاكی تا كنار دریاچه منتهی می‌شود. دریاچه ولشت با مساحت حدود ۱۵۰ هزار مترمربع و متوسط عمق آن ۲۰ متر، زیستگاه پرندگان مهاجر است. در این دریاچه امكان ماهیگیری، شنا و قایقرانی وجود دارد.

شما می توانید ساعت ها در دریاچه ولشت مشغول ماهیگیری شوید. از زندگی لذت ببرید و یا دور تا دور این منظره دیدنی به دوچرخه سواری بپردازید. اكسیژن را به ریه خود هدایت كنید. شنا كردن نیز می توانید پیشنهاد خوبی برای تفریح در این قاب رویایی باشد. به شرط آنكه به طور حرفه ای با این ورزش آشنا باشید تا خدایی نكرده این لحظات خوش تبدیل به تلخی و مصیت برای شما و خانواده تان نشود. در پایان روز هیچ چیز به اندازه دقایق قایق سواری بر روی این دریاچه تماشایی شما را سرشوق نخواهد آورد. اگر دوست دارید كه نهایت لذت را ازدیدن این شاهكار عالم خلقت ببرید، پس در فصل بهار و تابستان قدم به دریاچه ولشت بگذارید. یعنی زمانی كه آبی دریاچه با سبزی سبزه ها و گیاهان ادغام شده و طبیعتی ورای تصور را به وجود آورده است.

نحوه دسترسی
در جاده چالوس- تهران، ۲۳ كیلومتر بعد از پل كجورو ۳ كیلومتر قبل از مرزن آباد. یك راه آسفالت و البته پرپیچ وخم وجود دارد كه راه رسیدن شما به دریاچه ولشت بعد از عبور كردن از روستای كردی چال را فراهم می سازد.

 

جنگل های چهارباغ از جاهای دیدنی مرزن آباد
جنگل های چهارباغ مرزن آباد جاذبه های گردشگری و طبیعی مرزن آباد است در اصل منطقه حفاظت شده چهارباغ نیز می باشد.این جنگلها در حوالی منطقه سیاه بیشه، در كیلومتر ۹۰ محور كرج ـ چالوس قرار دارد. منطقه جنگلی چهار باغ با مساحتی بالغ بر ۱۹ هزار هكتار كه شامل اكوسیستمی جنگلی كوهستانی و رودخانه‌ای و در برگیرنده روستاهای زیادی از جمله دلیر، ایلت، مچر، نوكرس، واسپول، دزماكوی، كیجان، انگورن، چهار باغ، پولاد كوه و است.

 

كوه كلاك

این كوه بسیار باشكوه است و عظمت زیادی را در خود جای داده است این ارتفاعات در یكی از روستاهای توریستی با همین نام واقع شده است شیب ملایم در دامنه های این كوه ها و مناظر طبیعی زیبایی كه در آن وجود دارد می تواند مورد توجه بازدیدكنندگان زیادی باشد.

 

دهكده مازیچال

دهكده مازیچال در ۲۰ كیلومتری كلاردشت و ارتفاع ۲۶۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته و به خاطر اقیانوس تمام نشدنی ابرهایش و چشم‌انداز وسیعی كه از ارتفاعش میتوان دید، از دریای نیلگون گرفته تا جنگل، مانند بهشت است. فقط فیلبند نیست كه در دریایی از ابرها شناور است، مازیچال نیز دهكده ای رویایی بر فراز ابرهاست. آب و هوای دلپذیر كوهستانی و مناظر زیبای جنگل و نمای دریای ابر تصویری بهشتی از آفرینش خدا را نمایش میدهد. این منطقه دنج و قشنگ، پوشیده از انواع كاج و بلوط است. تماشای این راه قشنگ و جنگلی باعث می ‌شود تا راه رسیدن به ارتفاعات برای شما جالب و دیدنی باشد و خسته نشوید. مازیچال در ۱۷ كیلومتری كلاردشت قرار دارد كه تا اواخر شهریور سكونتگاه ییلاقی روستاییان و دامداران منطقه است.
قسمت‌ های پایین ‌دست مازیچال جنگلی و ارتفاعات آن كوهستانی است. دهكده مازیچال در ارتفاع ۲۶۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. از قدیم مازیچال محلی بوده كه دامداران روستاهای عباس‌ آباد تنكابن دام ‌هایشان را از مسیرهای خاكی جنگلی برای چرای ییلاقی به مازیچال می ‌آوردند. به همین دلیل در ماه ‌های گرم سال مسیرهای منتهی به مازیچال پر از گوسفند می‌ شود.

جاهای دیدنی مرزن آباد ، منطقه ای رویایی و سرسبز-VBrGyddY0L

روستای كندلوس یكی از دیدنی ترین جاهای دیدنی مرزن آباد

در روستای تاریخ و طبیعت، كندلوس، به شگفتی ها و زیبایی های كم نظری دعوتید. پنج كیلومتر بعد از مرزن آباد و از دوراهی «دوآب» كه به سمت كجور حركت كنید، تابلوی «روستای فرهنگی تاریخی كندلوس ۴۲ كیلومتر» بهترین راهنما خواهد بود. در كندلوس یكی از زیباترین بافت های روستایی اقلیم شمال كشور را خواهید دید و در كوچه های سنگفرش، كنار پنجره های چوبی و پرچین های كوتاه آن دل را تازه خواهید كرد.

موزه مردم شناسی كندلوس

موزه مردم شناسی كندلوس اطلاعات بسیار جالب و مفیدی درباره تاریخ كهن و تمدن پر رمز و راز این دیار، در اختیار شما قرار میدهد. این موزه حاصل تلاش كم نظیر آقای دكتر علی اصغر جهانگیری یكی از اهالی همین روستاست كه دوران كودكی خود را در كندلوس كه زمانی جزء منطق محروم مازندران بشمار می رفت، سپری كرده و با پشت سر گذاشتن سختی ها و اتمام تحصیلات مقطع دكترا در آمریكا به روستای كودكی خود بازگشت و برای آبادانی آن تلاش كرد.

روستای الیت از جاهای دیدنی مرزن آباد
روستای الیت از توابع بخش مرزن آباد شهرستان چالوس، از جمله روستاهای بسیار زیبا و با چشم انداز كم نظیر است كه شاید كمتر بدان پرداخته و یا تصاویری از آن منتشر شده باشد. این روستا با ارتفاع ۲۰۰۰ متر از سطح دریا، از شمال به سامان مرتع ناتر و بیجدنو و فشكور، از جنوب به سامان مرتع پلادكوه سر و انگوران، از شرق به سامان روستای مچر و از غرب به سامان مرتع دلیر منتهی می باشد. فاصله روستای الیت تا مركز بخش ۴۲ كیلومتر و فاصله آن تا مركز شهرستان۶۷ كیلومتر است.روستایی با مردمانی خونگرم و مهمان نواز، روستایی با صفا و قدیمی در دشتی هموار در میان دو كوه واقع در ضلع جنوبی ارتفاعات علم كوه كه قدمتی طولانی دارد.
از مشهورترین جنگل های روستای زیبای الیت می توان به جنگل عیسان، داماد گردن، اسكیس نو، گل گزنه، شرون دره، راش گردن و گرده رو اشاره كرد. این جنگل ها اغلب در ضلع شرقی روستای الیت قرار دارند. روزگاری الیت میزبان مزارع وسیعی بوده است اما آنطور كه این روزهای به نظر می رسد دیگر خبری از كشت وسیع در این منطقه نیست.

 

سرپوش تنگه

دلیل نامگذاری این منطقه وجود تنگی در آن است كه درختان انبوه روی آن را پوشانده اند و به همین جهت آن را سرپوش تنگه (تنگ) می نامند. منطقه شامل دو تنگ است. در تنگ اول شاهد آویز های جنگلی و خنكای تنگ خواهید بود كه عبور از تنگ اول با رد شدن از یك آبشار كوچك پایان می پذیرد. در ادامه وارد تنگ دوم خواهید شد كه در انتهای آن آبشار قرار دارد كه فرود و صعود از آن بدون تجهیزات خطرآفرین است و پس از آن مسیر جنگلی خواهد شد.
جاده‌ی چالوس را با همه‌ی پیچ و خم‌هایش را كه طی كردی، درست نرسیده به پلیس‌راه چالوس، پشت یكی از قهوه‌خانه‌های بین مسیر، راهی جنگلی به سمت تنگه‌ای خزه بسته منتهی می‌شود. به خاطر همین گم بودن مسیر است كه سرپوش تنگه هنوز بكر باقی‌مانده است.
از پشت قهوه‌خانه، مسیری پاكوب به سمت جنگل راهی‌تان می‌كند و شمارا به سمت سرپوش تنگه سوق می‌دهد. كم‌كم درخت‌های ممرز، انجیلی و توسكا نمایان می‌شود. مستقیم به راهتان ادامه دهید تا از كنار كلبه‌های چوبی عبور كنید. در ادامه مسیر رودخانه‌ای زلال را می‌بینید كه از كنارتان جریان پیدا می‌كند. چند بار مسیر رودخانه را قطع می‌كنید و راه پاكوب را ادامه می‌دهید، پاكوبی كه كم‌وبیش معلوم و نامعلوم است.

روستای برار یكی از جاهای دیدنی مرزن آباد

روستای برار از روستاهای توریستی و تاریخی استان مازندران می باشد كه در نزدیكی شهر مرزن آباد واقع شده است. استان مازندران، با طبیعت بكر و بسیار زیبای خود، در تمام فصول سال، میزبان گردشگران و مسافران می باشد. روستای برار واقع در این استان و از توابع شهرستان چالوس می باشد كه دارای مناظر بسیار زیبایی است.جنگل برار و غار برار، از جاذبه های توریستی این روستا می باشند كه گردشگران زیادی را به خود جذب می كنند.علاوه بر این ها، روستای برار شیرینی ها و نان های محلی متنوعی را دارا می باشد كه بسیار زبان زد هستند.

روستای برار واقع در غرب مازندران و به فاصله ۵ كیلومتری شهر مرزن آباد قرار دارد. این روستا دارای قدمتی بسیار طولانی می باشد. برار یكی از بهترین روستاهای منطقه ی كلاردشت و حومه به حساب می آید. اگر تا به حال به این روستا سفر نكرده اید، پیشنهاد می كنیم به این روستا بروید و از هوای پاك، طبیعت بكر و سرسبز و جاذبه های آن لذت ببرید.

 

آبگرم دلیر

در روستای دلیر كه از توابع این شهر به شمار رفته و قبل از چالوس واقع شده است، یكی دیگر از جاذبه‌های توریستی قرار دارد. این روستا در بین طبیعت‌گردان حسابی معروف شده است و با چشم‌انداز زیبایی كه دارد، آبگرم دلیر را نیز در خود جای داده است. در فصل بهار آبگرم بسیار دیدنی‌ بوده و دشت دلیر هم پر از گیاهان مختلف می‌شود.

آبشار هریجان از جاهای دیدنی مرزن آباد

از دیگر جاذبه‌های دیدنی كه بین كلاردشت و سعد آباد سابق قرار گرفته، آبشار زیبایی هریجان است كه در دل روستای ییلاقی به همین نام قرار دارد. برای رسیدن به آبشار از روستا حدود یك ربع پیاده‌روی در پیش خواهید داشت و برای رسیدن به بالای آن باید نیم‌ساعتی كوهنوردی كنید. البته رفتن به بالای آبشار چندان توصیه نمی‌شود، زیرا سطح آن لغزنده بوده و خطر سقوط شما را تهدید می‌كند. این آبشار دیدنی یكی از زیباترین مناطق برای كمپینگ و طبیعت‌گردی محسوب می‌شود.

مرزن آباد كجاست؟

مرزن آباد، یكی از شهرهای شمالی در استان مازندرانه، كه در شهرستان چالوس قرار گرفته است.

بهترین زمان سفر به مرزن آباد چه موقع است؟

برای فصول گرم و معتدل مثل بهار و تابستان می‌توانید برای سفر به آن برنامه‌ریزی كنید.

سوغات مرزن آباد چیست؟

قالی، جاجیم، جوراب‌ و دستكش پشمی، محصولات سفالی، صنایع دستی چوبی و حصیریو…