ریپورتاژ آگهی
جاهای دیدنی اردكان

جاهای دیدنی اردكان

در این مقاله به معرفی تعدادی از برترین جاهای دیدنی اردكان و نكات مهم و مرتبط با آن ها خواهیم پرداخت.
  • 1401/10/11
  • استان : يزد
  • شهر : اردکان
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : در این مقاله به معرفی تعدادی از برترین جاهای دیدنی اردكان و نكات مهم و مرتبط با آن ها خواهیم پرداخت.
تلفن : 66059000-021

در این مقاله به معرفی تعدادی از برترین جاهای دیدنی اردكان و نكات مهم و مرتبط با آن ها خواهیم پرداخت.

 شهر اردكان یكی از بزرگترین شهر های استان یزد می باشد كه سالانه توریستان بسیار زیادی را از شهر های مختلف كشور به خود جذب می كند. به طور كلی اغلب مسافرانی كه استان یزد را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می كنند، در طول سفر به شهر اردكان نیز سر می زنند. شهر اردكان از نظر وسعت و جمعیت بعد از شهر یزد در رتبه دوم از بزرگترین شهر های استان یزد قرار می گیرد. این شهر دارای تاریخچه بسیار غنی و قابل توجهی می باشد. به همین دلیل امروزه شما می توانید آثار تاریخی و جاذبه های توریستی متعددی را در آن مشاهده فرمایید. در ادامه شما را با تعدادی از برترین جاهای دیدنی اردكان آشنا خواهیم كرد.

برترین جاهای دیدنی اردكان :

پیر سبز چك چك :

زیارتگاه چك چك یكی از مشهور ترین زیارتگاه های متعلق به زرتشتیان می باشد كه همچنان در مواقع خاصی از سال فعالیت می كند. این زیارتگاه به طور سالانه میزبان زرتشتیانی می باشد كه از سراسر نقاط كشور به استان یزد سفر می كنند. زیارتگاه پیر سبز چك چك در مكانی خاص و منحصر به فرد و در میان كوه های اردكان و انجیره قرار گرفته است. لازم به ذكر است كه نام این زیارتگاه به معنی صدای چكیدن قطره های آب بر روی سنگ می باشد. بررسی های تاریخی نشان میدهند كه قدمت این زیارتگاه به زمان حكومت ساسانیان باز می گردد.

مسجد جامع اردكان :

مسجد جامع اردكان یكی دیگر از برترین جاهای دیدنی اردكان می باشد. این مسجد تاریخی در بافت قدیمی شهر اردكان قرار گرفته و شناخته شده ترین جاذبه مذهبی – تاریخی شهر می باشد. قدمت این مسجد به زمان حكومت صفویه باز می گردد. به طور كلی در زمان حكومت صفویه مسجد های متعددی با معماری های بی نظیر در سراسر ایران ساخته شدند كه مسجد جامع اردكان یكی از برترین آن ها می باشد. لازم به ذكر است كه تجهیزات تاریخی موجود در این مسجد مانند زیر انداز موجود در آن، امروزه در موزه مردم شناسی شهر اردكان نگهداری می شود.

جاهای دیدنی اردكان-e4fJuL75lK

خانه تقدیری اردكان :

خانه تقدیری اردكان یكی دیگر از جاهای دیدنی اردكان می باشد كه در بین توریستان و گردشگرانی كه به این شهر سفر می كنند بسیار محبوب می باشد. این عمارت تاریخی به دوران حكومت قاجار و یكی از تجار آن زمان تعلق داشته است. در واقع این عمارت به شخصی به نام تقدیری كه از تاجران به نام زمان قاجار بوده تعلق داشته است. این عمارت تاریخی با معماری بسیار زیبایی ساخته شده و حالت چهار وجهی قابل توجهی دارد. به طور كلی این عمارت تاریخی دارای ۲ طبقه و یك بادگیر بلند می باشد.

كاروانسرا و برج ارجنان :

كاروانسرا و برج ارجنان جزو محبوب ترین جاهای دیدنی اردكان می باشد كه مانند خانه تقدیری در دوران حكومت قاجار بنا نهاده شده است. بنیان گذار این بنای تاریخی فردی به نام مرحوم حاجی شیخ آقا بابا هرندی بوده است. از تفاع برج قرار گرفته در بخش مركزی این كاروانسرا حدود ۸ متر می باشد و بخش های دیگر كاروانسرا حدود ۳ متر ارتفاع دارند. این كاروانسرای تاریخی در روستایی به نام ارجنان قرار دارد كه در گذشته محل عبور كاروانسرا های بسیاری بوده است.

كوچه ضیایی :

كوچه ضیایی یكی از قدیمی ترین كوچه های شهر اردكان یزد می باشد كه از گذشته در بین مردمان محلی و بومی منطقه بسیار محبوب بوده است. درون این كوچه تاریخی مغازه های قدیمی، مسجد و ... وجود دارد كه هنگام عبور از كوچه می توانید از ان ها بازدید فرمایید. در حال حاضر از كوچه ضیایی شهر یزد به عنوان معبری برای كسب آرامش توریستان و گردشگران یاد می شود. لازم به ذكر است كه در حال حاضر ۴ خانه قدیمی و زیبا درون كوچه زیبایی وجود دارد كه تمامی آن ها به عنوان میراث ملی به ثبت رسیده اند. طبق برنامه ریزی های انجام شده، خانه های تاریخی موجود در این روستا به رستوران و محل اقامت برای گردشگران تبدیل خواهند شد.

 

پارك ملی سیاه كوه :

پارك ملی سیاه كوه یكی از محبوب ترین جاهای دیدنی اردكان می باشد. این پارك ملی یك انتخاب بسیار ایده آل و مناسب برای توریستان و گردشگران است كه به طبیعت علاقه مند می باشند. در حال حاضر گونه های جانوری و گیاهی بسیار خاص و منحصر به فردی در این پارك ملی زندگی می كنند كه برخی از ان ها به دلیل كم توجهی مسئولین در حال انقراض می باشند. شهر اردكان و استان یزد به طور كلی دارای آب و هوایی خشكی می باشد. اما این منطقه حتی در سال های كم باران استان یزد نیز دارای بافت گیاهی نسبتا قابل توجهی می باشد.

جاذبه های توریستی و جاهای دیدنی اردكان یزد به موارد فوق خلاصه نشده و شما می توانید جاذبه های بی شمار دیگری را نیز در این شهر مشاهده فرمایید. از مهم ترین جاهای دیدنی باقی مانده شهر اردكان می توان به غار اشكفت، موزه مردم شناسی و ... اشاره كرد.

در انتها امیدواریم اطلاعات جامع و مناسبی در زمینه جاهای دیدنی اردكان به دست آورده باشید.