ریپورتاژ آگهی
جاهای دیدنی لاهیجان ، ۲۰ جاذبه گردشگری

جاهای دیدنی لاهیجان ، ۲۰ جاذبه گردشگری

جاهای دیدنی لاهیجان كه عروس سبز گیلان نام گرفته بسیار معروف و جذاب هستند
  • 1401/10/14
  • استان : گيلان
  • شهر : لاهيجان
  • دسته : مكانهای تفریحی جهان
آدرس : لاهیجان، میدان خیلج فارس، خیابان شهید رجایی
تلفن : 66059000-021

جاهای دیدنی لاهیجان كه عروس سبز گیلان نام گرفته بسیار معروف و جذاب هستند . جاهای دیدنی لاهیجان آنقدر زیاد هستند كه در سفر به این شهر لحظه‌ای بیكار نمی‌مانید. چه طرفدار جاهای تفریحی و هیجان‌انگیز باشید، چه از جاذبه‌های طبیعی لذت ببرید و چه به دنبال جاذبه‌های تاریخی باشید لاهیجان برایتان گزینه‌های جذابی دارد. با ما همراه باشید و با جاهای دیدنی لاهیجان كه نباید از دستشان بدهید آشنا شوید:

كوه و آبشار شیطان كوه لاهیجان

‌شیطان كوه در شرق لاهیجان قرار دارد و واقعیت این است كه این كوه سرسبز هیچ ربطی به شیطان ندارد. درباره علت نامگذاری شیطان كوه اطلاعات دقیقی وجود ندارد، اما عده‌ای معتقدند نام این كوه شاه‌نشین‌كوه بوده و به تدریج در طول تاریخ تغییر كرده و امروز شیطان‌كوه نامیده می‌شود.در امتداد شیطان كوه آبشار زیبا و پر آبی روان است كه از پمپاژ آب دریاچه‌ مصنوعی پایین كوه تغذیه می‌شود و شما می‌توانید همین‌طور كه از پله‌های شیطان كوه بالا می‌روید از شنیدن صدای آبشار لذت ببرید. جالب است بدانید كه بام سبز لاهیجان نیز در مسیر بالایی شیطان كوه قرار گرفته و به منطقه‌ای بسیار دلنشین و دوست‌داشتنی تبدیل شده است.

آبشار شیطان كوه نیز از كوه به پایین می‌تراود و منظره‌ای بسیار دیدنی و منطقه‌ای تماشایی را ایجاد كرده است. وجود یك راه پلكانی با ۷۰ پله از كنار آبشار تا قله‌ كوه، مسیری دلچسب، بسیار زیبا و مسرت‌بخش را برای گردشگران و مسافران ایجاد كرده است.

 

 آدرس : لاهیجان، میدان خیلج فارس، خیابان شهید رجایی

استخر لاهیجان و جزیره كوچكش

در گذشته در كوه‌پایه‌ شیطان كوه بركه‌ای وجود داشت كه برای انباركردن آب از آن استفاده می‌شد. اما امروزه این بركه را به دریاچه‌ای مصنوعی تبدیل كرده‌اند كه با نام استخر لاهیجان شناخته می‌شود و خودش یكی از جاهای دیدنی لاهیجان است.از زیبایی‌های این استخر طبیعی، وجود جزیره‌ای‌ زیبا است كه در مركز آن قرار گرفته و پیشتر به آن «میان پشته» گفته می‌شد.این جزیره با پلی سیمانی به حاشیه جنوبی استخر وصل شده است و رستورانی در آن ساخته شده كه می‌تواند لحظات خوبی را برایتان بسازد.
این منطقه از لاهیجان كه به دستور «شاه عباس صفوی» ساخته شده، محبوب گردشگران و مردم محلی است و همواره تعداد زیادی از مسافران از آن بازدید می‌كنند.
این جاذبه‌ زیبای گردشگری، در زمینی به وسعت ۱۷ هكتار و با عمقی نزدیك به چهار متر قرار گرفته است كه در دوران گذشته به‌عنوان مخزن آب جهت آبیاری شالیزارهای برنج استفاده می‌شد.

آدرس: لاهیجان، بلوار امام رضا

 

-mCUcXXczys

بام سبز یكی از جاهای دیدنی لاهیجان

اگر از پای شیطان كوه حدود هزار پله بالا بروید به بام سبز لاهیجان می‌رسید. وقتی به بام سبز برسید چیزی كه بیشتر از همه توجه‌تان را جلب می‌كند شهربازی و كافه‌ها و رستوران‌ها و غرفه‌های صنایع دستی اطرافش است. از بام سبز چشم‌انداز زیبایی از شهر و مزارع چای پیش رویتان خواهد بود.

 

تله‌كابین لاهیجان

تله‌كابین لاهیجان دو ایستگاه دارد كه ایستگاه اول بام سبز و ایستگاه دوم تاج خروس است. این تله كابین از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب كار می‌كند و به طور میانگین در هر ساعت هزارنفر را جابه‌جا می‌كند. این مجموعه ۳۶ كابین ۶ نفره دارد كه ۲۰ دقیقه‌ای مسافت رفت و برگشت ایستگاه اول تا دوم را طی می‌كند. اگر سوار این تله‌كابین بشوید می‌توانید از یك طرف مزارع سرسبز چای و از یك طرف شهر زیبای لاهیجان و شیطان كوه را ببینید.«بام سبز» نام ایستگاه اول با ۱۲۳ متر و «تاج خروس» نام ایستگاه دوم با ۳۱۳ متر است كه می‌توان چشم‌اندازهای زیبایی را از این منطقه تماشا كرد. غرفه‌های صنایع دستی و خوراكی و كافی شاپ در این دو ایستگاه قرار دارد.

آدرس: لاهیجان، بام سبز لاهیجان

 

مسجد اكبریه از جاهای دیدنی لاهیجان

«مسجد اكبریه» یكی از عمارت‌های تاریخی و از جاذبه‌های گردشگری است كه در جنوب غربی شهرستان لاهیجان قرار دارد. این بنا را می‌توان یكی از میراث ارزشمند و مهم كشور نامید كه سنگ‌نبشته‌ای از جنس مرمر، تاریخ احداث آن را سال ۱۲۳۹ هجری قمری در زمان حكومت «فتحعلی‌شاه» و به همت «حاج علی‌اكبر لاهیجانی» بیان می‌كند. معماری و تزیینات انجام شده در آن زیبا و هنرمندانه است؛ به‌گونه‌ای كه مسافران هنگام ورود به آن به تحسین این زیبایی‌ها می‌پردازند.
جالب است بدانید كه این مسجد بنا به دلایلی در زمان ساخت به‌صورت نیمه‌تمام باقی ماند و امروزه از دو بخش مسجد نو با قدمتی نزدیك به یك قرن و مسجد كهنه تشكیل شده كه به‌وسیله‌ دری بزرگ به یكدیگر مرتبط شده‌اند. برخی از كارشناسان معماری این مسجد را به مسجد «ایاصوفیه» در تركیه شبیه می‌دانند.

آدرس : لاهیجان ، گابنه

-N5EIIgGkAW

تالاب سوستان

یكی از جاذبه‌های گردشگری در شهرستان لاهیجان پدیده‌ای است طبیعی به نام «تالاب سوستان» كه به تكه‌ای از بهشت می‌ماند. گردشگران به‌محض قرارگرفتن در نزدیكی این شاهكار خلقت، زبان تحسین به خالق زیبایی‌ها می‌گشایند. جالب است بدانید كه این جاذبه‌ دوست‌داشتنی در فصل زمستان و پاییز مملو از آب شیرین است و داخل و گرداگرد آن را درختانی باشكوه، گیاهان مردابی و نیزارها محصور كرده است.
مكانی كه به‌دلیل آب و هوای مناسب، پوشش گیاهی مطلوب و آب شیرین، زیستگاه پرندگان و آبزیان مختلف است. از ویژگی‌های این تالاب، مسیر دسترسی بسیار زیبا با چشم‌اندازهای خارق‌العاده است كه به‌دلیل حضور منطقه‌ای سرسبز، مكان‌های بكر و دست‌نخورده و همچنین مسیر دسترسی آسان، به یكی از نقاط گردشگری شمال كشور تبدیل شده است.

-I4bGkFFSGO

آرامگاه كاشف السلطنه

یكی دیگر از جاذبه‌های گردشگری در شهرستان لاهیجان، «آرامگاه محمدمیرزا قاجار قوانلو»، فرزند بزرگ «اسدالله میرزا نایب‌السلطنه» از رجال تحصیل‌كرده و بلند رتبه‌ مملكتی، در زمان قاجاریه است كه بنا بر وصیت وی، بر تپه‌های چای در لاهیجان ساخته شده و امروزه این منطقه به «موزه‌ تاریخ چای» تبدیل شده است.آرامگاه محمد میرزا قوانلو ملقب به كاشف السلطنه، به دوره معاصر تعلق دارد. این آرامگاه یا موزه، در خیابان كاشف شرقی قرار گرفته است.گردشگران، پیش‌تر به‌عنوان مقبره كاشف السلطنه از این مكان بازدید می‌كردند. بعد از تكمیل ساختمان نیمه كاره در كنار آرامگاه، این مكان از سال ۱۳۷۵ عنوان موزه چای ایران را گرفت.
موزه چای شامل یك سالن اصلی دو طبقه، یك برج و دو فضای اداری شمالی و جنوبی است. در طبقه همكف سالن مجموعه، اسناد و مدارك مرحوم كاشف السلطنه و وسایل مربوط به چای و نوشیدن چای قرار دارد. طبقه دوم بنا به ویترین‌ها و اقلام مردم‌شناسی اختصاص یافته است.مرحوم كاشف السلطنه به چایكار مشهور بود. او نخستین كسی است كه كشت چای را در ایران رواج داد و به همین، او را پدر چای ایران می‌خوانند.

موزه تاریخ چای

وی چای و وسایل كاشت آن را از هندوستان به ایران و لاهیجان آورد و به‌دلیل تلاش‌های وی در امر كاشت آن، به چایكار شهرت یافت. قبر «كاشف‌السطنه» در ابتدا از سنگ مرمر سیاه و بدون هیچ سقف و پوششی ساخته شد. تا اینكه در سال ۱۳۵۵ شمسی به سبك معماری غربی و به تلاش انجمن آثار ملی، آرامگاه وی به‌صورت اسكلتی از بتن مسلح، با نمایی از سنگ تیشه‌ای به رنگ طوسی و در زیربنایی بالغ بر ۵۱۲ مترمربع بنا شد. در سال ۱۳۷۱ شمسی در كنار آرامگاه پس از واگذاری به «سازمان میراث فرهنگی»، «موزه تاریخ چای ایران» ساخته شد.

 

-q5RbhQMEIf

مسجد جامع لاهیجان

از دیگر بناهای كهن و جاذبه‌های گردشگری مذهبی در شهرستان لاهیجان، «مسجد جامع» این شهر است كه در مجاورت اثر تاریخی دیگری به نام «بقعه‌ چهار پادشاهان» قرار دارد. به نظر می‌رسد كه این مسجد كهن، در دوران حكومت كیائیان، به فرمان «كیا سلطان» و در سال ۸۹۳ هجری قمری، احداث شده است.
روایت است كه این مسجد، در محل آتشكده‌های قدیمی بنا شده و در سال‌های ۱۳۳۱ و ۱۳۷۰ هجری شمسی، بازسازی و مرمت شده است. جالب است بدانید كه در این مسجد، چاهی مشاهده می‌شود كه طبق نقل قول و روایات گذشتگان، امام حسن (ع)، از آن برای وضو گرفتن، آب كشیده است؛ ازاین‌رو مردم پول و طلا داخل آن انداخته و روی لبه‌ آن، شمع روشن می‌كنند.

پل خشتی لاهیجان

در غرب شهرستان لاهیجان، در محله‌ای به نام «پرده سر» سازه‌ای تاریخی قرار دارد كه قدمت آن به دوران حكومت كیائیان باز می‌گردد. جالب است بدانید كه «میرظهیرالدین مرعشی» در كتابش از این پل نام برده است. طبق اظهارات ایشان، در اوایل سلطنت قاجاریه، «حاج جعفر كاشانی» از مردم نیكوكار زمان، پلی آجری را به‌جای پلی قدیمی و سنگی احداث كرد و این پل در سال ۱۲۷۱ هجری قمری، كاملا مورد بازسازی قرار گرفت. این پل تاریخی دارای طولی برابر با ۵۰ متر عرضی بالغ بر چهار متر و ۵۰ سانتی‌متر و ۱۱ متر ارتفاع است كه با آجری به رنگ قرمز آهك و ساروج ساخته شده است. همچنین این پل دارای پنج چشمه معلق با پیشینه‌ای متعلق به به قرن نهم هجری است.

مسجد جامع لاهیجان

از دیگر بناهای كهن و جاذبه‌های گردشگری مذهبی در شهرستان لاهیجان، «مسجد جامع» این شهر است كه در مجاورت اثر تاریخی دیگری به نام «بقعه‌ چهار پادشاهان» قرار دارد. به نظر می‌رسد كه این مسجد كهن، در دوران حكومت كیائیان، به فرمان «كیا سلطان» و در سال ۸۹۳ هجری قمری، احداث شده است.
روایت است كه این مسجد، در محل آتشكده‌های قدیمی بنا شده و در سال‌های ۱۳۳۱ و ۱۳۷۰ هجری شمسی، بازسازی و مرمت شده است. جالب است بدانید كه در این مسجد، چاهی مشاهده می‌شود كه طبق نقل قول و روایات گذشتگان، امام حسن (ع)، از آن برای وضو گرفتن، آب كشیده است؛ ازاین‌رو مردم پول و طلا داخل آن انداخته و روی لبه‌ آن، شمع روشن می‌كنند.

-FLxktW53O2

حمام گلشن یكی از جاهای دیدنی لاهیجان

«حمام گلشن»، یكی دیگر از جاذبه های گردشگری و دیدنی های لاهیجان است كه در زمان حكومت «فتحعلی شاه قاجار» و در زاویه‌ شمال شرقی میدان وحدت، احداث شده است. گفته می‌شود كه این اثر تاریخی در گذشته دارای حوضچه‌ها و خزینه‌های بسیاری بوده است كه اثری از آن‌ها باقی نیست. همچنین ساختمان حمام دارای پلانی كثیرالاضلاع بوده كه از ساروج، گل آهك و آجرهای قرمز رنگ محلی، در ساخت آن، استفاده شده است. متاسفانه قسمت‌هایی از این مسجد تاریخی، به‌دلیل ساخت خیابان، میدان و وسعت یافتن شهر، تخریب شده است.

بقعه تاریخی شیخ زاهد گیلانی

بقعه شیخ زاهد گیلانی یكی دیگر از بناهای تاریخی در شهرستان لاهیجان است كه در روستا «شیخانه‌ور» و در مسیر لاهیجان به لنگرود بر دامنه‌ كوه احداث شده است. «شیخ تاج‌الدین ابراهیم»، مشهور به «شیخ زاهد گیلانی» از عارفان و دراویش معروف و از اساتید «شیخ صفی‌الدین اردبیلی» است كه در سال ۷۱۱ هجری قمری چشم از جهان بست و در سال ۸۹۲ هجری قمری، مقبره‌ وی به دستور «سلطان حیدر صفوی» در این منطقه از لاهیجان، ساخته شد.
به نظر می‌رسد كه پادشاه پس از خوابی كه دیده بود، دستور ساخت این آرامگاه را صادر كرده است. عمارت بقعه از دو اتاق مربع و مستطیل شكل كه در مجاورت یكدیگر قرار گرفته ساخته شده است. زیباترین قسمت بقعه، گنبد هرمی شكل آن است كه به‌صورت هشت ترك و با شیبی تند ساخته شده و سطح حره با استفاده از كاشی‌كاری زرد و آبی رنگ، سفید و سیاه رنگ و نقش و نگارهای سنتی و گلدار، تزئین شده است. همچنین پیرامون گنبد و قسمت‌های دیگری از ساختمان با سفال پوشش داده شده است.

 

-8L7uEeMZqb

بازار سنتی از جذابترین جاهای دیدنی لاهیجان

بازار سنتی لاهیجان در میدان چهار پادشاهان، خیابان كاشف غربی قرار گرفته است. این بازار پر از رنگ، بو و مزه كه پر از رفت‌وآمد مردم محلی و گردشگران است. بهترین مكان برای رفع نیازهای روزانه مردم بومی این منطقه محسوب می‌شود. در سفرتان به لاهیجان می‌توانید انواع مواد غذایی رنگارنگ، سبزی‌های خوش عطر و طعم محلی، تخم‌مرغ محلی، ماهی و انواع زیتون را از اینجا تهیه كنید.

تالاب بین المللی امیركلایه لاهیجان

تالاب بین‌المللی امیر كلایه كه به شاله كل هم معروف است. یكی دیگر از جاهای دیدنی لاهیجان به شمار می‌آید كه در بخش شمالی شهر قرار گرفته است. این تالاب ۱۲۳۰ هكتار مساحت و به‌طور متوسط، ۱٫۸۵ متر عمق دارد. نكته جالب و منحصربه‌فرد در مورد این تالاب این است كه با وجود قرار گرفتن در فاصله یك كیلومتری از دریا، از معدود تالاب‌های دارای آب شیرین محسوب می‌شود.
یكی از گیاهان زیبایی كه در این تالاب می‌روید، پسته دریایی است كه در زبان محلی به آن «ثعله» گفته می‌شود. محصول آن، لاله تالابی است. این گیاه كلاهك سبزرنگ دارد و از دانه‌های كوچك سبز آن، به واسطه‌ی خاصیت دارویی و درمانی، در طب سنتی استفاده می‌شود. نیلوفر آبیِ سفیدرنگ نیز از دیگر زیبایی‌های طبیعی تالاب امیركلایه به شمار می‌آید.
این تالاب بین‌المللی در زمستان محل گذر هزاران پرنده مهاجر و همچنین زیستگاه ۱۱ گونه ماهی مختلف است. تالاب امیركلایه لاهیجان، از كنار گذر چمخاله به كیانشهر قابل دسترسی است.

 

 

-uaJ8v9kRsA

منطقه شیخانبر از جاهای دیدنی لاهیجان

منطقه شیخانبر از دیگر جاهای دیدنی و سرسبز لاهیجان است كه در دوره صفویه به‌دلیل زیارت شیخ زاهد بسیار مورد توجه قرار می‌گرفت. وجود سنگ‌های بسیار بزرگ در شاه خانی ور در منطقه عمر سنگ، نشان می‌دهد كه این منطقه، میدان مشق سپاهیان آن زمان بوده است.

 

فاصله تهران تا لاهیجان چقدر است؟

حدود ۳۵۰ كیلومتر می باشد.

سوغات لاهیجان چیست ؟

چای ، كلوچه ، برنج ، كوكی ، انواع زیتون ،انواع مربا و ترشی ، ماهی ،نان محلی و…

صنایع دستی لاهیجان چیست ؟

حصیر بافی ، سفالگری،خراطی ،بامبو بافی ، لوازم چوبی و…