ریپورتاژ آگهی
شكم‌ گردی هیجان انگیز در مشهد

شكم‌ گردی هیجان انگیز در مشهد

امتحان كردن غذاهای محلی و سنتی هر شهری جذابیت خاص خود را دارد، اگر دوست دارید تجربه شكم‌گردی در مشهد داشته باشید با ما همراه باشید.
  • 1401/10/13
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : مشهد ریزه
  • دسته : غذاهای محلی ایران

امتحان كردن غذاهای محلی و سنتی هر شهری جذابیت خاص خود را دارد، اگر دوست دارید تجربه شكم‌گردی در مشهد داشته باشید با ما همراه باشید.

 مشهد یكی از قطب های گردشگری كشور ایران است كه هر ساله افراد زیادی از سراسر كشور به این شهر سفر می كنند و بیشتر این گردشگران هم هدفشان از سفر زیارت و بازدید از حرم مطهر امام رضا است.مشهد علاوه بر حرم جاذبه های گردشگری دیگری نیز دارد كه هر كدام از آن ها می توانند جذابیت های خاص خود را داشته باشند. یكی از مهمترین بخش های سفر شكم گردی است و همه ما دوست داریم غذاهای مخصوص هر شهر را امتحان كنیم. در این مطلب شما را با خوشمزه ترین غذاهای محلی مشهد آشنا می كنیم.

خوشمزه‌ترین خوردنی‌های مشهدی

شله مشهدی

یكی از غذاهای معروف مشهد با طعمی متفاوت و لذیذ، شله مشهدی است. این آش پرطرفدار ارزش غذایی زیادی دارد و استفاده حبوبات در شله، آن را به غذای بسیار مقوی تبدیل كرده است. در تهیه شله مشهدی از حبوباتی مثل لوبیا چیتی، ماش، عدس و لوبیا رشتی استفاده می شود. البته برنج، گوشت و ادویه هایی مانند زردچوبه و فلفل نیز در پخت این غذای محلی مشهد كاربرد دارند. استفاده از گوشت تازه یكی از فوت های كوزه گری در پخت شله مشهدی محسوب می شود و تهیه این غذا به زمان زیادی نیاز دارد.

برای تعدادی از مسافران، غذاهای سنتی مشهد این شهر زیارتی را به یكی از بهترین مقاصد سفر در تابستان تبدیل كرده است. از نظر آن ها هر كس یك بار طعم شله مشهدی را بچشد، هرگز این غذای محلی و لذیذ را فراموش نمی كند و در سفر بعدی خود به مشهد در لیست غذاهای محبوب خود قرار می دهد. مردم این شهر زیبا غالبا شله مشهدی را در مراسم مذهبی خود و به عنوان نذری پخش می كنند. یكی از مراحل پخت شله، "چمبه زدن" است كه اگر به صورت صحیح انجام شود، در كیفیت این غذای معروف مشهد بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

 

شكم‌گردی هیجان انگیز در مشهد-77MVYsguXo

اشكنه قوروت

قوروت در اصطلاح محلی به كشك گفته می شود. این غذای خوشمزه كه با نام اشكنه كشك هم شناخته می شود، سرشار از كلسیم و مواد مغذی است. شبیه ترین غذا به آن در سایر شهرهای ایران، كله جوش می باشد و برای پخت آن كافی است كشك، پیازداغ،‌ نعناداغ، مغز گردو و ادویه داشته باشید. ‌به راحتی می توانید اشكنه قوروت را در منزل خود آماده كنید و از طعم این غذای محلی مشهد لذت ببرید.

دیزی سنگی

تصور خوردن دیزی لذیذ و جا افتاده در ظروف سنگی زیبا، بعد از بازدید اماكن تاریخی مانند خانه داروغه مشهد بسیار لذت بخش و جذاب است. طعم دیزی سنگی مشهد بسیار بی نظیر و فوق العاده است و در زمان نسبتا زیادی با حرارت ملایم پخته می شود. استفاده از سنگ باعث می شود خواص مواد غذایی آن حفظ شود. همان طور كه می دانید ظروف سنگی یكی از صنایع دستی معروف و زیبای مشهد است. این غذای معروف مشهد، در واقع همان آبگوشت می باشد كه به دلیل پخته شدن در دیگ های سنگی با نام دیزی سنگی شناخته می شود.

 

شكم‌گردی هیجان انگیز در مشهد-WRbqMk8IKC

تجربه مزه‌های خاص غذاهای مشهدی در شكم‌گردی

یتیمچه مشهدی

اسم این غذا حتماً توجه‌تان را جلب خواهد كرد. یتیمچه ماجرایی دارد كه اسمش نیز از همان شكل گرفته است. احتمالاً این غذا را در هر كجایی از ایران تجربه كرده باشید. جذابیت یتیمچه هم به‌ خاطر آسان بودن پخت آن است و در همه جا به‌راحتی مواد غذایی‌اش وجود دارد. علاوه بر مشهدی‌ها، شیرازی‌ها و ترك‌ها هم این غذا را طبخ می‌كنند. یتیمچه‌ای كه بین مشهدی‌ها و نیشابوری‌ها معروف است، از لوبیا، عدس، دارچین، زردچوبه، بادمجان، نخود، نمك، فلفل و دارچین استفاده می‌شود. عده‌ای هم برای خوش رنگ شدن این غذا به آن گوجه‌فرنگی، كشك و نعنا داغ هم اضافه می‌كنند. فوت كوزه‌گری یتیمچه مشهدی، بادمجان‌های آن است كه باید حتماً شیرین و گوشتی باشد. خلاصه كه اگر به دنبال یك غذای راحت و ساده بودید كه طعم خوبی هم داشته باشد، یتیمچه مشهدی را فراموش نكنید. می‌توانید همراه با ماست موسیر و سبزی یا سالاد حسابی چند بشقاب میل كنید.

 

شكم‌گردی هیجان انگیز در مشهد-5mIf9oYdru
خورشت ریواس ترش مزه

به غذای دیگری از سری غذاهای معروف مشهد می‌رسیم. خورش ریواس از آن دست خورش‌های مشهدی است كه احتمالاً آن را در خراسان، كردستان یا نیشابور هم دیده باشید. البته هر جای دیگری از ایران نیز این غذا را درست می‌كنند. ریواس، گیاهی ترش است كه آن را با گوشت تازه گوسفندی یا گوساله، جعفری، نعنا تازه، پیاز یا شكر درست می‌كنند. این غذا با مخلفات و یك پلوی خوشمزه زعفرانی می‌تواند حسابی به تنتان بچسبد.

 

شكم‌گردی هیجان انگیز در مشهد-2GQIwTDmzK

شیشلیك معروف مشهدی

مگر می‌شود، مشهد بروید و از خیر خوردن كباب‌های شیشلیك آن بگذرید؟ مسلماً نمی‌شود. این غذا یكی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین غذاهای مشهدی است كه حتی ثبت بین‌المللی شده است. شیشلیك، گوشت خالص است كه آن را در كشورهایی مثل قفقاز یا آذربایجان نیز درست می‌كنند. اگر در مشهد جایی مهمان بودید و غذا به شما شیشلیك دادند، پس بدانید كه یا خاطرتان خیلی عزیز است و یا میزبان فردی لاكچری است. شیشلیك از شش تكه گوشت تهیه شده است كه از بهترین قسمت‌های گوشت گوسفند یعنی راسته آن بیرون كشیده می‌شود. این غذا نه‌تنها بین‌المللی شده و خارج از ایران هم معروف است، بلكه تبدیل به برند شده است. این نكته را فراموش نكنید كه یك كباب شیشلیك خوشمزه و اصیل، باید طوری درست شود كه گوشت را در آبلیمو، ماست و روغن، قبل از پخت خوابانده باشند.

 

شكم‌گردی هیجان انگیز در مشهد-dkX68GWZ2X