ریپورتاژ آگهی
غذای محلی مشهد چیست؟

غذای محلی مشهد چیست؟

مشهد پر از مزه‌های درجه یك و بی‌نظیر است اگر تمایل دارید بدانید غذای محلی مشهد چیست، با ما همراه باشید
  • 1401/10/13
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : مشهد
  • دسته : غذاهای محلی ایران

مشهد پر از مزه‌های درجه یك و بی‌نظیر است اگر تمایل دارید بدانید غذای محلی مشهد چیست، با ما همراه باشید

بسیاری از مسافران در برنامه سفر به شهر های مختلف خوردن غذاهای خوشمزه و با كیفیت سنتی را نیز در نظر دارند.غذاها و نوشیدنی های سنتی علاوه بر كیفیت بالا از لحاظ بهداشتی و سلامت هم بسیار قابل تایید اند، این امر باعث گسترش رستوران های سنتی می شود.

انواع آش مشهدی

آش لخشك

به طور كلی تنوع آش های خوشمزه در منطقه استان خراسان بسیار زیاد است. آش لخشك هم غذای محلی مشهد است كه طرفداران بسیار زیادی دارد. این غذای معروف مشهد بسیار شبیه به آش رشته معمولی است با این تفاوت كه به جای همه حبوبات از عدس استفاده شده و از لخشك به عنوان رشته استفاده می شود. مواد لازم برای پخت آش لخشك شامل عدس، رشته، پیازداغ، سیرداغ و نعناع می باشد. این غذای لذیذ در بهترین جاهای تفریحی مشهد و رستوران های سنتی این شهر زیبا برای مسافران و زائران سرو می گردد. اگر دوست دارید بعد از بازدید اماكن تفریحی و تاریخی در یك رستوران دنج، غذای سنتی و لذیذی میل كنید، آش لخشك می تواند جز بهترین گزینه ها باشد.

 

غذای محلی مشهد چیست؟-ahSEvxNn9h

آش ماستی

شاید تا به حال نمی دانستید آش ماستی از غذاهای سنتی مشهد است. این غذای محلی در هر بخش از مشهد به شیوه خاصی تهیه می شود. به همین دلیل آش ماستی مشهد با سبزوار تفاوت دارد. دركل، مواد لازم برای تهیه این آش خوشمزه، لپه، سینه مرغ، نعنا، برگ بو، شوید خشك، ادویه و ماست می باشد. مسافران مشهد دوست دارند بعد از زیارت بارگاه امام هشتم، به مراكز خرید بزرگ و دیدنی این شهر زیبا مانند بازار رضا مشهد سر بزنند و با همراهان خود به گردش بپردازند. در بین گشت و گذار خرید اكثرا دوست دارند غذای محلی ساده ای بخورند و به بازدید خود ادامه دهند. آش ماستی به عنوان یك غذای ساده و سبك بهترین انتخاب می باشد.

 

غذای محلی مشهد چیست؟-dC08zOsggu
آش بلغور

آش بلغور نیز از سری غذاهای سنتی مشهد است كه اغلب در افطار ماه رمضان میل می‌شود. این آش تا حدودی شبیه به آش ترخینه است. با این تفاوت كه در آش ترخینه از دوغ استفاده می‌شود، در حالی كه در این آش از شیر استفاده می‌كنند.

پلوهای مشهدی، تركیبی جذاب و خوشمزه

پلو مخلوط

اگر به دنبال یك غذای خاص با تركیبات غذای مخلوط و متفاوت، تازه و خوش طعم هستید، پلو مخلوط مشهدی این كار را برایتان انجام می‌دهد. این غذا تركیبی از همان استانبولی و لوبیا پلوی خودمان است كه در كنار یك ماست خیار خوشمزه و طعم داده شده، احتمالاً هیچ‌ وقت مزه آن از زیر زبانتان بیرون نرود. این غذا، از گوشت، برنج، پیاز، هویج، رب گوجه‌فرنگی و ادویه‌های مختلف، درست شده است. اگر این غذا را با ته دیگی مثل نان لواش یا سیب‌زمینی هم درست كنید، دیگر انگشت‌هایتان را هم همراهش خواهید خورد.

 

غذای محلی مشهد چیست؟-BfdtXw6YHx
رشته پلو

رشته پلو را در بالا هم به آن اشاره كردیم. این غذا تنها متعلق به مشهد نیست و در شهرهای دیگر ایران نیز به شیوه‌های متفاوت دیگری طبخ می‌شود. رسم جالب مشهدی‌ها سر رشته پلو، این است كه اغلب آن را در ایام نوروز درست می‌كنند. چون معتقندند با خوردن آن ابتدای سال، رشته امور و كارهای آن سال را در دست خواهند گرفت. مواد اصلی رشته پلوی مشهدی، برنج، مرغ، رشته پلویی، پیاز و زعفران است. می‌توانید گوشت قرمز یا خرما را نیز در آن به كار ببرید و طعم متفاوتی از رشته پلو را تجربه كنید.

یكی از رسم‌های سنتی ما ایرانی‌ها این است كه دم عید سر سفره‌های عید، غذاهای شب عیدی می‌خوریم. مثلاً سبزی پلو با ماهی و یا مانند مشهدی‌ها رشته پلو. رشته پلو غذای بومی‌ها و محلی‌های مشهد یا اربیل است. به همین دلیل احتمالاً تجربه آن را در همه جای ایران داشته باشید، اما روش پخت رشته پلو مشهدی در مشهد متفاوت است. یك طعم ویژه و خاص احساس می‌كنید كه تجربه آن خالی از لطف نیست. مشهدی‌ها این غذای خوشمزه را دم عید میل می‌كنند. تركیبات این غذا نیز به این ترتیب است كه برنج و رشته پلویی را همراه با آب كمی پخته شده، حالت دم می‌گذارند و در نهایت مخلوطی از زعفران، گوشت چرخ‌كرده ران مرغ، پیاز، سماق، دارچین، كره و ادویه به آن اضافه می‌كنند. برخی مشهدی‌ها هم آن را با خرما می‌خورند.

 

غذای محلی مشهد چیست؟-dVhZCiYp9b
ساطری پلو

ساطری پلو كه یكی از لذیذ ترین غذاهای محلی مشهد است از تركیب گوشت ، هویج ، برنج زعفران ، چرخ كرده و كشمش تهیه می شود.شبیه به این غذا در شیراز و استان فارس نیز تهیه می شود كه هویج پلوی شیرازی نام دارد.اما این غذا با هویج پلوی شیرازی تفاوت هایی دارد.این غذا را می توانید در كنار سایر غذاهای مشهد در رستوران های این شهر سفارش داده و لذت ببرید.

دسرهای مشهدی

كوكو شیرین

این غذای سنتی مشهد، نوعی دسر و پیش غذا محسوب می شود. مواد لازم برای پخت كوكو شیرین شامل زعفران، آرد ذرت، سیب زمینی و تخم مرغ است. اما آنچه موجب شیرینی و خوشمزه تر شدن این دسر سنتی می شود، شیره ای است كه در آخر، روی آن می ریزند. این شیره تركیبی از گلاب، زعفران، شكر و آب است. زمانی كه كوكو سرد شد، شیره به آن اضافه می گردد.

 

غذای محلی مشهد چیست؟-619P2GWSQz