ریپورتاژ آگهی
جاذبه‌های گردشگری رشت كجاست؟

جاذبه‌های گردشگری رشت كجاست؟

رشت شهری است كه می‌توان ساعت در كوچه پس كوچه‌های آن قدم زد و از زیبایی‌های آن لذت برد. در این مطلب مسیر دسترسی به مهم ترین جاذبه‌های گردشگری رشت را با شما در میان می‌گذاریم.
  • 1401/10/12
  • استان : گيلان
  • شهر : رشت
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : خانه قدیری در استان گیلان، شهر رشت، ضلع شرقی سبزه میدان رشت، انتهای كوچه اختیاری واقع شده است.
تلفن : 66059000-021

رشت شهری است كه می‌توان ساعت در كوچه پس كوچه‌های آن قدم زد و از زیبایی‌های آن لذت برد. در این مطلب مسیر دسترسی به مهم ترین جاذبه‌های گردشگری رشت را با شما در میان می‌گذاریم.

رشت از آب و هوای مدیترانه ای برخوردار بوده و به همین خاطر تابستان هایی بسیار گرم و شرجی و زمستان هایی سرد و مرطوب دارد. جاذبه های دیدنی و گردشگری رشت تنها به جاذبه های طبیعی آن محدود نمی شود و جاذبه ها

 

ی تاریخی متعددی را نیز در خود جای داده است.

 

این شهر به لحاظ تاریخی بزرگترین مركز تجاری بوده كه ایران را به كشورهای اروپایی و روسیه پیوند می داد. شهر رشت دارای قدمتی بسیار طولانی بوده و به قرن ۱۳ میلادی می رسد. این شهر از زمان روی كار آمدن شاه عباس صفوی رونق یافت و به عنوان دروازه تجاری ایران و اروپا شناخته شد. جاذبه های تاریخی و طبیعی رشت به گونه ای است كه توانسته شهرت بسیار زیادی در میان گردشگران به دست آورد.

این شهر همواره می‌تواند یكی از گزینه‌های اصلی برای سفر در فصل پاییز و زمستان باشد و خاطرات دل‌انگیزی را از مسافرت برای شما خلق كند. مطلب كوتاه، جاهای دیدنی رشت با عكس را برایتان فهرست كرده است تا در طول سفر خود به این منطقه، تجارب دل‌چسبی كسب كنید.

 

پارك ملت، اینبار در رشت

پارك ملت رشت یكی از پارك‌های قدیمی این شهر محسوب می‌شود و میزبان درختانی قدیمی است. خیلی‌ها این پارك را با نام سیاه باغ هم می‌شناسند. مساحت پارك ملت رشت به ۱۲۰ هزار متر می‌رسد و در منطقه سه شهر رشت و بلوار شهید انصاری واقع شده است. شما می‌توانید در این پارك كمپ‌های مجهز متعددی را برای اسكان پیدا كنید. بهتر است بدانید كه آكواریوم بزرگی در پارك ملت احداث شده و در آن ماهی‌های زینتی متعددی نگهداری می‌شود. پس اگر عاشق ماهی‌ها هستید بازدید از این منطقه دیدنی را به هیچ عنوان از دست ندهید.

این پارك در منطقه سه شهر رشت، بلوار شهید انصاری، سه راه كانادا واقع شده است.

موزه میراث روستایی گیلان

موزه‌ی میراث روستایی گیلان یكی از بهترین جاهای دیدنی رشت است. این موزه از فضای باز كلبه‌های سنتی گیلان كه به شكل زیبایی در كنار یكدیگر قرار گرفته‌اند، و معماری مناطق مختلف استان را نشان می‌دهند، تشكیل شده است. در ۴۵ هكتار از پارك جنگلی سراوان، ۱۸ كیلومتری جنوب رشت، هفت روستای كامل تا كنون بازسازی شده‌اند.

 

در این نمایشگاه‌های متفاوتی مثل نمایش سنت‌های منطقه‌ی گیلان، آداب و رسوم، صنایع دستی و هنرهای بومی در طول سال برگزار می‌شود كه می‌توان آن‌ها را از نزدیك مشاهده و تجربه كرد. می‌توانید در كافه‌ موزه، در اجرای برخی از این سنت‌ها مشاركت داشته باشید.

ساعت ۹ صبح تا ۶ بعد از ظهر می‌توانید به گیلان،كیلومتر ١٨ آزادراه رشت-قزوین، نرسیده به پلیس راه، جاده‌ سراوان-شفت رفته و از این موزه دیدن كنید.

باغ محتشم، من و تو ....

یكی دیگر از دیدنی های رشت، باغ محتشم نام دارد كه از زمان ناصرالدین شاه قاجار به جا مانده است. باغ محتشم كه با نام پارك شهر رشت نیز شناخته می شود، عنوان قدیمی ترین پارك رشت را به خود اختصاص داده است. در ضلع جنوبی باغ محتشم، عمارتی وجود دارد كه به دست اكبرخان بیگلربیگی در زمان قاجار ساخته شده است. این عمارت با نام عمارت كلاه فرنگی شناخته می شود. این بنا به صورت چند ضلعی ساخته شده و باعث شهرت آن شده است. طبقه فوقانی این عمارت به شكل كلاه سیلندری بوده و به همین دلیل كلاه فرنگی نام گرفت. بعد از آن كه اكبرخان بیگلربیگی از دنیا رفت، این باغ به دخترش رسید.

از آنجایی دختر وی با پسر عموی پدرش، صادق خان محتشم الملك ازدواج كرده بود و این باغ با نام باغ محتشم معروف شد. بهترین زمان بازدیداز این باغ فصل پاییز بوده كه تمام برگ های باغ به رنگ های زرد، قرمز و سبز در می آیند. در این باغ دیواری مصنوعی جهت تمرین سنگ نوردی توسط كانون پرورش فكری كودكان قرار داده شده و همچنین زمین فوتبال نیز از دیگر امكانات رفاهی و تفریحی پارك شهر رشت محسوب می شود. از دیگر زیبایی های باغ، وجود رودخانه گوهر رود است كه از جنوب باغ می گذرد. عمارت كلاه فرنگی رشت در سال ۱۳۷۴ در اختیار مدیریت میراث فرهنگی گیلان قرار گرفت و در تاریخ ۲۶ آبان سال ۱۳۷۵ با شماره ۱۷۶۴ در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردید.

میدان شهرداری رشت در مركز این شهر واقع شده و یكی از دیدنی‌های این منطقه محسوب می‌شود. مجموعه بناهایی كه در این میدان قرار دارند در اوایل حكمرانی رضا شاه پهلوی احداث شدند. این مجموعه شامل كاخ شهرداری، موزه‌ پست و ساختمان قدیمی هتل ایران است و در سال ۱۳۵۶ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

 

جاذبه‌های گردشگری رشت كجاست؟-KniSdFp46u

جموعه میدان شهرداری یكی از محبوب‌ترین و همچنین مشهورترین جاذبه‌های رشت است. قدمت این مجموعه دیدنی به دوران پهلوی اول می‌رسد و شامل ساختمان شهرداری، برج ساعت، موزه پست و ساختمان قدیمی هتل ایران می‌شود.

 

با دیدن مجموعه زیبای شهرداری می‌توانید به قدیم سفر كنید و حال و هوای پهلوی را متصور شوید. ساختمان شهرداری و برج معروف ساعت كه به عنوان نماد شهر رشت معرفی می‌شوند، جزو زیباترین بناهای مجموعه هستند. از جذابیت‌های این مجموعه می‌توان به اجرای موسیقی زنده در مناسبت‌ها و ایام خاص سال در محوطه شهرداری اشاره كرد كه مورد علاقه مردم و گردشگران است.

خانه قدیری، خانه‌ای كمتر شناخته شده

كی از جاذبه های گردشگری رشت خانه قدیری نام دارد كه قدمت آن اواخر دوره قاجار می رسد. خانه قدیری یكی از زیباترین خانه های تاریخی این شهر به شمار می رود و در طول عمر خود مالكان متعددی را به خود دیده است. این خانه به دست یكی از حكمرانان گیلان به نام محمد ولی خان تنكابنی سپهدار ساخته شده است. حالا می خواهیم بدانیم كه چرا این خانه با نام قدیری نامگذاری شد. آخرین مالك این خانه تاریخی شخصی به نام دكتر نصیری بود كه این خانه زیبا را به عنوان مهریه به نام همسرش كه اكرم قدیری بود در آورد و از همین رو با نام خانه قدیری شهرت یافت.

 

جاذبه‌های گردشگری رشت كجاست؟-Dja53an6nA

سبك معماری این خانه برگرفته از سبك معماری دوارن قاجار می باشد و بخش ورودی خانه نیز در ارتفاع بالاتری نسبت به حیاط باصفا و زیبای آن قرار گرفته است. در این حیاط بزرگ، درختانی تنومند، كهن سال و بلند قامت جای گرفته اند كه بر زیبایی چهره آن افزوده اند. نمای بیرونی خانه قدیری از آجرهای قدیمی ساخته شده است و سقف آن به صورت لمبه كوبی می باشد. این خانه تاریخی در سال ۱۳۶۷ هجری شمسی دچار حریق گردید و به سبب آن آسیب های فراوانی به آن وارد شد. در حال حاضر خانه تاریخی قدیری در اختیار پژوهشكده میراث فرهنگی قرار گرفته است و همچنین به عنوان یكی از آثار ملی با شماره ۲۶۸۶ در تاریخ ۱۷ خرداد سال ۱۳۷۹ به لیست آثار ملی ایران اضافه گردید.

 آدرس خانه قدیری در استان گیلان، شهر رشت، ضلع شرقی سبزه میدان رشت، انتهای كوچه اختیاری واقع شده است.