ریپورتاژ آگهی
چگونه به رشت برویم؟

چگونه به رشت برویم؟

رشت شهری است كه مركز استان گیلان است. این شهر به عنوان قطبی اقتصادی، گردشگری و صنعتی در استان نقش‌آفرینی می‌كند و از این جهت همواره سفرهای فراوانی به این شهر صورت می‌گیرد. اما برای لذت بردن از این سفر خاص توصیه هایی برای شما داریم. با ما همراه باشید.
  • 1401/10/12
  • استان : گيلان
  • شهر : رشت
  • دسته : مكانهای تفریحی جهان
آدرس : گیلان - رشت
تلفن : 66059000-021

رشت شهری است كه مركز استان گیلان است. این شهر به عنوان قطبی اقتصادی، گردشگری و صنعتی در استان نقش‌آفرینی می‌كند و از این جهت همواره سفرهای فراوانی به این شهر صورت می‌گیرد. اما برای لذت بردن از این سفر خاص توصیه هایی برای شما داریم. با ما همراه باشید.

 احتمالا سابقه تاریخی رشت به دوره قبل از اسلام و دوره ساسانیان مربوط می‌شود. در كتابی به نام «جغرافیای حدود العالم» كه نگارش آن مربوط به سال ۳۷۲ هجری قمری است، چنین آمده كه «رشت از آبادی‌های كهن ایران است» و صفت "ناحیت بزرگ" به رشت نسبت داده شده است. در زمان‌های گذشته رشت قصبه‌ای میان دو رودخانه سیاهرود و گوهررود بود.

نام قدیمی رشت "دارالمرز" یا "دارالامان" بود و پیش‌تر به آن "بیه" نیز گفته می‌شد. در لغت نامه معنای بیه، رود و یا مصب بین دو رودخانه است و علت نامگذاری شهر نیز قرار داشتن آن بین دو رودخانه بوده است. به اعتقاد دهخدا، رشت در سال ۹۰۰ هجری ساخته شده است و كلمه رشت به حساب ابجد ۹۰۰ هجری است. به همین دلیل از ماده تاریخ شهر برای نامش استفاده كرده‌اند. از زمان شاه عباس صفوی، شهر رشت كه یك قصبه بود، آبادانی یافت و در دوره قاجار نیز به دلیل توسعه اقتصادی ایران و روسیه گسترش و توسعه یافت.

 

چگونه به رشت برویم؟-A4coy2JJ9z

رشت پرجمعیت‌ترین شهر شمالی ایران است كه به شهر باران شهرت دارد. یكی از مهم‌ترین قطب‌های گردشگری ایران، رشت است كه دارای جاذبه‌های متعدد طبیعی و تاریخی است. این شهر بارانی علاوه بر دارا بودن قدمت دیرینه، فرهنگ كهن و اصیلی نیز دارد كه بر جذابیت‌های آن افزوده است. اگر قصد سفر به گیلان را داشته باشید، بدون شك رشت یكی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری خواهد بود. غذاهای محلی، صنایع دستی، طبیعت بكر و تاریخ كهن همگی شما را به بازدید از این شهر شمالی ترغیب خواهد كرد.

آب و هوای رشت چگونه است؟

رشت، بزرگ‌ترین شهری است كه در سواحل جنوبی دریای خزر قرار دارد و از آب و هوای معتدل و شبه مدیترانه‌ای برخوردار است. آب و هوای این شهر زیبا در تابستان گرم و شرجی بوده و در زمستان سرد و مرطوب می‌شود. رشت، به دلیل موقعیت جغرافیایی و واقع شدن در جوار دریای خزر و رشته كوه‌های البرز، توانسته میان مراكز استان‌های كشور بالاترین آمار بارش را به خود اختصاص دهد. به همین سبب است كه آن را شهر باران نامیده‌اند. بیشترین میزان بارش در رشت در پاییز و كم‌ترین میزان بارش در تابستان است. میانگین دمای هوای رشت ۹/۱۵ درجه سانتی‌گراد برآورد شده است.

چگونه به رشت برویم؟-bDSzKWq1gE

رشت، تابستان‌های گرم و شرجی با دمای ۳۷ درجه سانتی گراد تجربه می‌كند و می‌توان گفت رطوبت هوا در این فصل بسیار آزاردهنده است. طبق اطلاعات هواشناسی، گرم‌ترین زمان رشت ماه مرداد و سردترین زمانش ماه بهمن است. در زمستان دمای هوای رشت تا منفی ۵ درجه كاهش می‌یابد. بنابراین، بهترین زمان سفر به رشت از نظر آب و هوا، اوایل بهار (اردیبهشت) تا اواخر آن و اوایل پاییز است. در ماه مهر سردی هوا چندان زیاد نیست و منظره رنگارنگ پاییزی رشت بی‌نظیر و رویایی می‌شود. برای تجربه هوای مه آلود و بارانی و اكسیژن خالص در رشت، بهتر است بلیط هواپیما را از اواسط مهر تا اوایل آبان خریداری كنید.

دسترسی به رشت

رشت، مركز استان گیلان راههای ارتباطی هوایی، زمینی و ریلی دارد و گردشگران می‌توانند به هر طریقی كه مایل هستند، به رشت سفر كنند. شما می‌توانید با خرید بلیط هواپیما سریع‌ترین و آسان‌ترین روش سفر به رشت را تجربه كنید. با خرید بلیط قطار علاوه بر صرفه جویی در هزینه، سفری راحت و ایمن داشته باشید. همچنین، سفر با اتوبوس به رشت علاوه بر مقرون به صرفه بودن، به شما این امكان را می‌دهد كه از مناظر جذاب جاده شمال لذت ببرید. ممكن است بسیاری از گردشگران هم سفر با خودروی شخصی‌شان را ترجیح دهند. در هر صورت سفر به رشت سفری خاطره انگیز و شیرین برایتان خواهد شد.

فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت با كد یاتا (RAS) و كد ایكائو (OIGG)، در بلوار ولیعصر رشت قرار دارد. فرودگاه سردار جنگل رشت به لحاظ دسترسی شهری در رشت، به عنوان یكی از برترین فرودگاه‌های ایران معرفی شده است. فرودگاه رشت به دلیل قرار گرفتن در دل استان گیلان و ۷ كیلومتری جاده رشت به انزلی، سفرهای هوایی تمام شهرستان‌های استان گیلان و استان‌های همجوار را پوشش می‌دهد. می‌توانید با خرید بلیط هواپیما سفری راحت و آسان به رشت تجربه كنید.

وضعیت حمل و نقل عمومی

برای گشت و گذار در سطح شهر رشت می‌توانید از اتوبوس و تاكسی استفاده كنید. هزینه بلیت اتوبوس در رشت اندك است و در مناطقی چون میدان شهرداری رشت  و اماكن شلوغ و دیدنی اتوبوس به راحتی قابل دسترس است. اما متاسفانه برای جابجایی در حاشیه شهر و مناطق كم تردد وسایل حمل و نقل عمومی زیادی وجود ندارند و استفاده از ماشین شخصی پیشنهاد می‌گردد. همچنین، بیش از ۶ هزار تاكسی درون شهری در شهر رشت فعالیت می‌كنند و نرخ كرایه مسیر كوتاه هزار تومان است.

در رشت چه بخوریم؟

كباب ترش

بهترین جا برای خوردن غذاهای ترش شمال ایران و رشت است. كباب ترش از گوشت گوسفند و گوساله درست می‌شود كه با رب انار، سیر، پیاز، گردو و آب انار مزه‌دار می‌شود.

میرزا قاسمی

در بسیاری از رستوران‌ها كه بروید، میرزا قاسمی را در قسمت پیش‌غذای منو پیدا می‌كنید. البته كه این غذا را به عنوان غذای اصلی هم می‌توانید سفارش دهید. سیر، بادمجان كبابی، تخم مرغ، رب و گوجه، مواد اصلی میرزا قاسمی هستند.

باقلا قاتق

مگر می‌شود در لیست غذاهای رشت، یادی از باقلاقاتق نكرد؟ از تركیب شوید خشك، باقالی، سیر، تخم مرغ و زردچوبه، باقلا قاتق حاضر و آماده می‌شود.

واویشكا

 

 

چگونه به رشت برویم؟-8WziTCOA8Q
از اسمش می‌توانید حدس بزنید كه این غذا بومی نیست و به‌خاطر نفوذ روس‌ها به ایران وارد شده. البته كه به جغور بغور و جزبز هم واویشكا را می‌شناسند. واویشكا را با دل جگر، سیب‌زمینی، پیاز، تخم مرغ و ادویه‌جات درست می‌كنند.