ریپورتاژ آگهی
آشنایی با چند جاذبه گردشگری طبیعی رشت

آشنایی با چند جاذبه گردشگری طبیعی رشت

استان گیلان و شهرستان‌های اطراف رشت یكی از خوش آب و هوا ترین مناطق كشور است كه می‌توان جاذبه‌های طبیعی فراوانی را در آن دید. در این مطلب به معرفی چند جاذبه گردشگری طبیعی رشت می‌پردازیم.
  • 1401/10/12
  • استان : گيلان
  • شهر : رشت
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : گیلان - رشت
تلفن : 66059000-021

استان گیلان و شهرستان‌های اطراف رشت یكی از خوش آب و هوا ترین مناطق كشور است كه می‌توان جاذبه‌های طبیعی فراوانی را در آن دید. در این مطلب به معرفی چند جاذبه گردشگری طبیعی رشت می‌پردازیم.

 شهر رشت در میان شهرهای شمال ایران همچون عروسی زیبا و پركرشمه است كه زیبایی مسحوركننده‌اش هر بیننده‌ای را به تحسین وا می‌دارد. جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این شهر بی‌شمار است؛‌ ازاین‌رو هر گردشگری ناچار است از میان ده‌ها مقصد بی‌نظیر، تنها چند جاذبه را برای بازدید انتخاب كند. آشنایی با جاهای دیدنی مقصد سفر به شما كمك می‌كند تا برنامه‌ریزی بهتری برای سفر خود داشته باشید. پیش از این درخصوص جاهای دیدنی شهر رشت سخن گفته‌ایم و این بار قصد داریم به معرفی چند جاذبه گردشگری طبیعی رشت بپردازیم.

رشت یكی از كلان‌شهرهای ایران، مركز استان گیلان در شمال ایران است كه از آن به عنوان شهر همیشه بیدار و شهر باران یاد می‌كنند. رشت پرجمعیت‌ترین شهر شمال ایران در بین سه استان حاشیه دریای خزر و بزرگترین، پرجمعیت‌ترین شهر گیلك‌نشین جهان محسوب می‌شود و سومین شهر گردشگرپذیر ایران است. این شهر در سال ۲۰۱۵ به عنوان شهر خلاق خوراك‌شناسی زیر نظر یونسكو و براساس استانداردهای آن به شبكه شهرهای خلاق جهان پیوست. استان گیلان، یكی از سرسبزترین استان‌های ایران با جنگل‌ها، پارك‌های جنگلی و فضاهای سبز است؛ پس از تجربه جاذبه‌های داخل شهر رشت مثل بازار بزرگ رشت و بازدید از میدان شهرداری، بهترین تصمیم برای گشت‌وگذار در خارج از شهر، لذت بردن از طبیعت بكر و سرسبزی‌های وسیع و بكر اطراف است. با ما همراه باشید تا دیدنی‌های اطراف رشت را بهتر بشناسید.

دریاچه‌های زیبای رشت

 

آشنایی با چند جاذبه گردشگری طبیعی رشت-WOpTq6XoTa

استان گیلان از نظر وجود دریاچه‌های طبیعی یكی از استان‌های غنی كشور است. در اینجا به معرفی چند دریاچه زیبای اطراف رشت می‌پردازیم.

دریاچه سراوان، زیبای دلفریب

چشم‌انداز طبیعی زیبا، درختان سر به فلك كشیده، رودخانه‌های خروشان و جنگل بكر، بخشی از جذابیت‌های اطراف دریاچه سراوان هستند؛ اما دریاچه سراوان مشهورترین جاذبه پارك جنگلی سراوان به شمار می‌رود. گردشگران زیادی در طول سال برای بازدید از مرداب سراوان به این منطقه سفر می‌كنند. سراسر استان گیلان را جنگل‌های سبز و جاذبه‌های طبیعی فرا گرفته است كه این استان را به یكی از پر ترددترین مقاصد گردشگری و طبیعت گردی در ایران تبدیل كرده‌اند.

دریاچه سراوان در سمت چپ ورودی فاز دوم پارك جنگلی سراوان قرار گرفته است. این منطقه از توابع بخش سنگر شهرستان رشت است و از قدیمی‌ترین عرصه‌های جنگلی در ایران به شمار می‌رود. برای رفتن به دریاچه سراوان باید به پارك جنگلی سراوان در كیلومتر ۱۷ اتوبان رشت-قزوین بروید. این پارك در سمت غرب جاده قرار دارد.

پارك جنگلی سراوان در حد فاصل رشت تا سیاهكل، در محدوده وسیعی از جنگل سراوان قرار دارد. این پارك جنگلی از شرق به اتوبان رشت-قزوین، از جنوب به روستای كچا، از غرب به روستای بهدان و از شمال به جاده نیروگاه می‌رسد.

دریاچه سقالكسار، ویویی كه باور نمی‌كنید در ایران است

آشنایی با چند جاذبه گردشگری طبیعی رشت-zs4Pngxhzb

روستای سقالكسار در فاصله بسیار كوتاهی از رشت، مكانی بی‌نظیر با امكانات مناسب است. دریاچه سقالكسار، پاك‌ترین دریاچه گیلان، شاید برای شما بسیار آشنا باشد؛ بله درست حدس زدید، این دریاچه لوكیشن فیلم ماهی و گربه است.

در ادامه با ما همراه باشید تا شما را به سفری به میان این دریاچه نیلگون ببریم كه آیینه‌ای شفاف از زیبایی‌های اطراف است و انعكاس درختان انبوه در آن، آرامش و سكونی عجیب را به گردشگران هدیه می‌كند؛ چشم‌اندازی كه نمی‌توان از آن چشم برداشت.

برای دسترسی به روستای سقالكسار از تهران، از طریق آزادراه تهران - كرج، كرج - قزوین و قزوین - رشت به‌سمت شهر رشت حركت كنید. بعد از گذر از عوارضی رشت و پلیس راه، نرسیده به رشت در تقاطع روگذر به‌سمت فومن بروید. حدود ۱۴ كیلومتر در جاده فومن رانندگی كنید تا به بقعه آقاسید شریف برسید. به‌سمت چپ بپیچید و وارد روستای سقالكسار شوید. مسیر را ادامه دهید و با توجه به تابلوهای راهنما خود را به سد خاكی سقالكسار برسانید.

در دریاچه سقالكسار، امكان قایق سواری برای گردشگران و مسافران فراهم شده است. با سوار شدن بر قایق‌های پدالی و پارویی چشم‌اندازهای اطراف را تماشا كنید و خاطره‌ای فراموش‌نشدنی از سفر خود بسازید. هزینه قایق سواری در این دریاچه بسته به زمان سفر و قایق سواری از ۳۰ هزار تومان به بالا متغیر است.

تالاب عینك، تالابی زیبا با اسمی عجیب

تالاب عینك یا دریاچه عینك یا مرداب عینك تالابی‌ است طبیعی كه در منطقه ۴ شهر رشت واقع است. این تالاب از شرق به تقاطع غیرهمسطح شهدای گمنام، از شمال به بلوار شهید افتخاری، از جنوب به پارك دانشجو و مناطق مسكونی غیرمجاز و از غرب به شركت دخانیات رشت محدود شده است. این تالاب بزرگ‌ترین تالاب شهری ایران و دومین تالاب بزرگ استان گیلان است. این تالاب به دلیل آن كه در عكس‌های هوایی شبیه عینك است به این نام خوانده می‌شود. این مرداب از مناطق گردشگری مهم و مكان های دیدنی رشت به شمار می‌رود. محیط آن ۱۲ كیلومتر و پهنه آبی آن ۴۴ هكتار و حریم و پهنه ساحلی و خشكی آن ۱۶۳ هكتار است.

جنگل‌های زیبای اطراف رشتاز دیگر جاذبه‌های طبیعی رشت مناظر جنگلی بكر و بی نظیر آن است. چند تا از زیباترین این جنگل ها موارد زیر است.

جنگل نقله بر

جنگل نقله بر از دیگر جنگل‌های دلربای شمال ایران است كه برای عاشقان طبیعت و طبیعت‌گردی، به‌سان بهشتی بی‌همتا می‌ماند. گشت‌وگذار در این جنگل بكر و سرسبز با تماشای چشم‌اندازهای بی‌نظیر قله درفك، گذر از شالیزارهای خوش‌عطر، تنفس هوای پاك، گوش سپردن به صدای طبیعت و پرندگان و حضور در ساحل پرآرامش رودخانه پرآب سفید رود همراه خواهد بود. جنگل نقله بر مملوء از گیاهان و درختان متنوع است كه از جمله آن‌ها می‌توان به درختان ممرز و انجیلی اشاره كرد. حیواناتی همچون شغال و گراز و پرندگانی مانند گنجشك، قمری، توكای سیاه، كمركولی جنگلی و… حیات وحش این جنگل بكر را تشكیل می‌دهند.

دیدن از روستای كچا را از دست ندهید

آشنایی با چند جاذبه گردشگری طبیعی رشت-2gfhXKDYPl