ریپورتاژ آگهی
دیدنی‌های جذاب در اطراف چهار تاقی نیاسر

دیدنی‌های جذاب در اطراف چهار تاقی نیاسر

چهار تاقی نیاسر بی همتا است و در نزدیكی خود مقاصد تماشایی دارد از این رو با ما همراه باشید تا از دیدنی‌های جذاب در اطراف چهار تاقی نیاسر بیشتر بدانیم.
  • 1401/10/09
  • استان : اصفهان
  • شهر : کاشان
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : اصفهان - كاشان
تلفن : 66059000-021

چهار تاقی نیاسر بی همتا است و در نزدیكی خود مقاصد تماشایی دارد از این رو با ما همراه باشید تا از دیدنی‌های جذاب در اطراف چهار تاقی نیاسر بیشتر بدانیم.

كاشان، یكی از شهرهای زیبا و كهن ایرانی است كه آثار تاریخی و گردشگری زیادی در آن وجود دارد و همین خود دلیلی استتا سالانه گردشگران زیادی به سمت این شهر روانه شوند. یكی از معروف ترین جاذبه های گردشگری در این شهر گلاب گیری است اما این تنها یكی از مواردی است كه مسافران را برای سفر به كاشان ترقیب می كند. جاذبه ای كه در این مطلب می خواهیم درباره آن توضیح دهیم، آتشكده ی چهار طاقی است، این آتشكده علاوه بر قدمت تاریخی كه دارد از لحاظ علمی هم دارای اهمیت ویژه ای می باشد.

تاریخچه چهار تاقی نیاسر

آتشكده ی كاشان در شهر كاشان واقع است. شهر كاشان خود نیز یكی از شهرستان های استان اصفهان است كه به دلیل جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیاری كه دارد مقصد بسیاری از گردشگران به شمار می رود. آتشكده‌ی نیاسر، یك بنای چهارطاقی روی یكی از ارتفاعات نیاسر كاشان است كه در دوره‌ی ساسانی ساخته شده است و از آن به منظور برگزاری مراسم خاص مذهبی استفاده می شده است. این سازه، جزء كهن ‌ترین و بزرگ ‌ترین نمونه‌ های چهارطاقی ایران و سالم‌ ترین آن‌ها به شمار می رود.

 

دیدنی‌های جذاب در اطراف چهار تاقی نیاسر-NLqW5rD4WQ

بنای آتشكده ی چهارطاق در نیاسر به شكل مربعی بوده و اندازه آن ۱۴ متر در ۱۴ متر است و روی آن را با یك گنبد پوشانده اند. در ساخت آن از سنگ های مربعی و آجری استفاده شده است. این آتشكده تلفیقی از علم و دین است و یكی از كاربردی ترین بناهای شهر كاشان به شمار می رود كه به دستور اردشیر بابكان در زمان حكومت ساسانیان ساخته شده است. متاسفانه این آتشكده به مرور زمان آسیب های جدی دیده است و گنبد آن مانند گنبدهای اسلامی بازسازی شده است.

در گذشته بنای چهار طاقی با نام های چهار قاپو و چهار دروازه هم بین عموم مردم رواج داشته است و نام چهارطاقی را پژوهشگران و باستان شناسانی كه از سایر كشورهای جهان به منظور بازدید از این بنا به كاشان آمده اند بر روی آن گذاشته اند. البته علت آن هم چهار پایه ایی اسن كه وظیفه نگهداری طاق این بنا را برعهده دارند، نیز بوده است. پایه‌ها در این نوع بناها، دیوارهایی با ضخامت زیاد و عرض كم هستند و به نحوی متصل شده‌اند كه زاویه‌ی میانی آن‌ها قائمه است. در دو طرف آن‌ها ورودی قرار گرفته است. به این نوع دیوارها در گذشته جرز می‌گفتند. سقف ورودی‌ها نیز از نوع طاق منحنی (قوس) است.

چند دیدنی نزدیك به چهار تاقی

خانه عباسیان كاشان: خانه عباسیان كاشان به‌عنوان یكی از میراث ملی ایران و با تنوع فضاسازی و معماری پیچیده، یكی از خانه‌های تاریخی منحصربه‌فرد كشور محسوب می‌شود. این خانه كه یكی از قطب‌های گردشگری كاشان است، شامل بخش‌های رفاهی چون رستوران سنتی، كافی‌شاپ، فروشگاه عرضه سوغات كاشان، بستنی‌سرا و شربت‌سرا، پارچه‌بافی و قالی‌بافی و سرویس بهداشتی می‌شود. آدرس: استان اصفهان، كاشان، خیابان علوی، كوی سلطان امیراحمد

خانه بروجردی ها: خانه بروجردی‌های كاشان واقع در جنوب شرقی كاشان و محله محمد سلطان میراحمد، یكی از بناهای منحصربه‌فرد تاریخی و نمادی از معماری سنتی و درون‌گرای ایرانی است. این خانه كه توسط «حاج سید حسن نطنزی»، تاجر ثروتمند و مقیم كاشان ساخته شد، ۱,۷۰۰ مترمربع مساحت دارد و امكان بازدید از بخش عمده آن برای عموم فراهم است. آدرس: استان اصفهان، كاشان، محله سلطان میراحمد، خیابان علوی

 

دیدنی‌های جذاب در اطراف چهار تاقی نیاسر-f6TSdOx1qH
غار نیاسر: از غارهای باستانی كه در اطراف كاشان وجود دارد غار نیاسر است. این غار از غارهای مصنوعی و دست ساز بشر است. علت ساخت این غار مكانی برای نیایش و عبادت مردم كاشان در زمان های دور بوده است و در نزدیكی آن آتشكده ‌ای وجود دارد. این غار در سی كیلومتری شهر كاشان قرار دارد. آدرس: استان اصفهان، شهر نیاسر، غار نیاسرباغ و حمام فین كاشان: باغ و حمام فین یكی از قدیمی ترین بناهای شهر كاشان است كه خالی از لطف است به كاشان بروید و از آن دیدن نفرمایید. علت معروف شدن باغ فین كشته شدن امیركبیر صدراعظم ناصدرالدین شاه قاجار در حمام فین است. حمام و باغ فین در دوره‌ی صفویه ساخته شده است و در دوره‌ی زندیه و قاجار گسترش یافت. آدرس: استان اصفهان، شهر كاشان، خیابان امیركبیر