ریپورتاژ آگهی
مكان های تاریخی قم

مكان های تاریخی قم

ما در این مقاله به معرفی تعدادی از برترین مكان های تاریخی قم و ویژگی های مهم و مرتبط با ایشان خواهیم پرداخت.
  • 1401/10/10
  • استان : قم
  • شهر : قم
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : قم - قم
تلفن : 66059000-021

ما در این مقاله به معرفی تعدادی از برترین مكان های تاریخی قم و ویژگی های مهم و مرتبط با ایشان خواهیم پرداخت.

شهر قم یكی از شهر های كویری ایران است كه به دلیل نزدیكی به پایتخت، از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار می باشد. این شهر كوچك در گذشته حوادث تاریخی بسیار قابل توجه و مختلفی را به خود دیده است و نقش پررنگی در تاریخ معاصر ایران بازی كرده است. ما در این مقاله به معرفی تعدادی از برترین مكان های تاریخی قم خواهیم پرداخت و ویژگی های مهم آن ها را نیز به شما معرفی خواهیم كرد. در نتیجه به شما توصیه می كنیم اگر قصد سفر به این شهر زیبا و كویری را دارید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

برترین مكان های تاریخی قم :

بازار قدیم قم :

بازار قدیم قم یكی از بهترین مكان های تاریخی قم این شهر می باشد كه به شما توصیه میكنم تجربه بازدید از ان ها در كارنامه سفر های توریستی خود داشته باشید. بازار تاریخی قم كه با نام تیمچه بزرگ نیز شناخته می شود، دارای معماری بسیار بی نظیر و خارق العاده ای می باشد. این بازار تاریخی در زمان حكومت قاجار در ایران بنا شده است. تیمچه بزرگ قم به دست معماران با تجربه و هنرمند ایرانی ساخته شده است. به طوری كه از این مكان زیبا به عنوان یكی از نماد های قدرت نمایی معماران كهن ایران یاد می شود.

مسجد جامع قم :

مسجد جامع یكی دیگر از مكان های تاریخی قم می باشد كه می تواند نظر هر توریست و گردشگری را به خود جلب كند. این مسجد تاریخی دارای قدمتی نامعلوم می باشد. به عبارت بهتر تا به امروزه اطلاعات دقیقی در زمینه قدمت و سال ساخت این مسجد زیبا و تاریخ به دست نیامده است. برخی از كارشناسان و باستان شناسان معتقد می باشد كه مسجد جامع شهر قم در سال ۲۶۵ هجری قمری ساخته شده و برخی دیگر آن را به قرن هشتم نسبت می دهد. مسجد جامع شهر قم بدون در نظر گرفتن قدمت، دارای معماری، كاشی كاری و طراحی بسیار خاص و منحصر به فردی می باشد كه به شما توصیه می كنیم به طور حتم از آن بازدید فرمایید.

كوه خضر نبی :

كوه خضر نبی یكی از عجیب ترین مكان های تاریخی قم می باشد كه نمونه مشابه آن در سایر استان های كشور دیده نمی شود. كوه خضر نبی در واقع محلی روحانی می باشد و در لیست جاذبه های مذهبی قم قرار می گیرد. قدمت این مكان تاریخی به بیش از ۳ هزار سال قبل باز می گردد. روایت های تاریخی بیان می كنند كه در گذشته، حضرت خضر نبی در این مكان به عبارت پرداخته است. در حال حاضر كوه خضر نبی توریستان بسیار قابل توجهی را از سایر نقاط كشور به شهر قم جذب می كند.

 

كاروانسرای دیرگچین :

كاروانسرای دیرگچین یكی از زیبا ترین مكان های تاریخی قم می باشد كه بیش از ۱۵۰۰ سال قدمت دارد. كاروانسرای دیرگچین امروزه با نام مادر كاروانسرا های تاریخی ایران شناخته می شود. معماری و نحوه ساخت این كاروانسرا بسیار خاص و منحصر به فرد می باشد. به همین دلیل كاروانسرای دیرگچین توانسه است كه به جایگاه بسیار مناسبی در بین توریستان داخلی دست پیدا كند. به شما توصیه می كنیم در صورت سفر به شهر قم، از این كاروانسرای تاریخی و زیبا بازدید فرمایید.

مدرسه  فیضیه :

مدرسه فیضیه یكی دیگر از برترین مكان های تاریخی قم می باشد كه نقش مهمی در تاریخ معاصر ایران بازی كرده است. مدرسه فیضیه یكی از مشهور ترین مدارس تاریخی ایران می باشد كه ساختمان آن در زمان حكومت صفویان بنا نهاده است. در طول تاریخ همواره عالمان و مجتهدین بسیاری در این مدرسه تاریخی تربیت و به جامعه معرفی شده است. لازم به ذكر است كه سخنرانی مشهور و تاریخی امام خمینی در سال ۱۳۴۲ هجری شمسی نیز در این مدرسه صورت گرفته است. این مدرسه امروزه نیز به عنوان یك مكان تحقیق، تحصیل و تدریس شناخته شده در شهر قم فعالیت می كند.

خانه ملاصدرا :

روستای كهك یكی از روستا های زیبا و توریستی استان قم می باشد كه نسبت به سایر روستا های این استان، از شهرت بیشتری در بین توریستان برخوردار می باشد. در روستای كهك، خانه ای تاریخی به نام خانه ی ملاصدرا وجود دارد كه قدمت آن به قرن دهم هجری قمری باز می گردد. این خانه تاریخی به محمد ابن ابراهیم یحیی شیرازی تعلق داشته است. با این حال امروزه این خانه تاریخی را با نام ملاصدرا، یكی از دانشمندان شناخته شده ی ایرانی می شناسند. به شما توصیه می كنیم در صورت سفر به شهر قم از روستای كهك و خانه ملاصدرا بازدید فرمایید.

قلعه قمرود :

قلعه قمرود نه تنها یكی از برترین مكان های تاریخی قم می باشد، بلكه از آن به عنوان نماد تمدن كهن این شهر یاد می شود. قدمت قلعه قمرود شهر قم به زمان حكومت اشكانیان باز می گردد. اما بخش های مختلفی از این قلعه در طول تاریخ و توسط حكومت های مختلف بازسازی شده است. به عنوان مثال بخش های بیرونی و مركزی این قلعه در دوره صفویه بازسازی شده است.

در انتها امیدواریم اطلاعات جامع و مناسبی در زمینه مكان های تاریخی قم به دست آورده باشی

مكان های تاریخی قم-InIpnH5XXt