ریپورتاژ آگهی
با ارزش بودن چهار تاقی نیاسر

با ارزش بودن چهار تاقی نیاسر

چهار تاقی یا آتشكده نیاسر از جمله جاهای دیدنی كاشان است با ما همراه باشید بیشتر درباره با ارزش بودن چهار تاقی نیاسر بدانید.
  • 1401/10/09
  • استان : اصفهان
  • شهر : کاشان
  • دسته : عمارت های تاریخی ایران
آدرس : اصفهان - كاشان
تلفن : 66059000-021

چهار تاقی یا آتشكده نیاسر از جمله جاهای دیدنی كاشان است با ما همراه باشید بیشتر درباره با ارزش بودن چهار تاقی نیاسر بدانید.

اهمیت چهار تاقی نیاسر
شاید جالب باشد بدانید برای ساخت این بنای تاریخی، اطلاعات نجومی بسیار مهم و زیادی را به كار برده اند و از همین رو آتشكده چهارطاقی نیاسر به تقویم خورشیدی ایران در زمان های گذشته تبدیل شده است. تحقیقات اخترباستان شناسی متعددی صورت پذیرفته كه بر اساس آن ها دریافته ایم این بنا همانند دیگر چهارطاقی ها به عنوان یكی از بناهای نجومی و تقویمی شناخته می شود كه اتاق اصلی آن، تقویم خورشیدی بوده و در این نوع تقویم ها، بر اساس سایه هایی كه بر اثر پرتوهای خورشید در زمان های طلوع و غروب ایجاد می شد زمان را می‌سنجیدند.

همچنین بر اساس حركت خورشید در تمام طول سال بنا به لحاظ اندازه طول پایه ها نسبت به اندازه با فاصله میانی پایه ها كه باعث می شد زاویه ای منتج ایجا شود و با تابیده شدن نور خورشید در زمان های طلوع و غروب آفتاب باعث می شدند در نقاطی خاص سایه ایجاد شود و همین نقاط زمان های مهمی را توصیف می كردند. تقویم های خورشیدی وظیفه گزارش دادن آیین های باستانی ایران را به عهده داشتند. از آتشكده نیاسر به عنوان سالم ترین چهارطاقی موجود در ایران یاد می شود كه برای مسولان مربوطه و علاقه مندان به باستان شناسی از ارزش و جایگاه بسیار بالایی برخوردار است.

آتشكده نیاسر یكی از آثار تاریخی به جا مانده از دوران ساسانی می باشد كه در منطقه ای توریستی و در فاصله نزدیكی از چشمه اسكندریه واقع شده و یكی از مهمترین دلایل معروف بودن و شهرت یافتن آن در میان گردشگران به شمار می رود. این بنا یكی از تاریخی ترین و بزرگترین نمونه های چارطاقی كشور می باشد كه بخش های زیادی از آن سالم باقی مانده و پلانی ذوزنقه ای شكل با ابعاد حدودی 12 متر مربع دارد. شاید جالب باشد بدانید چارتاقی یا همان چارطاقی درواقع آتشكده هایی هستند كه از زمان های بسیار دور به جا مانده اند و این اصطلاحی است كه اغلب برای باستان شناسان و سایر افرادی كه از كشورهای دیگر برای تحقیقات باستان شناسی و پژوهش های معماری به ایران سفر كرده اند و در میان بناهای تاریخی به سراغ این آتشكده ها می روند.

 

با ارزش بودن چهار تاقی نیاسر-XQmW4bYY3L

محل قرارگیری چهار تاقی نیاسر و دسترسی به آن

شهر نیاسر كه به عقیده‌ مورخان روستایی باستانی بوده است، از جاهای دیدنی كاشان محسوب می‌شود و در ۳۵ كیلومتری شمال غربی این شهر در استان اصفهان و در منطقه‌ای كوهستانی در ارتفاعات كركس قرار دارد. نیاسر به‌واسطه‌ وجود چشمه‌ای دائمی و پرآب، از مناطق خوش آب و هوای ایران به شمار می‌رود. این شهر با توجه به قدمت تاریخی قابل‌ملاحظه‌، ابنیه‌ تاریخی متعددی را در خود جای داده است كه چهارطاقی نیاسر از آن جمله است. این چهارطاقی بخشی از یك آتشكده مربوط به دوره‌ ساسانی است كه به دستور اردشیر بابكان (موسس سلسله‌ ساسانی) روی یكی از صخره‌های غربی مشرف به شهر ساخته شده است.

طول اضلاع پلان مربع آن، ۱۴ متر است و در ساخت آن از سنگ‌های موجود در مكان ساخت و گچ استفاده شده است. سنگ‌های به‌كار رفته در بنا، در قسمت پایینی بنا به‌شكل طبیعی و در قسمت فوقانی و قوس‌ها مربع‌شكل هستند. دسترسی به این به چهارطاقی نیاسر با حركت از سمت شمال‌غربی شهر كاشان تا فاصله ۳۰ كیلومتری شهر نیاسر امكان‌پذیر است. این آتشكده بالاتر از چشمه اسكندریه و همین طور در فاصله ۴۰۰ متری غار نیاسر قرار دارد. آدرس: استان اصفهان، شهرستان كاشان، ارتفاعات بخش نیاسر

 

معماری یك بنای تاریخی ارزشمند

سقف ورودی این بناها نیز به صورت طاق منحنی بوده و گوشواره هایی در قسمت زیر گنبد و در بخش بالای طاق ها وجود دارند. اگر بخواهیم با گوشواره ها در سبك معماری آشنا شویم، باید بگوییم جهت تبدیل مربع به هشت ضلعی در بناها به كار می برند و پس از آن دایره ای جهت ایجاد گنبد كه به صورت پیش آمدگی در كنج های داخل بنا دیده می شود. بنای این آتشكده به صورت مربعی و ابعاد 14 متر در 14 متر می باشد كه روی سقف آن یك گنبد قرار دارد. آتشكده نیاسر به دستور اردشیر بابكان ساخته شده و تا به امروز آسیب های فراوانی به آن وارد شده، همچنین گنبد این بنا مورد بازسازی قرار گرفته و به صورت گنبدهای اسلامی درآمده است.

همچنین از آنجایی كه این بنای تاریخی در جوار چشمه ای قرار داشت كه در كنار آن نی هایی می روییدند، برای ساخت آن نیز از مصالحی همچون نی، سنگ و گچ به كار رفته است. نعی سرسرای این بنا دارای عرضی بالغ بر 2 متر بوده كه در اطراف گنبد دیده می شود و دیوارهایی بسیار ضخیم برای آن ساخته شده اند كه می توان حدس زد معمار این آتشكده در كاشان می زیسته و به دلیل نداشتن چوب، بخش زیرین بنا را به دلیل راحت جا به جا كردن بدین گونه ساخته است. اگر این بنا را از نمای بیرونی آن تماشا كنید، آن را به صورت مكعبی خواهید دید كه چهار دهانه درگاهی عریض داشته و بر روی آن حدفاصل بخش زیرین آتشكده نیاسر و گنبد آن می باشد.

با ارزش بودن چهار تاقی نیاسر-F82CxBRCwX