ریپورتاژ آگهی
سبزه میدان رشت چطور جایی است؟

سبزه میدان رشت چطور جایی است؟

از شناسه های شهری رشت می‌توان به سبزه میدان اشاره كرد، از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم سبزه میدان رشت چطور جایی است.
  • 1401/10/12
  • استان : گيلان
  • شهر : رشت
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : گیلان - رشت
تلفن : 66059000-021

از شناسه های شهری رشت می‌توان به سبزه میدان اشاره كرد، از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم سبزه میدان رشت چطور جایی است.

سبزه میدان رشت همان جاییست كه در بین شلوغی‌های شهر با قدم زدن، نشستن و استراحت در آن، خستگی‌تان در می‌رود. این میدان كه یك سمت آن به پیاده راه علم الهدی و میدان شهرداری رشت می‌رسد، در مركز شهر قرار دارد و پاتوق شهروندان رشتی محسوب می‌شود. در هر ساعت از روز كه به آن مراجعه كنید، جوانان و سالمندان هر كدام گوشه‌ای را اشغال كرده‌اند و با هم به گفتگو می‌پردازند. سبزه میدان یكی از میدان‌های قدیمی شهر به شمار می‌رود و بسیاری از گردشگران تور رشت علاوه بر بازدید از معروف‌ترین جاذبه‌های توریستی رشت، سری هم به این میدان می‌زنند.

تاریخچه سبزه میدان

سبزه میدان سابقا سبزه‌زاری بود كه بین دو محله استادسرا و محله كیاب رشت واقع شده بود. این سبزه‌زار تا محله چمارسرا امتداد داشت. ابتدای این سبزه‌زار یك آبگاه قرار گرفته بود و در كنار آن، گورستانی كه مجرمان را پس از اعدام در آن به خاك می سپردند. در عهد سلطنت مظفرالدین شاه، محمد ولی خان تنكابنی، ملقب به نصر السلطنه و حاكم رشت، تصمیم به عمران این ناحیه گرفت. در ابتدا امر به باغچه‌بندی و خیابان‌بندی و درختكاری قسمتی از سبزه‌زار مذكور كرد و نام آن را سبزه میدان گذاشت. وی گورستان كناری را متروك اعلام كرد. نصر السلطنه آبگاه مجاور را كه سالانه آبگیری نمی‌شد و فقط بر اثر باران، منجلابی برای زندگی قورباغه‌ها شده بود، با زباله‌های شهر پر كرد.

 همچنین خندق روبازی را با طاق آجری پوشاند كه از بازارچه سبزه میدان می‌گذشت و از حاشیه سبزه میدان به سوی محله پیرسرا و رودخانه گوهر رود می‌رفت. اراضی وسیع مجاور را نیز به شرط ایجاد خانه‌ها و دكان‌های مناسب به داوطلبانی واگذار كرد كه غالبا خان‌های فومن و شفت، تولم و كسما بودند. در مدتی كوتاه باغ و خیابان‌هایی به‌وجود آمد. در ضلع جنوبی سبزه میدان، مدرسه‌ای ساخته شد كه اشرف مظفری نام گرفت. این بنا در سال ۱۳۳۴ به وزارت معارف واگذار شد. بعد از انحلال مدرسه، اداره آموزش‌وپرورش آن را به شهرداری فروخت و شهرداری برای تعریض خیابان جنوبی سبزه میدان، این مدرسه را تخریب كرد. بعدها سبزه‌زار حوالی سبزه میدان، مبدل به خیابان طالقانی فعلی و آبگاه تبدیل به سینما شد.

سبزه میدان رشت، نقطه ای مهم در شهر

در قرن اخیر به تدریج با احداث ساختمان‌های مسكونی مختلف، مدرسه نیز در آن بنا نهاده شد و آنچه امروز می‌بینیم نیز یادگاری از گذشته است و حقیقتاً به عمران و آبادانی رسیدهاست. امروزه در سبزه میدان كتابخانه، فضای سبز، مراكز تجاری و غیره به چشم می‌خورد و به یكی از نقاط مهم شهر بدل گردیده است. در داخل میدان مجسمه‌هایی از مشاهیر گلانی همچون دكتر محمود بهزاد، پروفسور مجید سمیعی، شیون فومنی شاعر بزرگ گیلانی، پروفسور حسن اكبر زاده و غیره دیده می‌شود كه بازدید از آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود. در اطراف میدان مغازه‌های بستنی‌فروشی و خوراكی فروشی بسیاری دیده می‌شود كه می‌توانید خودتان را به یك بستنی خنك در زیر سایه درختان میدان میهمان كنید.

سبزه میدان رشت چطور جایی است؟-oLM3YScwWg

پاساژها و فروشگاه‌های شیك اطراف میدان و یا نزدیك به آن نیز فرصت خوبی فراهم می‌كند تا به گشت و گذار و خرید آنچه دوست دارید، بپردازید، انواع پوشاك، كفش و كیف را می‌توانید با قیمتی مناسب در سبزه میدان رشت پیدا كنید. گشت و گذار در پیاده راه علم الهدی نیز حال و هوای خود را دارد، همین‌طور كه پیاده‌روی می‌كنید، می‌توانید به میدان معروف شهرداری رشت برسید و عكس‌هایی زیبا در مقابل عمارت شهرداری در قاب دوربینتان ثبت نمایید.

از دیگر جاذبه‌های رشت نزدیك به سبزه میدان می‌توان به موزه رشت اشاره كرد كه در خیابان بیستون قرار دارد، بازار سنتی رشت نیز از دیگر دیدنی‌های این شهر است كه بازدید از آن می‌تواند برایتان جالب باشد. اگر قصد سفر به این شهر را دارید، پیشنهاد می‌كنیم رزرو هتل های رشت و پرواز خود به كارشناسان علاءالدین تراول بسپارید. ما برای شما امكان اقامت در هتل‌هایی چون كادوس، شبستان، پامچال و سایر هتل های خوب این شهر را با قیمتی استثنایی فراهم می‌كنیم تا خاطره‌ای خوش از سفر به این شهر داشته باشید.

سبزه میدان رشت چطور جایی است؟-lPkJoT3Gok
سبزه میدان رشت امروزه با مساحت ۲۹ هزار و ۷۰۰ متر مربع دارای فضای سبزی جذاب و دوست‌داشتنی است. در جای‌جای آن افرادی دیده می‌شوند كه در حال بازی شطرنج و دومینو هستند. تندیس‌هایی از مشاهیر گیلان نیز در قسمت‌های مختلف میدان نصب شده‌اند كه برخی از آن‌ها شامل شیون فومنی، پروفسورفضل‌الله رضا، دكتر محمود بهزاد، پروفسور مجید سمیعی و پروفسور حسن اكبرزاده می‌شود. سبزه میدان رشت در قسمت غربی شهر قرار دارد و در نزدیكی میدان شهرداری واقع شده است. خیابان‌های لاكانی، بیستون و استادسرا به این میدان ختم می‌شوند. خیابان علم الهدی نیز سبزه میدان و میدان شهرداری را به یك‌دیگر متصل می‌كند. آدرس گیلان- رشت- نزدیك میدان شهرداری