ریپورتاژ آگهی
سوغات اردبیل چیست

سوغات اردبیل چیست

در این مطلب قصد داریم به جواب این سوال بپردازیم كه سوغات اردبیل چیست و از كجا می‌توان نسبت به تهیه آن اقدام كرد. همراه ما باشید.
  • 1401/10/12
  • استان : اردبيل
  • شهر : اردبيل
  • دسته : آداب محلی ایران
آدرس : اردبیل _ اردبیل
تلفن : 66059000-021

در این مطلب قصد داریم به جواب این سوال بپردازیم كه سوغات اردبیل چیست و از كجا می‌توان نسبت به تهیه آن اقدام كرد. همراه ما باشید.

 اردبیل از جمله استان‌های معروفی به حساب می‌آید كه دارای سوغاتی‌های معروفی است. این سوغاتی‌ها طیف گسترده‌ای را به خود اختصاص داده‌اند. اگر این سؤال نیز برای شما پیش آمده است كه سوغات اردبیل چیست، این مطلب مناسب شما است. در این مطلب مهم‌ترین سوغات را به شما معرفی خواهیم كرد تا هنگام سفر بدانید مناسب‌ترین گزینه‌ها برای خرید شامل چه مواردی می‌شوند؛ پس همراه ما باشید.

آیا می‌دانید سوغات اردبیل چیست؟

برای پاسخ به جواب سؤال سوغات اردبیل چیست، باید بگوییم با دو دسته‌بندی متفاوت روبه‌رو خواهید شد كه شامل خوراكی و صنایع دستی می‌شوند. هر كدام از این گزینه‌ها طرف‌داران مخصوص به خود را دارند و شما می‌توانید هنگام سفر از آن‌ها چند نمونه تهیه كنید.

عسل سبلان

یكی از معروف‌ترین سوغاتی‌های اردبیل، عسل است. سبلان یكی از برترین مناطقی به شمار می‌رود كه در عرضه تولید عسل فعالیت گسترده دارد. دشت‌های پونه، گشنیز، آویشن، گون و اقاقیا باعث شده‌اند عسل تولیدشده از كیفیت بالایی برخوردار باشد و مزه خوبی را به شما هدیه دهد. لازم به ذكر است عسل سبلان در طعم‌های مختلفی تولید می‌شود كه از جمله آن‌ها می‌توانیم به عسل گون و آویشن و عسل چهل گیاه اشاره كنیم.

 

سوغات اردبیل چیست-Te5gzlc0KG

حلوای سیاه؛ از سوغاتی‌های اردبیل

اگر به دنبال جواب این سؤال هستید كه سوغات اردبیل چیست، باید بگوییم یكی از آن‌ها حلوای سیاه است. این حلوا در مناطق خلخال بسیار پرطرف‌دار بوده و پخت آن در عید فطر و همچنین سایر مناسب‌های مذهبی بسیار رایج است. بر اساس رسم و رسوماتی كه وجود دارند، در مراسم‌های عروسی از حلوای سیاه برای هدیه دادن به عروس بهره برده می‌شود.

 

تخمه آفتاب‌گردان

از دیگر سوغاتی‌های اردبیل می‌توانیم به تخمه آفتاب‌گردان اشاره كنیم كه رشد و پرورش آن در همین شهر صورت می‌گیرد. این محصول علاوه بر اینكه تأمین‌كننده مواد ضروری بدن است، می‌تواند در دورهمی‌ها نیز به كار بیاید؛ پس به طور كلی اگر به اردبیل سفر كردید، می‌توانید از تخمه آفتاب‌گردان به عنوان یكی از مهم‌ترین رهاوردها بهره ببرید.

 

سوغات اردبیل چیست-MImXc3LkpI

جاجیم؛ از مهم‌ترین صنایع دستی اردبیل

از مهم‌ترین صنایع دستی اردبیل می‌توانیم به جاجیم اشاره كنیم. جاجیم‌بافی در اردبیل و البته ایران تاریخچه‌ای بسیار قدیمی دارد. برای بافتن جاجیم از طرح‌های هندسی گوناگونی بهره برده می‌شود كه از محبوب‌ترین آن‌ها می‌توانیم به لوزی اشاره كنیم. در قدیم برای اینكه دور رختخواب‌ها چیزی بپیچند، از جاجیم استفاده می‌كردند. امروزه در خانه‌های سنتی می‌توانید شاهد حضور انواع جاجیم‌ها باشید.

گلیم

از دیگر سوغات اردبیل می‌توانیم به گلیم اشاره كنیم. یكی از قدیمی‌ترین گلیم‌های ایران از عصر اشكانیان بر جای مانده است؛ پس می‌توانید متوجه شوید كه چقدر قدمت این هنر طولانی است. هر نقطه از ایران شكل خاصی از گلیم را تولید می‌كند و برای طراحی از فرهنگ و آداب و رسوم بهره برده می‌شود. امروزه عشایر اردبیل از گلیم به وفور استفاده می‌كنند و كاربردهای متفاوتی دارند كه از جمله آن‌ها می‌توانیم به خورجین، كیسه، رختخواب پیچ و در نهایت مصارف تزئینی اشاره كنیم.

لباس محلی

در ادامه مقاله سوغات اردبیل چیست، به معرفی گزینه دیگر می‌پردازیم. اردبیل لباس‌های محلی فراوانی دارد كه توانسته‌اند از زیبایی ویژه‌ای بهره ببرند. در واقع زنان هنرمند اردبیل با دستان خود این لباس‌ها رو می‌دوزند؛ به همین علت حس ویژه‌ای از آن‌ها دریافت خواهید كرد. این لباس‌های محلی در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف یافت می‌شوند و شما می‌توانید بر اساس سلیقه خود نسبت به انتخاب یكی از آن‌ها اقدام كنید.

سرشیر و كره حیوانی؛ از سوغاتی‌های اردبیل

به طور كلی اردبیل آوازه بسیار خوبی در زمینه تولید انواع محصولات لبنی طبیعی دارد. از مهم‌ترین این محصولات می‌توانیم به سرشیر و كره حیوانی اشاره داشته باشیم. اگر راهی این استان هستید، به شما پیشنهاد می‌كنیم برای صبحانه حتماً این دو گزینه را انتخاب كنید. طعمی كه سرشیر و كره حیوانی دارد، هیچ‌وقت از ذهن شما بیرون نخواهد رفت.

نقاشی روی چرم

در اردبیل مغازه‌های مختلفی وجود دارند كه روی چرم نقاشی می‌كشند و آن‌ها را به عنوان مهم‌ترین صنایع دستی اردبیل به فروش می‌رسانند. برای این كار رایج است از چرم گوسفند استفاده شود. از زیبایی‌های منحصربه‌فرد این نقاشی‌ها نمی‌توانیم گذر كنیم. همچنین مشاهده این نقاشی‌ها برای گردشگران و توریست‌ها بسیار جذابیت دارد.

ظروف مسی

در راستای سوغات اردبیل چیست، به گزینه دیگر می‌رسیم. اردبیل دارای مغازه‌هایی است كه می‌توانید شاهد انواع ظروف مسی باشید. دلیل این امر می‌تواند به قدمت هنر مسگری در این استان برگردد. ظروفی كه در اردبیل تولید می‌شوند علاوه بر اینكه دارای كیفیت بالایی هستند، این قابلیت را دارند در خوشمزه‌تر كردن غذاها نیز تأثیر خود را بگذارند.

 

سوغات اردبیل چیست-glH2rfY3Kw

از كجا سوغاتی اردبیل بخریم؟

حالا شاید این سؤال برای شما مطرح شود كه از كجا می‌توان سوغاتی‌های اردبیل را خریداری كرد؟ مراكز و بازارهای مختلفی در اردبیل وجود دارند كه شما می‌توانید انواع سوغاتی‌ها و محصولات را پیدا كنید. بازار قدیمی اردبیل یكی از مناسب‌ترین گزینه‌ها است؛ زیرا از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در بازار مذكور یافت می‌شود.

سخن آخر درباره سوغات اردبیل چیست

در این مطلب سعی كردیم شما را با جواب سؤال سوغات اردبیل چیست، آشنا كنیم. اردبیل دارای صنایع دستی و انواع خوراكی‌های مختلف است و هر كدام از آن‌ها توانسته‌اند نظر گردشگران مختلف را به خود جذب كنند. اگر به دنبال این هستید رهاوردی از سفر خود داشته باشید، گزینه‌هایی كه ذكر كردیم می‌توانند در اولویت قرار بگیرند.