ریپورتاژ آگهی
قلعه كریم آباد رشتخوار

قلعه كریم آباد رشتخوار

قلعه كریم آباد در ۶ كیلومتری جنوب شهر رشتخوار قرار دارد. دژی تاریخی مربوط به اواخر دورهٔ قاجار است و در شهرستان رشتخوار، جنوب روستای كریم‌ آباد واقع شده است.
  • 1401/10/14
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : رشتخوار
  • دسته : قلعه های باستانی ایران
آدرس : قلعه كریم آباد در ۶ كیلومتری جنوب شهر رشتخوار قرار دارد.
تلفن : 66059000-021

قلعه كریم آباد در ۶ كیلومتری جنوب شهر رشتخوار قرار دارد. دژی تاریخی مربوط به اواخر دورهٔ قاجار است و در شهرستان رشتخوار، جنوب روستای كریم‌ آباد واقع شده است. این بنا در ۱۳ بهمن ۱۳۸۸ با شمارهٔ ثبت ۲۹۲۸۵ به‌ عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است. قلعه تاریخی كریم آباد دارای ۴ برج دایره‌ ای شكل در اطراف قلعه، ۴ حیاط و تعدادی اتاق با تزئینات و نقاشی‌ های قدیمی روی دیوارها است. ورودی قلعه بسیار ساده و تعدادی از اتاق‌ها‌ی موجود در آن آراسته به تزئینات رسمی‌بندی، گچی و نقاشی روی گچ می‌باشد.

روستای كریم آباد

روستای كریم آباد از توابع دهستان رشتخوار و بخش مركزی در فاصله ۶ كیلومتری جنوب غربی شهرستان  رشتخوار واقع شده است. با توجه به شواهد معماری موجود و مصالح به كار رفته در بنا مربوط به اواخر دوره قاجاریه است كه به علت قرار‌گیری قلعه در روستای كریم آباد به قلعه كریم آباد شهرت یافته است.

معماری بنا

بنا دارای مالكیت دولتی است كه دارای پلان مربع شكل به ابعاد ۱۰۰×۱۰۰متر در راستای شمال شرقی و جنوب غربی است. ورودی قلعه در ضلع شمال شرقی قرار گرفته است. عرض ورودی ۲ متر و ارتفاع آن ۲.۷۰ متر است كه توسط یك سردر با طاق هلالی و خشت هایی به شكل دندان موشی تزئین شده است. قلعه كریم آباد دارای ۴ برج در چهار گوشه بوده كه قطر داخلی آن به ۸ متر می ‌رسد. ضخامت دیوارهای برج ۱ متر و ارتفاع برج ‌ها در ‌بلندترین نقطه به ۱۰ متر می‌ رسد. فضاهای داخلی قلعه توسط چهار حیاط و اطاق‌ های پیرامون آن تقسیم بندی شده است.‌

 

قلعه كریم آباد رشتخوار-go9oodRIQd

مصالح به‌ كار رفته در بنا شامل خشت خام و كاهگل است و برای پوشش نهایی از اندود گچ در فضاهای داخل استفاده شده است. ورودی قلعه بسیار ساده و تعدادی از اتاق‌ های موجود در آن آراسته به تزئینات رسمی بندی، گچی و نقاشی روی گچ است. این قلعه تاریخی با بافتی متراكم و خانه هایی با دربهایی هشتی شكل كه از درون به یكدیگر راه دارند، یكی از زیباترین و سالمترین قلعه های قدیمی در سطح استان خراسان رضوی به شمار می ‌رود.

 

قلعه كریم آباد رشتخوار-5V7uY6gwju