ریپورتاژ آگهی
بازار رشت، نمونه فرهنگ بومی گیلان

بازار رشت، نمونه فرهنگ بومی گیلان

یكی از فضاهای شهری كه امكان دیدن فرهنگ و مراودات را فراهم می‌كند بازار است از این رو با ما همراه باشید تا درباره بازار رشت، نمونه فرهنگ بومی گیلان بیشتر بدانیم.
  • 1401/10/12
  • استان : گيلان
  • شهر : رشت
  • دسته : بازارهای ایران
آدرس : گیلان - رشت
تلفن : 66059000-021

یكی از فضاهای شهری كه امكان دیدن فرهنگ و مراودات را فراهم می‌كند بازار است از این رو با ما همراه باشید تا درباره بازار رشت، نمونه فرهنگ بومی گیلان بیشتر بدانیم.

در گوشه‌وكنار بازار رشت می‌توان جلوه‌های گوناگونی از زیبایی‌های فرهنگ بومی مردم گیلان را یافت كه به نوبه خود بسیار زیبا و جذاب است. این بازار از بخش‌های گوناگونی نظیر كاروانسراها، طاقی‌ها و... تشكیل می‌شود. در بافت ۲۴ هكتاری بازار رشت، ۱۴ كاروانسرا وجود دارند كه توسط راسته‌های مختلف به هم مرتبط هستند. این كاروانسراها در دوره قاجاریه و اوایل دوره پهلوی به‌عنوان كانون‌های بازرگانی ساخته شدند. خرید از بازار بزرگ رشت با مشكلات عبوری روبرو است؛ اما از جذاب‌ترین دیدنی های استان گیلان و جالب‌ترین تجربه‌های سفر به رشت محسوب می‌شود.

قسمت‌های مختلف بازار رشت

با رفتن به بازار سنتی رشت متوجه خواهید شد كه این بازار از بخش های مختلفی تشكیل شده كه تماشا و خرید از هر كدام از این قسمت ها بسیار جذاب می باشد. در این بازار می توانید انواع مواد غذایی تازه را خریداری كرده و یا از طی كردن مسیر لذت ببرید. كاروانسرا های بازار بزرگ رشت از مواردی است كه نباید دیدن آن ها را از دست بدهید. ما در این جا به معرفی برخی از كاروانسرا های موجود در بازار رشت می پردازیم تا در هنگام ورود به بازار اطلاعات كافی درباره رشت و كاروانسراهایش داشته باشید.

بازار رشت، نمونه فرهنگ بومی گیلان-D5vxoa7or4

  • كاروانسرای محتشم: قدمت این بنا به سال ۱۳۰۰ برمی گردد و در جنوب شرق كاروانسرای گلشن بازار رشت قرار گرفته است. قدمت این كاروانسرا مروبط به دوران قاجار می باشد. كاروانسرای محتشم در سال ۱۳۸۴ در مجموعه آثار تاریخی به ثبت ملی رسیده است.
  • كاروانسرای چینی چیان: این كاروانسرا در بخش شمال غربی بازار در نزدیكی چهار سوق واقع شده و از قسمت غربی بعد از حلبی سازها در كنار سرای سعادت می باشد. كاروانسرای چینی چیان در سال ۱۳۰۸ به واسطه برادران چینی چیان در بازار رشت تاسیس شد.
  • كاروانسرای ملك: این بخش نیز در زمان قاجاریه در بازار سنتی رشت احداث شد و به عنوان مركز صادرات برنج به روسیه و ابریشم به شهر كاشان و یزد استفاده می شده.
  • طاقی سعادت: اگر به بازار رشت بروید می توانید در اطراف میدان بزرگ، طاقی سعادت را ببینید. این طاقی همانند كاروانسرای ملك در زمان قاجاریه ساخته شده. این طاقی در گذشته به عنوان یكی از مهم ترین مراكز تجاری شناخته میشد.
  • طاقی كوچك: اگر به قسمت شمالی بازار بروید می توانید كاروانسرای طاقی بزرگ را ببینید كه در كنار مسجد حاج مجتهد واقع شده است. این كاروانسرا از راه یك دالان به كاروانسرای طاقی بزرگ و كاروانسرای ملك متصل شده.
  • طاقی بزرگ: این كاروانسرا در جنوب طاقی كوچك و در غرب پلاستیك فروش ها در بازار رشت واقع شده است. قدمت این كاروانسرا به سال ۱۳۲۱ برمی گردد.

بازار رشت، نمونه فرهنگ بومی گیلان-nnixhJ9YhL

  • بهترین زمان بازدید از بازار رشت و خرید سوغاتی

    از آن جا كه رشت یكی از شهر های شمالی بوده احتمال بارندگی های زیاد در زمان هایی از سال را در این منطقه باید داشته باشید. این قضیه برای بازار گردی مناسب نیست و امكان دارد دچار مشكل شوید. هم چنین بهتر است زمانی به این شهر سفر كنید كه با آب و هوای خوب بتوانید دیگر جاذبه ها همانند باغ محتشم رشت را تماشا كنید. این شهر دارای تابستان هایی گرم و شرجی می باشد و دمای هوا در این فصل به بیش از مثبت ۳۸ درجه می رسد.

     

    طبق آن چه گفته شد مرداد گرم ترین ماه برای سفر به رشت است و در این ماه هوا به شدت شرجی بوده و تحمل آن كمی سخت می باشد. در زمستان نیز به دلیل سرد بودن هوا امكان دارد برف آمده و تحمل آب و هوا برای گشت و گذار در بازار مناسب نباشد. لذا اگر می خواهید بهترین زمان سفر به این شهر و بازدید از جاذبه های آن را مد نظر قرار دهید، اوایل بهار و ابتدای پاییز فرصت مناسبی برای شماست. چرا كه از اواسط مهر تا آبان ماه این شهر بارانی و مه آلود است و زیاد مناسب برای قدم زدن در بازار نمی باشد پس بهتر است برای دیدن بازار رشت در این ماه ها اقدام نكنید.

    یكی از مواردی كه می توانید از آن لذت برده و برای عزیزان خود چیزی تهیه نمایید، خرید سوغات در بازار پر رفت و آمد رشت است كه در میان انبوه بو ها و رنگ ها غرق در خوشی خواهید شد. شما در این بازار هر آن چه برای سوغات بخواهید می توانید تهیه نمایید، از سبزیجات گرفته تا زیتون و ماهی. هم چنین وجود موارد دیگری همچون: كلوچه فومن، باقالی تازه و… نیز به عنوان محصولات كشاورزی دیگر در این بازار یافت می شوند. لازم به ذكر است كه علاوه بر موارد ذكر شده شما می توانید به تهیه انواع صنایع دستی و موارد این چنینی بپردازیددر بازار بزرگ رشت بوها و رنگ‌ها در هم آمیخته‌اند. انواع و اقسام مواد خوراكی محلی را می‌توان در بازار مشاهده كرد، از سبزیجات گرفته تا ماهی و زیتون. همچنین رستوران‌ها و دكه‌های متعدد در سراسر بازار در حال فروش خوراكی‌های خوشمزه‌ای نظیر كلوچه فومن، رشته خشكار و باقالی تازه هستند. اگر علاقه‌ای به خرید خوراكی ندارید و اهل خرید صنایع دستی هستید، این بازار گزینه‌هایی برای شما نیز دارد. در میان تنوع اجناس بازار رشت، از محصولات كشاورزی گرفته تا انواع ماهی و خوراكی‌های خوشمزه، خریدی هیجان‌انگیز انتظار شما را می‌كشد. همچنین در كنار خرید، لذت بازدید از كاروانسراهای قدیمی رشت و طاقی‌های بزرگ و كوچك آن را نباید فراموش كرد.

بازار رشت، نمونه فرهنگ بومی گیلان-OxTKohhLH6