ریپورتاژ آگهی
بهترین غذاهای مشهدی

بهترین غذاهای مشهدی

هر مقصد گردشگری پر از تجربه‌های ناب خواهد بود، با ما همراه باشید تا از بهترین غذاهای مشهدی بیشتر بدانیم.
  • 1401/10/13
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : مشهد
  • دسته : غذاهای محلی ایران

هر مقصد گردشگری پر از تجربه‌های ناب خواهد بود، با ما همراه باشید تا از بهترین غذاهای مشهدی بیشتر بدانیم.

مشهد یكی از شهرهای ایران است كه غذاهای خوشمزه و لذیذ فراوانی دارد. انتخاب بهترین غذای محلی مشهد از بین انواع متنوع آن، بستگی به عادات و سلایق غذایی شما دارد. انواع آش ها و دسرهای سنتی را می توانید در سفر خود به این شهر زیارتی و سیاحتی تجربه كنید. از بین تمام غذاهای معروف مشهد، شله و شیشلیك بیشترین طرفدار را پیدا كرده است. سرو این غذاهای محلی مشهد در رستوران های سنتی و زیبای آن بسیار لذت بخش و به یادماندنی است.

كباب شیشلیك، طعم لذیذ گوشت

معروف ترین غذای سنتی مشهد بعد از شله، كباب شیشلیك است. این غذا آنقدر محبوب شده كه غذایی بین المللی نیز محسوب می شود! شیشلیك از بهترین بخش گوشت گوسفند (راسته) تهیه می گردد و در كشورهایی مانند آذربایجان و قفقاز هم غذایی معروف به شمار می آید. برای تهیه كباب شیشلیك عالی و لذیذ بهتر است گوشت ها را در ماست، فلفل، روغن زیتون و ماست بخوابانید و حتماً از گوشت گوسفند تازه استفاده نمایید.

 

بهترین غذاهای مشهدی-lWBRys7vtw

شله مشهدی، طعمی متفاوت

یكی از معروف ترین غذاهای مشهد شله مشهدی است كه ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. قدمت این غذای لذیذ به دوران قاجار باز می گردد. برای تهیه این غذا از انواع حبوبات استفاده می شود و به همین دلیل یك غذای سنگین است و پیشنهاد می كنیم آن را به عنوان ناهار استفاده كنید.شله مشهدی معمولا به عنوان وعده غذایی كامل در نظر گرفته می شود.

شله مشهدی در خیلی از مراسمات مذهبی به عنوان نذری مورد استفاده قرار می گیرد و می توان آن را جزو رایج ترین غذاها در مشهد نامید.برای تهیه این غذا از گوشت ، لوبیا چیتی ، ماش عدس ، بلغور گندم ، لوبیا سفید ، برنج نیمه و .. استفاده می شود.البته از ادویه های مختلفی مانند فلفل قرمز و سیاه و دارچین نیز در آن استفاده می شود.

 

بهترین غذاهای مشهدی-ipsUh2fccb

حلیم عدس، حلیمی خاص

 

همه ما ایرانی ها حلیم را می شناسیم و می توان گفت یكی از غذاهای محبوب در بین ما است اما در مشهد نوعی حلیم خاص درست می شود كه حلیم عدس نام دارد. این غدا از ارزن پوست كنده، عدس، گوشت، سیر، پیازداغ، نعناع و كشك تهیه می شود.پیشنهاد می كنیم در سفر به شهر مشهد حتما این غذا را امتحان كنید.

توگی سرداغی، مناسب زمستان

این غذا با حلیم عدس شباهت های زیادی دارد و در فصل های پاییز و زمستان و در واقع در هوای سرد در شهر مشهد طبخ می شود.توگی سرداغی به دلیل داشتن تركیباتی مانند عدس، گوشت، ارزان و … طبعی گرم دارد. توگی سرداغی از غذاهای محلی مشهد محسوب می شود.

كمه جوش، پیش غذایی مقوی

كمه جوش یكی از بهترین غذاهای محلی مشهد است كه البته ریشه ای سبزواری دارد. كمه جوش كه بیشتر به عنوان پیش غذا استفاده می شود را با نوعی ماست چكیده سرو می كنند. مردم اهل سبزوار این پیش غذا را در كنار خوراك اصلی میل می كنند و این باعث می شود حال و هوایی سنتی به سفره های آن ها بدهد. این غذا از گوجه فرهنگی ، گردو ، نعناع ، ماست چكیده و كشك تهیه می شود.

 

بهترین غذاهای مشهدی-sIPLujKHHQ

یتیمچه مشهدی، سرشار از فیبر

اسم این غذا حتماً توجه‌تان را جلب خواهد كرد. یتیمچه ماجرایی دارد كه اسمش نیز از همان شكل گرفته است. احتمالاً این غذا را در هر كجایی از ایران تجربه كرده باشید. جذابیت یتیمچه هم به‌ خاطر آسان بودن پخت آن است و در همه جا به‌راحتی مواد غذایی‌اش وجود دارد. علاوه بر مشهدی‌ها، شیرازی‌ها و ترك‌ها هم این غذا را طبخ می‌كنند. یتیمچه‌ای كه بین مشهدی‌ها و نیشابوری‌ها معروف است، از لوبیا، عدس، دارچین، زردچوبه، بادمجان، نخود، نمك، فلفل و دارچین استفاده می‌شود.

عده‌ای هم برای خوش رنگ شدن این غذا به آن گوجه‌فرنگی، كشك و نعنا داغ هم اضافه می‌كنند. فوت كوزه‌گری یتیمچه مشهدی، بادمجان‌های آن است كه باید حتماً شیرین و گوشتی باشد. خلاصه كه اگر به دنبال یك غذای راحت و ساده بودید كه طعم خوبی هم داشته باشد، یتیمچه مشهدی را فراموش نكنید. می‌توانید همراه با ماست موسیر و سبزی یا سالاد حسابی چند بشقاب میل كنید.

 

بهترین غذاهای مشهدی-9W8K33zcQa

خورشت ریواس، ترش و خواستنی

به غذای دیگری از سری غذاهای معروف مشهد می‌رسیم. خورش ریواس از آن دست خورش‌های مشهدی است كه احتمالاً آن را در خراسان، كردستان یا نیشابور هم دیده باشید. البته هر جای دیگری از ایران نیز این غذا را درست می‌كنند. ریواس، گیاهی ترش است كه آن را با گوشت تازه گوسفندی یا گوساله، جعفری، نعنا تازه، پیاز یا شكر درست می‌كنند. این غذا با مخلفات و یك پلوی خوشمزه زعفرانی می‌تواند حسابی به تنتان بچسبد.

پلو مخلوط، مخلوطی دل نشین

اگر به دنبال یك غذای خاص با تركیبات غذای مخلوط و متفاوت، تازه و خوش طعم هستید، پلو مخلوط مشهدی این كار را برایتان انجام می‌دهد. این غذا تركیبی از همان استانبولی و لوبیا پلوی خودمان است كه در كنار یك ماست خیار خوشمزه و طعم داده شده، احتمالاً هیچ‌ وقت مزه آن از زیر زبانتان بیرون نرود. این غذا، از گوشت، برنج، پیاز، هویج، رب گوجه‌فرنگی و ادویه‌های مختلف، درست شده است. اگر این غذا را با ته دیگی مثل نان لواش یا سیب‌زمینی هم درست كنید، دیگر انگشت‌هایتان را هم همراهش خواهید خورد.

 

بهترین غذاهای مشهدی-K0pgdrqQ7i