ریپورتاژ آگهی
شهر كاشان ، شهر عمارت های تاریخی

شهر كاشان ، شهر عمارت های تاریخی

شهركاشان، مركز شهرستان كاشان در استان اصفهان می‌باشد.
  • 1401/10/14
  • استان : اصفهان
  • شهر : کاشان
  • دسته : شهر-استان
آدرس : اصفهان - كاشان
تلفن : 66059000-021

شهركاشان، مركز شهرستان كاشان در استان اصفهان می‌باشد. كاشان را دارالمومنین، شهر گل و گلاب، شهر خانه‌ها و آثار تاریخی و پایتخت فرش جهان می‌خوانند.كاشان زادگاه یكی از كهن‌ترین تمدن‌های جهان بنام سیلك با قدمتی بیش از هفت هزار سال است. این شهر اولین تمدن یكجانشینی و شهرنشینی را دارد. كاشان با بیش از ۱۷۰۰ اثر تاریخی كه ۳۳۳ اثر آن ثبت ملی و باغ فین هم ثبت یونسكو شده‌است.كاشان در طول تاریخ سكونت‌گاه مردمانی از نژادها و ادیان مختلف بوده، این شهر در قرون گذشته یكی از سكونت‌گاه‌های یهودیان ایران بوده است. یهودیان كاشان عمدتاً از دسته یهودیان اخراجی از اسپانیا بودند كه در این منطقه سكنی گزیدند و در دهه‌های بعدی به مرور زمان اكثراً مسلمان شدند.

 

شهر كاشان ، شهر عمارت های تاریخی-h8qcQIOwc9

تاریخچه شهر كاشان

شهر كاشان بیش از هفت هزار سال قدمت دارد و محل تولد یكی از قدیمی‌ترین تمدن‌های بشری به نام سیلك بوده است. مردمان این تمدن اولین كسانی بودند كه یكجانشین شدند. سپس آریایی‌ها به مردم تمدن سیلك حمله می‌كنند و در منطقه سیلك كه در جنوب غربی كاشان قرار دارد ساكن می‌شوند. كاشان تا پیش از ورود اسلام به ایران یكی از مراكز مهم كشور محسوب می‌شده است. در ابتدای ورود اسلام به ایران شهر كاشان دچار زوال می‌شود و اهمیت گذشته خود را از دست می‌دهد.پس از آنكه شهرهای ایران توسعه پیدا كردند، كاشان نیز به‌دلیل اینكه در مركز كشور قرار دارد، به‌عنوان شهری ارتباطی و تجاری معرفی شد. در همه ادوار تاریخ، شهر كاشان پستی و بلندی‌های زیادی را دیده است؛ اما نقطه عطف برای این شهر را می‌توان دوره‌ صفویه نامید. در این دوره این شهر مركز اقامت پادشاهان بوده است. در دوره‌ زندیه زلزله‌ای عظیم در این شهر رخ داد؛ اما همچنان شهر به قوت خود باقی ماند. البته در دوره‌ قاجار آشوب‌های متعددی در شهر كشان رخ داد و همین امر سبب شد كه از شكوه و جلال این شهر كاسته شود.بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسكن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهر ۳۰۴٬۴۸۷ نفر بوده‌است.

شهر كاشان ، شهر عمارت های تاریخی-cVCZYYDZ5G

آب و هوای شهر كاشان

اقلیم این شهر كه دارای دو بخش كوهستانی و كویریست كه این ویژگی باعث شده همزمان آب و هوای متفاوتی رو در مناطق اطراف آن رویت كرد. مناطق كویری در بخش شمالی و شرقی و هوایی كوهستانی در بخش جنوبی و غربی آن قرار دارد، وجود بخش گرمسیر در نزدیك كاشان باعث شده كه میوه‌های (چغاله بادام، گوجه سبز، زردآلو و قیصی) آن زودتر به دست بیاید و نوبرانه راهی بازار شود، كه آن را به یكی از سكونتگاه‌های مهم در ایران بدل ساخته‌است. كاشان با ۲۷۰۰ هكتار مزرعه گل محمدی بزرگترین تولیدكننده گل محمدی و همچنین بالاترین نرخ تولید گل محمدی با چهار تن در هكتار می‌باشد و در تولید بیش از ۱۵ هزار تن گلاب بزرگترین تولیدكننده گلاب می‌باشد.

شهر كاشان ، شهر عمارت های تاریخی-nFhkf73csm

آداب و رسوم مردم كاشان

گلاب‌گیری و قالی‌شویان از مراسم سنتی این شهر است كه سالانه بازدیدكنندگان زیادی را به خود اختصاص می‌دهد. مراسم گلاب‌گیری معمولاً از اوایل اردیبهشت ماه شروع شده و تا اواخر خرداد ادامه دارد كه مقصد گردشگری تعداد زیادی از مردم ایران می‌باشد و مراسم قالی‌شویان در جمعه دوم مهرماه هر سال در كاشان برگزار می‌گردد. از مناطق كویری كاشان می‌توان به راوند، ابوزیدآباد، نوش آباد، سفیدشهر، خزاق را نام برد. از مناطق كوهستانی كاشان نیز می‌توان قمصر، قهرود، كامو، نیاسر، برزك و مرق و نشلج را عنوان كرد.
مردم كاشان مردمی بسیار خون‌گرم هستند و بازید از این شهر و برخورد گردشگران با مردم این شهر می‌تواند تجربه‌ای بسیار لذت‌بخش باشد. بیشتر مردم این شهر مسلمان هستند و انواع مراسم‌های مذهبی در این شهر بسیار باشكوه در شهر كاشان برگزار می‌شوند. مردم كاشان به زبان فارسی و لهجه كاشانی صحبت می‌كنند.

مردم این شهر رسم و رسوم ویژه‌ای برای نوروز و چهارشنبه سوری دارند. در شب آخرین چهارشنبه‌ سال بانوی هر خانه‌ای بوته‌ای را آتش می‌زند و به درون كوچه می‌اندازد. همچنین در این شب مردم برای هم فال كوزه می‌گیرند كه باعث می‌شود اوقات شادی را در كنار هم داشته باشند. ‌

مردم این شهر و اطراف آن در روزهای ۱۶، ۱۷ و ۱۸ دی ماه بوته‌‌های زیادی را جمع‌ می‌كنند و توسط خردسالان این مناطق روی تپه‌‌های بلند شهر قرار می‌گیرند و آن‌ها را آتش می‌زنند. آن‌ها معتقدند كه اگر نور این آتش به درخت‌ها برسد آن سال بسیار سال پرثمر خوبی برایشان خواهد بود.

همچنین مردم كاشان برای مراسم عروسی و خواستگاری نیز برنامه‌ ویژه‌ای دارند. در شب خواستگاری داماد خوانچه به خانه‌ عروس می‌فرستد كه این خوانچه شامل شیرینی‌جات، ‌یك جلد قرآن و آینه و… می‌شود.

غذاهای محلی كاشان ‌

یكی از معروف‌ترین غذاهای كاشان، گوشت لوبیا است كه مردم كاشان برای این غذا احترام خاصی قائل هستند و در مراسم‌‌های مهم و بسیار بزرگ خود این غذا را طبخ می‌كنند. از دیگر غذاهای محلی كاشان می‌توان به كوفته آب سماق، شفته بادمجان و گوشت و عدس و بادمجان اشاره كرد.

سوغات كاشان

شهر كاشان از دیرباز به تولید عرقیجات گیاهی درجه یك شهرت داشته است. یكی از محبوب‌ترین این عرق‌ها گلاب است كه كاشان برای آن شهرت جهانی دارد. هر ساله در كاشان مراسم گلاب‌گیری به باشكوه‌ترین شكل ممكن برگزار می‌شود.گردشگران زیادی را از سراسر ایران و حتی جهان به‌سمت خود می‌كشاند.از دیگر سوغات كاشان می‌توان به شیرینی‌های مختلفی نظیر كلوچه كاشانی با پشمك و باقلوای كاشانی اشاره كرد.

 

شهر كاشان ، شهر عمارت های تاریخی-oCSdlyzW92

صنایع دستی كاشان

كاشان شهری است كه به‌دلیل هنر مردمش و صنایع دستی كه آن‌ها تولید می‌كنند، شهرت دارد. یكی از معروف‌ترین صنایع دستی كاشان،‌ فرش كاشان است كه كیفیت آن زبانزد همگان است. از دیگر صنایع دستی این شهر می‌توان به شعربافی اشاره كرد كه همان پارچه بافی تلقی می‌شود. همچنین سفال كاشان نیز از چیزهایی است كه كاشان به‌خاطر آن شهرت دارد. اما شاید معروف‌ترین محصول كاشان كاشی آن است كه در گذشته توسط اهالی این شهر به‌صورت دستی تولید می‌شد. اما امروزه توسط كارخانه‌های عظیم این شهر تولید می‌شوند و همچنان از كیفیت بسیار خوبی برخوردار هستند.

 

جاهای دیدنی كاشان
طبیعتا وقتی صحبت از كاشان به میان ‌می‌آید، بناهای تاریخی و فرهنگی زیاد به ‌ذهن خطور می‌كند. البته جاهای دیدنی كاشان نیز از نظر طبیعی نیز بسیار متنوع است.
تپه سیلك
باغ فین
چشمه سلمانیه
بقعه امامزاده شاهزاده ابراهیم (ع)
خانه تاریخی بروجردی
مجموعه خانه های تاریخی عامری ها
خانه تاریخی طباطبائی
بقعه حضرت سلطان علی ابن محمد باقر (ع) در مشهد اردهال
قلعه جلالی و حصار سلجوقی
مسجد و مدرسه آقا بزرگ
مسجد جامع
خانه تاریخی آل یاسین
مجموعه تاریخی بازار
تیمچه امین الدوله
مدرسه امام خمینی (ره)
مقبره محتشم كاشانی
بقعه امام زاده هارون ابن موسی ابن جعفر (ع)(پنجه شاه)
بقعه حبیب ابن موسی(ع)
بقعه ملا محسن فیض كاشانی
مجموعه های خانه های تاریخی عباسیان
خانه تاریخی منوچهری
و….

 

شهر كاشان ، شهر عمارت های تاریخی-kuCDUp2f1o

مراكز خرید شهر كاشان

كاشان مانند بیشتر شهرهای ایران، بازار سنتی دارد كه از قدیم محل دادوستد بوده است. در بازار قدیمی و تاریخی كاشان می‌توانید عرقیات و فرش را در مغازه‌های قدیمی آن پیدا كنید و بخرید. در گوشه و كنار بازار دارهای قالی را خواهید دید. این راسته‌ها معماری دیدنی و جذابی دارند. بازار صفویه، مجتمع تجاری سبز، مركز خرید شفق و مركز خرید سپید،‌ از جدیدترین مراكز خرید كاشان هستند.

 

شهر كاشان ، شهر عمارت های تاریخی-NoLXGMq4YA

اقامت در شهر كاشان

كاشان به‌دلیل اینكه یكی از شهرهای توریستی ایران است، انواعی از هتل‌ها و اقامتگاه‌ها در آن قرار دارد. هتل امیركبیر كاشان یكی از قدیمی‌ترین هتل های شهر كاشان و بزرگترین اقامتگاه این شهر است. همچنین در نزدیكی باغ فین كه منطقه پررفت و آمد شهر به شمار می‌آید، هتل‌های بسیاری یافت می‌شوند كه با توجه به بودجه‌ خود می‌توانید یكی از آن‌ها را انتخاب كنید، از جمله هتل نگارستان، هتل وندا و هتل آپارتمان شیرین.

با وجود خانه‌های قدیمی و تاریخی، شهر كاشان اقامتگاه‌های بوم‌گردی متعدد و مختلفی دارد. گردشگران بسته به سلیقه‌ خود می‌توانند از میان انواعی از این اقامتگاه‌ها انتخاب كنند. حسن این مكان‌ها این است كه شما هرچه بیشتر با فرهنگ و آداب و رسوم یك شهر آشنا می‌كنند. برخی از اقامتگاه‌های كاشان شامل اقامتگاه سنتی سرای عامری‌ها، اقامتگاه سنتی مهینستان راهب كاشان، اقامتگاه سنتی بابا افضل كاشان و اقامتگاه سنتی كاشانه روشن می‌شود.

رستوران‌ های شهر كاشان

شهر كاشان از جمله شهرهایی است كه رستوران‌های مدرن و فرنگی در آن بسیار كم دیده می‌شود اما رستوران‌های سنتی آن به‌قدری با كیفیت هستند كه رفتن به رستوران‌های فرنگی به ذهنتان هم خطور نمی‌كند. رستوران باغ بهشت و رستوران ملل كاشان از معروف‌ترین رستوران های كاشان هستند كه با داشتن فضایی دنج و دل‌باز می‌توانند انتخاب خوبی برای بازدیدكنندگان باشند.

حمل و نقل عمومی در كاشان

اگر بدون ماشین شخصی به كاشان سفر كنید، بهتر است درباره حمل و نقل عمومی در كاشان بدانید. برای رفتن به جاذبه‌های گردشگری شهر می‌توانید اتوبوس واحد سوار شوید كه به بیشتر محله‌ها سرویس می‌دهد. همچنین مانند همه‌ شهرها تاكسی گردشی و تاكسی دربست شما را به مقصد مورد نظر می‌رسانند.
از آنجایی كه كاشان در منطقه مركزی ایران قرار دارد، دسترسی به آن بسیار آسان است و تقریبا از تمامی شهر‌های بزرگ ایران وسایل نقلیه‌ مختلف برای شهر كاشان وجود دارد.اگر شما از مسافرت‌های هوایی لذت می‌برید، می‌توانید با هواپیما به فرودگاه كاشان بروید. فرودگاه كاشان یكی از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های كشور است. البته پروازهایی كه به فرودگاه كاشان صورت می‌گیرند بسیار محدود هستند و امكان سفر هوایی به كاشان از همه‌جای ایران وجود ندارد.

یكی دیگر از راه‌های پرطرفدار برای سفر به كاشان استفاده از قطار است. ایستگاه راه‌آهن كاشان در بخش مركزی این شهرستان قرار دارد و آن را به ناوگان ریلی كشور متصل می‌كند. سفر با قطار به كاشان از تهران در حدود دو ساعت و نیم طول می‌كشد و می‌تواند انتخاب خیلی خوبی باشد.

از دیگر راه‌های سفر به كاشان می‌توان به مسافرت با اتوبوس اشاره كرد. به‌دلیل مركزیت كاشان در كشور تقریبا از همه‌جای كشور برای كاشان اتوبوس وجود ندارد. همچنین اگر از جایی به‌صورت مستقیم اتوبوس برای كاشان وجود نداشته باشد، گردشگران می‌توانند ابتدا به اصفهان سفر كنند و از آنجا با اتوبوس‌هایی كه در اصفهان مستقر هستند، به كاشان سفر كنند.

اگر از علاقه‌مندان سفر با خودروی شخصی هستید، دسترسی به كاشان بسیار ساده است چراكه این شهر در مسیر اصلی اصفهان- تهران قرار دارد. اگر از ساكنان شهر تهران هستید و قصد سفر به این شهر را دارید در نظر داشته باشید كه فاصله‌ تهران تا كاشان در حدود ۲۴۴ كیلومتر است كه پیمودن آن تقریبا دو ساعت‌ونیم زمان می‌برد. ساكن هركجای ایران كه هستید كافی است شاه‌راه‌های اصلی به‌سمت مركز ایران و كلان‌شهر اصفهان را پیش بگیرید، تا به آسانی به كاشان برسید. فاصله كاشان تا اصفهان ۲۱۵ كیلومتر است و با كمی بیش از ۲ ساعت رانندگی، به این شهر زیبا خواهید رسید.

شهر كاشان ، شهر عمارت های تاریخی-EKdvTNA6Oo

بهترین زمان سفر به كاشان چه موقع است؟

 اوایل تا اواسط فصل بهار و اوایل پاییز تا اواسط آن است. 

كدام اثر تاریخی كاشان در یونسكو به ثبت رسیده است؟

باغ فین كاشان

قدمت كاشان چقدر است؟

شهر كاشان بیش از هفت هزار سال قدمت دارد.