ریپورتاژ آگهی
جاذبه های گردشگری ایران كه لوكیشن سریال جیران شدند

جاذبه های گردشگری ایران كه لوكیشن سریال جیران شدند

در چند دهه اخیر شاهد ساخت سریال های تاریخی در جاذبه های گردشگری ایران هستیم
  • 1401/10/14
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : اخبار گردشگری
آدرس : تهران-تهران
تلفن : 66059000-021

در چند دهه اخیر شاهد ساخت سریال های تاریخی در جاذبه های گردشگری ایران هستیم. استفاده از كاخهای متعدد و عمارت ها در سریال ها علاوه بر واقعی بودن و به دل نشستن مخاطب می تواند مخاطبان را به بازدید از این كاخها و جاذبه های گردشگری راغب سازد. یكی از این سریال های تاریخی جذاب كه در حال نمایش است سریال جیران می باشد كه در بناهای تاریخی مهم چون كاخ گلستان و خانه طباطبایی كاشان فیلم‌برداری شده است. این سریال كه ژانری عاشقانه و تاریخی دارد به كارگردانی حسن فتحی و با حضور بازیگرانی چون مریلا زارعی، بهرام رادان، پریناز ایزدیار و امیرحسین فتحی است. این سریال تاریخی و جذاب در شهرهای مختلفی چون تهران، قزوین، كاشان، خوانسار و گلپایگان فیلم‌برداری شده است.

 

داستان سریال جیران

جیران، یكی از چندین زن حرم سرای ناصرالدین شاه با اسم اصلی خدیجه خانم تجریشی بود؛ شاه و به دلیل اینكه چشم‌های درشت و زیبایی داشته اسم جیران رو روی او می‌گذارد (جیران به معنای آهو) و بعداً لقب فروغ السلطنه را صاحب می‌شود، جیران شخصیت منحصر به فرد و عجیب و غریبی داشته، شیفته شكار و اسب سواری بوده و موقع سواركاری چكمه می‌پوشیده و لباس مردانه به تن داشته، داستان سریال از زمان مرگ امیر كبیر آغاز می‌شود، جایی كه ناصرالدین شاه برای اولین بار جیران را می‌بینند.

 

 

خلاصه داستانی كه تیم سریال جیران منتشر كرده‌اند: زنهار كه طراز و طریقت گم شده و مجاز و حقیقت به هم آمیخته. سهم رعیت كابوس است و سهم سلطان تخت طاووس. كجاست تدبیر كریم خان كه تاج شاهی پس بگیرد از ما ندانم كارها؟ كجاست شمشیر نادر كه انتقام بكشد از ما خراب كارها؟ مملكت آشفته است و امیركبیر در گور خفته است. هر نامی آبستن ننگ است و هر صلحی آبستن جنگ. آدمیزاد قبله عالم هم كه باشد پناه می‌خواهد. قلعه‌ای می‌خواهد كه جان پناهش باشد. برای اولاد آدم هیچ قلعه‌ای محكم‌تر از عشق نیست. بدهید همه جا جار بزنند كه: ایهالناس! دیروز در حوالی تجریش پادشاه شما عاشق شد…

 

جاذبه های گردشگری ایران كه لوكیشن سریال جیران شدند-2eJmiZI3MB

طراح صحنه و لباس سریال جیران

از مهم‌ترین نكات سریال جیران طراحی صحنه باشكوه و لباس‌های شكیل بازیگران است. در این طراحی‌ها به جزئیات توجه بسیاری شده و مخاطب در همان نگاه اول متوجه طراحی حرفه‌ای و دقیق صحنه و لباس در این سریال، می‌شود.طراحی صحنه و لباس این مجموعه بر عهده ملك‌جهان خزاعی، یكی از بهترین‌های طراحی صحنه و لباس است.

لوكیشن های سریال جیران

كاخ گلستان

كاخ گلستان تهران لوكیشن كاخ ناصرالدین شاه و محل زندگی جیران و سایر زنان حرم‌سرای وی است. مجموعه كاخ گلستان یكی از آثار جهانی ایران در فهرست میراث جهانی یونسكو به شمار می‌رود و در برگیرنده بناهای متعددی از ادوار مختلف تاریخی است. پیشینه این كاخ به عصر صفوی و زمان شاه عباس می‌رسد؛ اما دوران شكوه و ساخت‌وساز آن به دوره قاجار برمی‌گردد.ایوان تخت مرمر، تالار سلام، تالار آینه، تالار سفره‌خانه، خلوت كریمخانی، تالار برلیان، عمارت بادگیر، كاخ شمس‌العماره، تالار الماس و كاخ ابیض، بخش‌های مختلف كاخ گلستان را تشكیل می‌دهند.
ساعت كاری: بهار و تابستان از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۸:۳۰ و پاییز و زمستان از ساعت ۹ تا ۱۸:۳۰
روزهای تعطیل: ۱۴ خرداد، ۲۱ ماه رمضان، ۹ و ۱۰ محرم، ۲۰ صفر، ۲۸ صفر، ۲۵ شوال و ۱۳ فروردین
شماره تلفن: ۳۳۹۵۶۶۶۲-۰۲۱
آدرس: تهران، خیابان پانزده خرداد، ضلع شمالی میدان ارگ

عمارت مسعودیه
عمارت مسعودیه در میدان بهارستان تهران قرار دارد. این عمارت در دوره قاجار به دستور مسعود میرزا، حاكم وقت اصفهان، ملقب به ظل‌السلطان از فرزندان ناصرالدین شاه ساخته شد و به همین علت، مسعودیه نام دارد. این عمارت در طول حیات خود شاهد وقایع تاریخی متعددی بوده است.در جریان جنبش مشروطه، عمارت مسعودیه یكی از پایگاه‌های مشروطه‌خواهان و مخالفان محمدعلی‌شاه بوده است. در سال ۱۲۸۷ شمسی در نزدیكی همین عمارت بود كه بمبی زیر كالسكه محمد علی شاه منفجر و به‌دنبال آن مجلس به توپ بسته شد.

دیوان‌خانه، سفره‌خانه و حوض‌خانه، حیاط سید‌جوادی، عمارت سید‌جوادی، حیاط مشیری، عمارت مشیری، حیاط خلوت، عمارت حیاط‌ خلوت، عمارت سردر (پیاده)، عمارت سردر كالسكه‌رو، باغ دیوان‌خانه، عمارت دیوان‌خانه و بنای یك‌ طبقه با زیر‌زمین بخش‌های مختلف مسعودیه را تشكیل می‌دهد.

آدرس: تهران، میدان بهارستان، ضلع جنوب غربی، خیابان اكباتان

جاذبه های گردشگری ایران كه لوكیشن سریال جیران شدند-MDwUFLfBhH

خانه طباطبایی‌ها

خانه طباطبایی‌ هایكی دیگر از لوكیشن‌های سریال جیران به شمار می‌رود. این خانه تاریخی كه در این سریال محل زندگی «كفایت خاتون» است، در كاشان و در محله سلطان میر احمد قرار دارد و قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد. خانه طباطبایی‌ها به‌عنوان عروسِ خانه‌های تاریخی ایران شناخته می‌شود. مالك این بنای اعیانی حاج سید جعفر طباطبایی نطنزی، تاجر و بازرگان مشهور فرش دستبافت كاشان بود.

خانه طباطبایی‌ها با شیوه معماری حجاب‌دار، گودال باغچه، متقارن و درون‌گرا ساخته شده و شامل دو بخش اندرونی و بیرونی است. ۴۰ اتاق، چهار حیاط، چهار سرداب (زیرزمین)، سه بادگیر و دو رشته قنات، قسمت‌های مختلف این خانه را تشكیل می‌دهند.

ساعت بازدید: ۹ تا ۱۷
آدرس: كاشان، خیابان علوی، محله سلطان امیراحمد

 

جاذبه های گردشگری ایران كه لوكیشن سریال جیران شدند-WzEcD4jgF1

شهرك غزالی

غزالی یكی از مهم‌ترین شهرك‌های سینمایی كشور محسوب می‌شود كه به همت مرحوم علی حاتمی، كارگردان معروف كشور ساخته شد. ساخت این شهرك از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۲ به طول انجامید و ابتدا به‌عنوان لوكیشن فیلم هزاردستان حاتمی آماده شد و بعدها دكورهای پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی دیگر به آن اضافه شد.
شهرك غزالی از روی ساختمان‌های حقیقی ساخته شده‌ است و خیابان لاله‌زار، قسمت اصلی و اولیه آن محسوب می‌شود. فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی مانند سربداران، امام علی (ع)، مریم مقدس، كیف انگلیسی، شب دهم، مردان آنجلس، شهرزاد و جیران در این شهرك ضبط شده‌اند. شهرك غزالی در حال حاضر زیر نظر سازمان صداوسیما اداره می‌شود.
آدرس: تهران، بزرگراه شهید لشكری، كیلومتر ۱۵ جاده مخصوص كرج، بعد از كارخانه سایپا

باغ گیاه‌شناسی ملی

باغ گیاه‌شناسی ملی از جمله مكان‌های فیلم‌برداری سریال جیران در تهران به حساب می‌آید. این باغ با وسعت ۱۴۵ هكتار در اراضی چیتگر تهران قرار دارد و زیر نظر موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع كشور اداره می‌شود.باغ گیاه‌شناسی تهران یكی از بزرگ‌ترین باغ‌های گیاه‌شناسی خاورمیانه و جهان به شمار می‌رود. طراحی و ساخت این باغ در سال ۱۳۴۸ توسط كارشناسان ایرانی و با همكاری تعدادی از كارشناسان خارجی انجام شد. در این باغ می‌توانید از كلكسیون‌های گیاهی و رویشگاه‌های مناطق مختلف ایران و جهان دیدن كنید و از فضای بی‌نظیر و سرسبز آن لذت ببرید و از موزه حشرات بازدید به‌عمل آورید.
آدرس: اتوبان تهران، كرج، خروجی پیكانشهر، شهرك سرو آزاد، خیابان شهید علی گودرزی، بلوار باغ گیاه‌شناسی ملی ایران، موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع كشور
ساعت كاری: همه‌روزه از ساعت ۹ تا ۱۸:۳۰؛ فروش بلیط تا ساعت ۱۶:۳۰

 

جاذبه های گردشگری ایران كه لوكیشن سریال جیران شدند-GhHSpZvYn6

شهرك دفاع مقدس

شهرك دفاع مقدس در سال ۱۳۷۳ به‌منظور ضبط فیلم‌هایی با موضوعات انقلاب، دفاع مقدس و تاریخی توسط نیروی مقاومت بسیج احداث شد. در این شهرك تاكنون فیلم‌های سینمایی و سریال‌های متعددی فیلم‌برداری شده كه سریال جیران از جمله آن‌ها محسوب است.شهرك دفاع مقدس ۵۵۰ هكتار وسعت دارد. لوكشن‌های تاریخی، خط مقدم جبهه جنگ، پاسگاه‌های مرزی ایران و عراق در منطقه مرزی شلمچه، بیمارستان صحرایی، میادین مین، میدان موانع، قرارگاه فرماندهی، ایستگاه صلواتی، دشت تانك و برجك‌های نگهبانی بخش‌های مختلف این شهرك سینمایی هستند.
آدرس: ۳۰ كیلومتری تهران، در مسیر اتوبان تهران-قم، كنار پادگان نیروی زمینی سپاه پاسداران

روستای آشنستان قزوین

آشنستان یكی از روستاهای قدیمی و تاریخی قزوین و از محل‌های فیلم‌برداری فیلم جیران به شمار می‌آید. دروازه آشنستان، گرمابه آشنستان، تپه‌های باستانی تولكی و تپه آشنستان، از آثار تاریخی این روستا هستند كه وضعیت خوبی ندارند و تخریب شده‌اند.
آدرس: ۱۵ كیلومتری شرق قزوین، دهستان اقبال شرقی

 

جاذبه های گردشگری ایران كه لوكیشن سریال جیران شدند-OXkEAHqe2b

كاروانسرای سعدالسلطنه قزوین

كاروانسرای سعدالسلطنه یكی از بخش‌های بازار تاریخی قزوین به شمار می‌رود. این كاروان‌سرا در دوره قاجار و زمان ناصرالدین شاه به دستور سعدالسلطنه، حاكم وقت قزوین ساخته شد. سعدالسلطنه بزرگترین كاروانسرای سرپوشیده و درون‌شهری كشور محسوب می‌شود.
كاروانسرای سعدالسطنه از چندین سرای پیوسته و چهارسوق، تیمچه، حیاط‌ها، حجره‌ها، چهار آب‌انبار و هفت حیاط تشكیل شده است. سرا یا راسته قیصریه، سرای وزیر، سرای سعدیه، حیاط‌های نگار السلطنه، قهرمانی و بهشتیان، گرمابه رضوی و مسجد حاج ملا آقا و شترخان، بخش‌های مختلف كاروانسرای سعدالسلطنه را تشكیل می‌دهند.
سعدالسلطنه قزوین را می‌توان جزو بزرگترین بازارهای صنایع دستی ایران به شمار می‌رود. حجره‌های این كاروان‌سرا به مغازه‌های صنایع دستی، كافه‌، چای‌خانه و فروشگاه‌های جواهرات و لباس سنتی تبدیل شده است.
آدرس: قزوین، خیابان امام خمینی (ره)، بازار قزوین

جاذبه های گردشگری ایران كه لوكیشن سریال جیران شدند-gh6foJSzda

روستای وانشان

روستای وانشان یكی از مكان‌های فیلم‌برداری سریال جیران محسوب می‌شود. این روستا در جنوب شهرستان گلپایگان و در بین راه اصلی شهرهای خوانسار و گلپایگان استان اصفهان قرار دارد. این روستا در زبان محلی «وانشون» و در برخی منابع تاریخی و منابع محلی «ونیشون» نامیده می‌شود.
روستای وانشان دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متعددی است. امامزاده ابوالفتوح (ع)، قلعه تاریخی، درخت چنار قدیمی ۵۰۰ ساله، آب‌انبار و كبوترخانه‌های تاریخی، حمام‌های قدیمی و یك غار با قدمت بیش از ۳,۰۰۰ سال و جاذبه‌های طبیعی همچون چشمه‌های پر‌آب و قنات‌های قدیمی، باغ‌های انبوه، گردو و بادام از دیدنی‌های این روستا هستند.
آدرس: استان اصفهان، ۱۲ كیلومتری جنوب شهرستان گلپایگان و ۱۵ كیلومتری شمال خوانسار

سد گلپایگان

دریاچه و سد گلپایگان نیز از جمله لوكیشن‌های سریال جیران به شمار می‌رود. این سد در جنوب شهر گلپایگان، نزدیكی روستای اختخوان و روی رودخانه اناربار قرار دارد. سد گلپایگان نخستین سد مخزنی خاكی و اولین سد مدرن كشور محسوب می‌شود.
سد گلپایگان در گذشته سد شاه اسماعیل نامیده می‌شد. این سد در سال ۱۳۳۶ به‌منظور جلوگیری از خسارات ناشی از سیل و تامین آب كشاورزی، به بهره‌برداری رسید. دریاچه این سد زیستگاه آبزیانی همچون سوف، كپور، ماهی سفید رودخانه‌ای و ماهی قزل‌آلا است.
آدرس: ۲۰ كیلومتری جنوب غربی شهرستان گلپایگان

سد كوچری

سد كوچری در پایین‌دست سد گلپایگان قرار دارد. این سد در سال ۱۳۹۵ با هدف تامین آب شرب شهرهای دلیجان، ساوه، قم، خوانسار، خمین، گلپایگان، محلات، نیمور، سلفچگان و شهرك پردیسان قم به بهره‌برداری رسید.كوچری از نوع سدهای خاكی با هسته رسی به شمار می‌رود. ارتفاع این سد ۹۲ متر و طول تاج آن ۷۰۰ متر است.
آدرس: هشت كیلومتری جنوب غرب شهرستان گلپایگان

جاذبه های گردشگری ایران كه لوكیشن سریال جیران شدند-EBes5MoAAl

بازیگران سریال جیران

بهرام رادان در نقش ناصرالدین‌شاه قاجار

بهرام رادان در این فیلم در نقش ناصرالدین‌شاه قاجار به ایفای نقش می‌پردازد.

پریناز ایزدیار در نقش جیران

پریناز ایزدیار در این مجموعه نقش جیران را بازی می‌كند.

مریلا زارعی در نقش مادر ناصرالدین‌شاه

مریلا زارعی در نقش مادر ناصرالدین‌شاه (مهدعلیا) جلوی دوربین حسن فتحی قرار می‌گیرد.
ملك جهان خانم ملقب به مهدعلیا همسر محمدشاه و مادر ناصرالدین شاه قاجار بود، او از مهمترین چهره‌های درباری آن دوره محسوب می‌شود كه به تحریك او میرزا تقی‌خان امیركبیر از مقام صدارت اعظم بركنار و كشته شد.

امیر جعفری در نقش صدراعظم ناصرالدین‌شاه

امیر جعفری در نقش میرزا آقاخان نوری، صدراعظم ناصرالدین‌شاه قاجار در این سریال به ایفای نقش می‌پردازد.

مهدی پاكدل در نقش سلمان

مهدی پاكدل بعد از تجربه‌ای موفق با سریال هم‌گناه در شبكه نمایش خانگی و مجموعه‌های موفقی همچون كیمیا و ستایش در سیمای ملی این بار ایفاگر نقشی متفاوت در سریال جیران شده است. وی نقش سلمان را در این سریال بر عهده دارد.

سمیرا حسن پور در نقش گلین خاتون

گلین خاتون، اولین همسر رسمی و عقدی ناصرالدین شاه بود كه در تبریز ازدواج كردند. گلین یك واژه تركی به معنای عروس است. گلین خاتون دختر نوزدهمین پسر فتح علیشاه بود و اصل و نسب قاجاری داشت. گلین خاتون مادر اولین ولیعهد رسمی شاه یعنی سلطان محمود میرزا بود، بچه‌ای كه فقط ۱۱ ماه عمر كرد.

رعنا آزادی ور در نقش تاج الدوله

خجسته خانم جهانبانی (تاج الدوله) جدش به قاجاری‌ها می‌رسید و یكی از همسران رسمی شاه بود. هفت ماه بعد از قتل امیركبیر به جان ناصرالدین شاه سوءقصد شد و او هم، معین‌الدین میرزا (فرزند تاج‌الدوله) را ولیعهد رسمی خودش كرد.

 

مهدی پاكدل در نقش سلمان
مهدی كوشكی در نقش الیاس
امیرحسین فتحی در نقش سیاوش
گلاره عباسی
رؤیا تیموریان
هومن برق‌نورد در نقش شازده بصیر
سمیرا حسن‌پور در نقش گلین خاتون
ستاره پسیانی در نقش نقره
مرتضی اسماعیل‌كاشی در نقش خواجه روشن
كتانه افشاری‌نژاد در نقش خدیجه چهریقی
سیاوش چراغی‌پور
غلامرضا نیكخواه
نهال دشتی در نقش ستاره خانم
الهام نامی در نقش شكوه السلطنه

همایون شجریان در سریال جیران

همایون شجریان خواننده تیتراژ سریال جیران است و فردین خلعتبری آهنگسازی آن را به عهده داشته است.