ریپورتاژ آگهی
ویژگی‌های منحصر به فرد غار چال نخجیر چیست؟

ویژگی‌های منحصر به فرد غار چال نخجیر چیست؟

غارها از جاذبه‌های متحیركننده و طبیعی ایران هستند، با ما همراه باشید تا بدانیم ویژگی‌های منحصر به فرد غار چال نخجیر چیست.
  • 1401/10/10
  • استان : مرکزي
  • شهر : دليجان
  • دسته : غارهای ایران
آدرس : مركزی - دلیجان
تلفن : 66059000-021

غارها از جاذبه‌های متحیركننده و طبیعی ایران هستند، با ما همراه باشید تا بدانیم ویژگی‌های منحصر به فرد غار چال نخجیر چیست.

غار چال نخجیر (Chal Nakhjir Cave) از كهن ترین و دیدنی ترین غارهای ایران و حتی جهان است كه در دامنه كوه مرتفعی به نام تخت در ۱۱ كیلومتری شمال شرقی شهرستان دلیجان واقع در استان مركزی آرمیده است. بیش از ۲۰ میلیون سال قدمت و ۶ كیلومتر وسعت (۱ كیلومتر از آن قابل بازدید است) غار چال نخجیر را به جاذبه ای اسرارآمیز و مملو از شگفتی مبدل ساخته است؛ مكانی كه دالان های تو در تو و بلورهای كریستالی رنگارنگ آن هر بازدیدكننده ای را به حیرت وا می دارد و تصاویر شگفت انگیزش هر گردشگری را به سفر مجاب می كند.

غار چال نخجیر در كجا قرار دارد

غار نخجیر از غارهای آهكی ایران و جاذبه های گردشگری استان مركزی است كه در سال ۱۳۶۷ در اثر وقوع یك انفجار در نزدیكی دهانه‌ی آن كشف شد. این غار به دلیل قرار داشتن آن در منطقه‌ای به نام «نخجیر» در شمال شرق شهرستان دلیجان به این نام خوانده می‌شود. چال‌نخجیر به منطقه‌ای گود گفته می‌شود كه شكارچیان برای اینكه راحت‌تر شكار كنند، حیوانات را به این منطقه فراری می‌دادند. این غار به دوره سوم زمین‌شناسی متعلق است و در سال ۱۳۸۴ خورشیدی توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۱۳۸۱۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

پس از پارك خودروی خود در پاركینگ این مكان، باید مسیر سنگ فرش شده ای را كه فاصله چندانی با ورودی غار ندارد، طی كنید تا به غار چال نخجیر برسید. به خاطر داشته باشید كه پیش از ورود به غار باید كلیه وسایل خود را داخل صندوق امانات قرار دهید. از آنجایی كه چال نخجیر از معدود غارهای آهكی زنده كشورمان است و نور فلاش ممكن است آسیب های جبران ناپذیری را به كریستال ها و رسوبات آهكی آن وارد كند، به هیچ وجه نباید از داخل غار عكاسی كرد. در همان بدو ورود به غار، زیبایی های آن برشما نمایان خواهد شد: انواع بلورهای كلسیت، رسوبات آهكی و اسفنج های سفیدرنگی كه به زیبایی دیوارها و سقف غار را آذین كرده اند، شما را محو تماشای خود خواهند ساخت.

هر چه به سمت درونی غار به پیش می روید، بر پهنای مسیر شما افزوده می گردد، تا جایی كه به بطن غار، بخش عریضی كه رسوبات آهكی در هیئت حیواناتی جذاب پیش چشمان شما خودنمایی می كنند، وارد خواهید شد. این اشكال بسیار جذاب كه به تندیس های سنگی حیواناتی از قبیل تمساح، عقاب، گوزن، كرگردن و لاك پشت شباهت دارند، در طول سالیان دراز طی فرآیند فرسایش بدست طبیعت كه خالقی تواناست، آفریده و در معرض نمایش شما در نمایشگاه دل انگیز طبیعت، غار چال نخجیر گذاشته شده اند.

 

ویژگی‌های منحصر به فرد غار چال نخجیر چیست؟-CPrp0xC4C9

ویژگی‌های غار چال نخجیر

غار چال‌نخجیر از جاهای دیدنی دلیجان است كه در راه دلیجان به نراق، در منطقه چال‌نخجیر و در دامنه كوه تخت واقع شده است. این غار از غارهای آهكی و زنده جهان است (چنانچه بخشی از غار ترك بردارد ترمیم می‌شود) كه دارای قدمتی برابر با تقریبا ۷۰ میلیون سال است. غار در سال ۱۳۶۷ كشف شده است. حركت گسل معكوسی در منطقه كاستی واران سبب شكل‌گیری غار شده است. این غار از غارهای طبقاتی است كه از سه طبقه تشكیل شده است. ۹۵ درصد از دیواره‌های غار با رسوبات آهكی و بقیه با سنگ پوشش داده شده است. دهانه اصلی غار نخجیر دارای ارتفاع بین ۱۰ تا ۴۰ متر و عرض ۱۰ متر است.

غار چال‌نخجیر با گذشت ۷۰ میلیون سال كشف شده است كه تا قبل از كشف شدن آن هیچ كس آن را ندیده بود. اشكالی داخل غار وجود دارد كه حاصل از پدیده‌های رسوبی و دولومیتی به وجود آمده‌اند كه باعث شده این غار از زیباترین غارهای جهان به حساب آید. غار نخجیر از یك شاخه‌ اصلی و چند شاخه فرعی تشكیل شده است كه تقریبا ۴ كیلومتر از آن به وسیله افراد محلی و غارنوردان ماهر كشف شده است و عمق آن بنا به پیش‌بینی‌ها در حدود ۸ تا ۱۰ كیلومتر است. داخل غار دالان‌ها، كریدورها، دهلیزها، حوضچه‌ها و تراس‌های بسیار زیبایی به وجود آمده است. همچنین منشورهای بلور «كلسیت» بر اثر عوامل طبیعی در این غار به وجود آمده كه بازتاب نور از این منشورها، زیبایی غار را چند برابر كرده است.

 

از جلوه‌های زیبا و دیدنی این غار می‌توان به اسفنج‌های بلورین، منشورها، كلیست و باغ‌های مرجانی (كه با گذشت سالیان سال شكل گرفته)، دالان‌ها و حوضچه‌های گوناگون اشاره كرد. غار چال‌نخجیر از تالارهای مختلفی تشكیل شده است كه از میان آن‌ها، تالار چهلستون زیباترین تالار غار است كه انواع چكیده و چكنده‌های مختلف و رنگ‌های خیره كننده و زیبا آن را پوشش داده است. تالارهای دیگر این غار عبارتند از: تالار زیبایی‌ها، دریاچه، برزخ، باغ وحش، سفره عروس و چهلچراغ. از میان این تالارها كوچك‌ترینشان ابعاد ۳×۵×۲۰ متر و بزرگ‌ترینشان ابعاد ۳۰×۴۰×۱۲۰ متر را دارد.

 

ویژگی‌های منحصر به فرد غار چال نخجیر چیست؟-WkgkMTh1gQ